2024-02-28, 19:11
Medlem
Inte helt lätt att veta ifall man inte bär på viruset eller om man bär på det utan att det brutit ut. Men, om man vet med sig att man bär på viruset så anser jag att man absolut ska berätta för den man tänkt ha sex med så att den får valet att själv välja hur denne vill göra.
Inte nonchalera det hela bara för att man själv inte tycker det är en big deal, andra kan tycka annorlunda och bör få välja om dom vill utsätta sig för risken eller inte.
Citera
2024-02-28, 19:21
Medlem
Klart att en fittbärare ska informera om sina eventuella könssjukdomar.
Citera
2024-02-28, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Inte helt lätt att veta ifall man inte bär på viruset eller om man bär på det utan att det brutit ut. Men, om man vet med sig att man bär på viruset så anser jag att man absolut ska berätta för den man tänkt ha sex med så att den får valet att själv välja hur denne vill göra.
Inte nonchalera det hela bara för att man själv inte tycker det är en big deal, andra kan tycka annorlunda och bör få välja om dom vill utsätta sig för risken eller inte.
Ja, man kanske har atopi och då kan få en speciell infektion som man inte vill ha t ex. Inget konstigt med det. Alla ska väl ha rätt att ta ställning till medvetna beslut.
Citera
2024-02-28, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Klart att en fittbärare ska informera om sina eventuella könssjukdomar.
Även kukbärare
Citera
2024-02-28, 23:47
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Din sjuka jävel. Det är väl klart att man ska ge rätt till andra att värdera den risken själv. Precis som tjallepetter har fått göra

Ja du har rätt i att värdera den risken själv. Du får avstå samlag med andra personer om du är rädd och använda gummi. De behöver behöver fortfarande inte berätta sånt för dig om de inte vill. Det är inte olagligt. Bara så du vet.

Jag är inte sjuk, utan jag säger bara ren fakta utan att dina känslor är inblandade. Om det är snällt är en annan sak, men du kan fortfarande inte kräva att någon annan berättar om sin herpes. Det finns ingen lag som stödjer dina åsikter.
Senast redigerad av Mosamig 2024-02-28 kl. 23:50. Anledning: .
Citera
2024-02-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Det är precis den här inställningen som är problemet. När folk hör herpes tänker alla lite munsår, ä ju inge att bry sig om..

men Typ2 är vidrig som satan och den sprider sig just nu tack vare denna korkade inställning. jag skulle lätt dumpa en kvinna om hon hade det. Om en kvinna dessutom inte sa något för det är "absolut ingen big deal" skulle jag bli jävligt förbannad.

Förr inte länge sedan var det 10% av kvinnorna som hade typ2, nu är det 30% bland kvinnorna i sverige.. pga av att kvinnor tycker det är "absolut ingen big deal", precis som ni tycker det är absolut ingen big deal att knulla runt med en massa slödder, göra aborter och allt annat som är sjukt i samhället. Man blir bara så trött på detta ludersamhälle..

ok, det var nytt för mig.

Någon smittade ju den personen med utan att säga något? Var det mer okej menar du? Finns de som lider och vill att andra skall lida med dem bara för att de själva mår dåligt. Vill du vara säker? Avstå samlag och använd gummi vid alla typer av samlag med andra personer.
.
Hoppas att du hittar en ärlig och lojal partner. Vanligtvis är det ni killar som är otrogna och smittar nog förmodligen även er kvinna där hemma.
Citera
2024-02-29, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Ja du har rätt i att värdera den risken själv. Du får avstå samlag med andra personer om du är rädd och använda gummi. De behöver behöver fortfarande inte berätta sånt för dig om de inte vill. Det är inte olagligt. Bara så du vet.

Jag är inte sjuk, utan jag säger bara ren fakta utan att dina känslor är inblandade. Om det är snällt är en annan sak, men du kan fortfarande inte kräva att någon annan berättar om sin herpes. Det finns ingen lag som stödjer dina åsikter.
Jag springer inte omkring och knullar med folk hejvilt. Märks att du är en av alla de för tjejerna som killarna på FB pratar om
Citera
2024-02-29, 01:25
Medlem
styckets avatar
Var med en kvinna som hade munnherpes. Jag smittades och det tog flera månader innan det försvann. Nu har det inte återkommit på flera år.

Visst det kan säkert ligga latent. Men jag lever också väldigt hälsosamt och är öppen för att det kan vara botat.

Jag tar inte denna sjukdomen på särskilt stort allvar i nuläget. Jag hade nog gjort det under den långa perioden då jag inte ville smitta någon.

Men jag känner inte att jag kommer göra det nu.
Citera
2024-02-29, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Var med en kvinna som hade munnherpes. Jag smittades och det tog flera månader innan det försvann. Nu har det inte återkommit på flera år.

Visst det kan säkert ligga latent. Men jag lever också väldigt hälsosamt och är öppen för att det kan vara botat.

Jag tar inte denna sjukdomen på särskilt stort allvar i nuläget. Jag hade nog gjort det under den långa perioden då jag inte ville smitta någon.

Men jag känner inte att jag kommer göra det nu.
Botat är det inte. Du bär på det och kan smitta vidare.
Citera
2024-02-29, 18:16
Medlem
majaparonpajs avatar
Var tredje person har herpes, de flesta får inte ens utbrott. Men nej du behöver inte säga något, har inte din partner det redan är det stor risk att den får det senare i livet i vilket fall som helst.
Citera
2024-02-29, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av majaparonpaj
Var tredje person har herpes, de flesta får inte ens utbrott. Men nej du behöver inte säga något, har inte din partner det redan är det stor risk att den får det senare i livet i vilket fall som helst.
Fast har man testat negativt är man ju säker och vill kanske inte ha det? Och det är inte alls stor risk, om man inte knullar hej vilt.
Senast redigerad av Chill.Pill 2024-02-29 kl. 18:29.
Citera
2024-02-29, 18:32
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chill.Pill
Botat är det inte. Du bär på det och kan smitta vidare.
Jag litar ej på läkemedelsindustrin utan har sett bevis på att det kan bli botat.

Dom vill inte att man ska veta hur starkt ens immunförsvar kan bli.

Oavsett vad känner jag att det är inget som påverkar min relation till någon annan. Så det är inget jag kommer berätta. Att jag hade munnherpes för nå år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in