2024-02-29, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För mig är det helt obegripligt att det inte varit mer rabatt på BR i BRF:er med uppenbart dålig ekonomi förr om åren.

Högt belånade BRF och BRF på tomträtt ska ha en helt annan värdering är skuldfria föreningar. Det är bra att det uppmärksammas nu, så att folk får lära sig den hårda vägen att man måste kontrollera detta noga innan man ger sig in i miljonaffärer i föreningar med skräpekonomi.

Äntligen lite ordning på torpet!

Kan tänka mig att bankerna också sätter p för många köp i skräpföreningar i dag mot före också
Citera
2024-02-29, 08:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Kan tänka mig att bankerna också sätter p för många köp i skräpföreningar i dag mot före också

Det stämmer och det är bra att det finns spärrar mot sådant köpbeteende. Det motverkar kreditbubblor och ger motståndskraft i samhällsekonomin.
Citera
2024-02-29, 08:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är samma på villamarknaden efter vad jag observerar och får höra från mäklare.

Bra objekt med bra tomter i bra områden som är bra renoverade och eller byggda de senaste 15 åren säljs efter första visning. Renoveringsobjekt som kräver några msek för att nå riktigt bra standard är i regel totalt stendöda. Om det inte är ett extremt attraktivt läge möjligen.
Skitprat, ditt svammel är redan motbevisat, eller är ”bra områden” 4 st villaområden i Stockholm
Det som styr är priset, överprisade objekt står still. De med en rimlig prissättning får bud.
Citera
2024-02-29, 08:59
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker mig se ett tydligt mönster nu för vad som hänt. BR i föreningar med dålig ekonomi ratas av köparna och om de säljs så har de självklart rasat i pris.

Medan BR i föreningar med bra ekonomi har inte tappat särskilt mycket alls i värde.

Detta efter observationer i mitt eget område där jag bor där föreningarnas ekonomi skiljer sig kraftigt åt. I föreningar med bra ekonomi finns det nästan inga bostäder till salu i och är det något till salu så säljs dessa lägenheter fort och till höga priser.

Medan i föreningar med sämre ekonomi tar försäljningarna längre tid och kvadratmeterpriserna blir betydligt lägre. Och det med all rätt.

Jag noterar även att priserna vänt tillbaka upp och på bra objekt i bra föreningar så går BR nästan för samma pris som innan den stora nedgången som skedde under 2022:s andra halva.

Bostadsbubbla? Nej det verkar det inte vara. Jag skulle kalla det för "kejsarens nya kläderbubbla", där BRF:er som inte tagit höjd för högre räntor är "nakna".
Jag tycker vi har snuddat på detta tidigare i flera aspekter så som att bra fina lgh håller värdet men även att bra Brf är åtråvärda. Min tolkning är att i dagsläget finns det folk som köper, men efterfrågan är inte tillräckligt stor och mättas någorlunda av de bättre objekten. Russinen plockas ur kakan.

Till skillnad från några år sedan där alla skit lgh och brfer var vansinnigt upptrissade, och nu inte säljs.
Citera
2024-02-29, 09:03
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Det är samma på villamarknaden efter vad jag observerar och får höra från mäklare.

Bra objekt med bra tomter i bra områden som är bra renoverade och eller byggda de senaste 15 åren säljs efter första visning. Renoveringsobjekt som kräver några msek för att nå riktigt bra standard är i regel totalt stendöda. Om det inte är ett extremt attraktivt läge möjligen.
Ironiskt nog är ju hantverkarna i kris pga minskat renoveringsbehov. Borde det inte vara fördelaktigt att köpa ett renoveringsprojekt och låta tre företag kriga om offerten?
Citera
2024-02-29, 09:17
Medlem
TurboOMXs avatar
Det verkar som att efterfrågan på små lägenheter kommer fortsätta minska i Stockholm. Men när kommer priserna bli lägre och hur skulle det påverka bostadskarriäristerna?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/goteborg-gar-om-stockholm-allt-fler-unga-flyttar-hit
Citat:
Göteborg går om Stockholm – allt fler unga flyttar hit
År 2022 var antalet inflyttade i åldrarna 20 till 39 fler i Göteborg än Stockholm. 2023 förstärktes detta ännu mer. Då låg nettoinflyttningen till Göteborg för personer mellan 20 och 39 år på nästan 5 500. I Stockholm var motsvarande siffra 3 542 nya unga invånare.
2020: Stockholm 3169 – Göteborg 2603
2021: Stockholm 3834 – Göteborg 2933
2022: Stockholm 5997 – Göteborg 6532
2023: Stockholm 3542 – Göteborg 5479
Citera
2024-02-29, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Ironiskt nog är ju hantverkarna i kris pga minskat renoveringsbehov. Borde det inte vara fördelaktigt att köpa ett renoveringsprojekt och låta tre företag kriga om offerten?

Har själv en del jobb som behöver göras.

Hörde av mig till 4 större målerifirmor i Sthlm gällande utvändig målning. Ingen hade tider förrän andra halvan av 2025.

Har tittat på andra projekt och försökt pruta men får bara garv till svar.

Är byggställningar uppställda på hus i hela mitt närområde. Ser inga spår av någon kris
Citera
2024-02-29, 09:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Det verkar som att efterfrågan på små lägenheter kommer fortsätta minska i Stockholm. Men när kommer priserna bli lägre och hur skulle det påverka bostadskarriäristerna?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/goteborg-gar-om-stockholm-allt-fler-unga-flyttar-hit

Det är väl till stