2024-01-17, 20:22
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Tack så mycket. ska "=" vara utanför allt? Funkar det du skrev? Jag inte testat.

Det jag skrev fungerar, ja. Lade till det i min edit, men "=" ska alltid vara första tecknet om du vill göra "operationer" som att skriva formler eller sätta ihop olika element eller matematiska uträkningar. Du använder aldrig ett "=" mitt i för att visa att en formel börjar, det används i början för att skifta över från att lagra data (dvs skriva saker i celler som text, siffror, datum) till att utföra operationer, allt som skrivs efter "=" behöver nödvändigtvis vara i ett format som excel klarar av att förstå eftersom man då skriver något som mer liknar kod, därav anledningen att man skriver fritext inom citationstecken och sammanfogar olika element med ett &-tecken. Svårt att förklara
Citera
2024-01-17, 20:24
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Det jag skrev fungerar, ja. Lade till det i min edit, men "=" ska alltid vara första tecknet om du vill göra "operationer" som att skriva formler eller sätta ihop olika element eller matematiska uträkningar. Du använder aldrig ett "=" mitt i för att visa att en formel börjar, det används i början för att skifta över från att lagra data (dvs skriva saker i celler som text, siffror, datum) till att utföra operationer, allt som skrivs efter "=" behöver nödvändigtvis vara i ett format som excel förväntar sig. Svårt att förklara
Jag tror jag förstår, tackar dig för det. "=" är typ Excelspråk antar jag som inte används generellt i kodning.
Citera
2024-01-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Jag tror jag förstår, tackar dig för det. "=" är typ Excelspråk antar jag som inte används generellt i kodning.

"=" används som vanligt inuti formler för att jämföra saker, t.ex. i IF-satser, men excel har valt att använda det som tecken för att instruera excel att man nu skriver "kod" och inte vanlig data. Därför behövs inte "=" användas fler gånger för att man redan sagt att allt som skriv i princip är formler, matematiska uträkningar, "fritext" eller cellreferenser.
Senast redigerad av Baskervilles-Hund 2024-01-17 kl. 20:37.
Citera
2024-02-21, 10:16
Medlem
Hej vänner,

Hoppas ni har överseende med mina formuleringar och eventuella misstag.

Bakgrund:

Jag har en fil som letar rad i en annan över ett antal kolumner (månader på året). Vi kan kalla filen som sammanställer datan för FilA och filen som har grunddatan (och som kommer från en annan källa varje vecka) för FilB.

Då FilB uppdateras varje vecka så vill jag ogärna uppdatera min befintliga letarad 24 gånger (2 gånger per månad) utan istället lägga FilB:s sökväg i en cell och endast uppdatera sökvägen en gång då jag får en uppdaterad version.

Min befintliga lösning ser ut såhär, och fungerar utmärkt för ändamålet men leder då som sagt till att jag behöver knattra igenom datumändringen i 24 kolumner varje vecka:

=OMFEL(LETARAD($A6;'Sökväg FilB'!$A:$D;3;FALSKT);0)
Medveten om att XLETAUPP hade varit snyggare men jag är gammalmodig, so sue me

Mitt försök till lösning ser ut såhär:

=OMFEL(LETARAD($A6; A1 & "!$A:$D"; 3; FALSKT); 0)

Jag har lagt sökvägen i A1 både med och utan "fnuttar" men får bara tillbaka nollor där jag vet att det finns data (dock ingen felkod). Funderar på om det kan ha att göra med att FilB ligger på en sharepointyta, men då det funkar utmärkt när jag hårdkodar sökvägen i varje kolumn så är jag fast.

Hjälp?
Citera
2024-02-21, 10:28
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flameboy_m
Hej vänner,

Hoppas ni har överseende med mina formuleringar och eventuella misstag.

Bakgrund:

Jag har en fil som letar rad i en annan över ett antal kolumner (månader på året). Vi kan kalla filen som sammanställer datan för FilA och filen som har grunddatan (och som kommer från en annan källa varje vecka) för FilB.

Då FilB uppdateras varje vecka så vill jag ogärna uppdatera min befintliga letarad 24 gånger (2 gånger per månad) utan istället lägga FilB:s sökväg i en cell och endast uppdatera sökvägen en gång då jag får en uppdaterad version.

Min befintliga lösning ser ut såhär, och fungerar utmärkt för ändamålet men leder då som sagt till att jag behöver knattra igenom datumändringen i 24 kolumner varje vecka:

=OMFEL(LETARAD($A6;'Sökväg FilB'!$A:$D;3;FALSKT);0)
Medveten om att XLETAUPP hade varit snyggare men jag är gammalmodig, so sue me

Mitt försök till lösning ser ut såhär:

=OMFEL(LETARAD($A6; A1 & "!$A:$D"; 3; FALSKT); 0)

Jag har lagt sökvägen i A1 både med och utan "fnuttar" men får bara tillbaka nollor där jag vet att det finns data (dock ingen felkod). Funderar på om det kan ha att göra med att FilB ligger på en sharepointyta, men då det funkar utmärkt när jag hårdkodar sökvägen i varje kolumn så är jag fast.

Hjälp?
Det är den här typen av frågor du använder ChatGPT till.
Detta svar fick jag på din fråga:

Det verkar som om du behöver använda en dynamisk referens till sökvägen för att kunna uppdatera den en gång och sedan använda den i alla dina LETARAD-funktioner. Om din sökväg är lagrad i cell A1 och du vill använda den som en del av sökområdet i LETARAD-funktionen kan du använda indirekt-funktionen. Här är hur du kan göra det:

=OMFEL(LETARAD($A6;INDIREKT(A1 & "!$A:$D");3;FALSKT);0)

Genom att använda INDIREKT-funktionen kommer Excel att tolka innehållet i cellen A1 som en referens till det faktiska området att söka i. Se till att sökvägen i cell A1 är korrekt formaterad och att den faktiskt pekar på rätt plats där FilB ligger. Om FilB ligger på en SharePoint-plats, se till att sökvägen är korrekt formaterad för att peka på den platsen. Detta bör hjälpa dig att undvika att behöva uppdatera sökvägen i varje formel separat.

Hoppas det hjälper dig.
Citera
2024-02-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren

Det verkar som om du behöver använda en dynamisk referens till sökvägen för att kunna uppdatera den en gång och sedan använda den i alla dina LETARAD-funktioner. Om din sökväg är lagrad i cell A1 och du vill använda den som en del av sökområdet i LETARAD-funktionen kan du använda indirekt-funktionen. Här är hur du kan göra det:

Genom att använda INDIREKT-funktionen kommer Excel att tolka innehållet i cellen A1 som en referens till det faktiska området att söka i. Se till att sökvägen i cell A1 är korrekt formaterad och att den faktiskt pekar på rätt plats där FilB ligger. Om FilB ligger på en SharePoint-plats, se till att sökvägen är korrekt formaterad för att peka på den platsen. Detta bör hjälpa dig att undvika att behöva uppdatera sökvägen i varje formel separat.

Hoppas det hjälper dig.

Det var precis det jag gjorde och har testat den varianten också utan lycka... var mest ute efter om någon stött på problem med liknande uppgifter när man jobbar molnbaserat eller liknande.

Tack ändå!
Citera
2024-02-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren

Hoppas det hjälper dig.

Citat:
Det var precis det jag gjorde och har testat den varianten också utan lycka... var mest ute efter om någon stött på problem med liknande uppgifter när man jobbar molnbaserat eller liknande.

Tack ändå!

Jag testade detta nyss och fick det att fungera. Använd två apostrofer i början i cell A1. FilB måste vara öppen samtidigt.
Potentiell felkälla är att excel kan formatera sökvägen annorlunda beroende på vad arbetsbok/blad heter, kan vara värt att göra en check på det först, t.ex. skriva ett = och klicka på en cell i rätt blad i FilB för att dubbelkolla.

Exempel:

Cell A1: ''Sökväg filB!Blad1'

Citera
2024-02-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Jag testade detta nyss och fick det att fungera. Använd två apostrofer i början i cell A1. FilB måste vara öppen samtidigt.
Potentiell felkälla är att excel kan formatera sökvägen annorlunda beroende på vad arbetsbok/blad heter, kan vara värt att göra en check på det först, t.ex. skriva ett = och klicka på en cell i rätt blad i FilB för att dubbelkolla.

Exempel:

Cell A1: ''Sökväg filB!Blad1'

Tjena,

Tack för att du försöker!

Har gjort exakt det du beskriver och lyckas ändå inte (dubbelfnuttar i början och en i slutet)... det där med sökvägsformateringen är ju intressant... När jag hårdknackar lösningen dvs utan att länka i A1 så ser sökvägen ut såhär:

''https://foretag.sharepoint.com/sites/Gemensam/UG/foretag/Statistik - Prognos/2024/Körplaner/[KÖRPLAN 240212.xlsx]Blad1'

Det jag funderar på är om det är sharepointlösningen som ställer till det, vad tror du?
Citera
2024-02-29, 15:29
Medlem
Citat:
Tjena,

Har gjort exakt det du beskriver och lyckas ändå inte (dubbelfnuttar i början och en i slutet)... det där med sökvägsformateringen är ju intressant... När jag hårdknackar lösningen dvs utan att länka i A1 så ser sökvägen ut såhär:

''https://foretag.sharepoint.com/sites/Gemensam/UG/foretag/Statistik - Prognos/2024/Körplaner/[KÖRPLAN 240212.xlsx]Blad1'

Det jag funderar på är om det är sharepointlösningen som ställer till det, vad tror du?

Då är jag med, det går inte att använda INDIREKT på stängda böcker. Här är en länk med lite mer info och eventuellt en workaround: https://stackoverflow.com/questions/28461672/referencing-value-in-a-closed-excel-workbook-using-indirect

Edit: Skulle inte en fullösning kunna vara att ersätta den gamla adressen med den nya via sök och ersätt?
Senast redigerad av Baskervilles-Hund 2024-02-29 kl. 15:58.
Citera
2024-02-29, 17:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tjena,

Som @Baskervilles-Hund skriver funkar inte INDIREKT om inte referensfilen är öppen. Du kan ju dock skriva ihop ett makro för det, som öppnar, läser av och stänger filerna.
Citera
2024-03-01, 11:15
Medlem
dengo.dajordens avatar
När man gör copy/paste från en cell som innehåller en text och en underliggande link, så kopieras fint både text och den underliggande link till en ny cell.

Kan man vid paste, sätta in BARA linken utan texten?

Excel 365
Excel 2016

(provat med bägge utan framgång)
Citera
2024-03-01, 14:19
Avslutad
Hej!

Jag för statistik över privatekonomi i Excel. Så fort en ekonomisk händelse inträffar, blir det en ny rad i dokumentet. I dokumentet finns även ett linjediagram för kontobalansen. Detta diagram uppdateras dessvärre inte automatiskt, utan för varje ny händelse måste jag scrolla ner till botten och manuellt markera nya rader.

Efter 3 år har det blivit närmare 1700 transaktioner och tar frustrerande lång tid att scrolla. Går det på något sätt att autouppdatera diagrammet vid nya tillkomna rader?
Senast redigerad av Winword 2024-03-01 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in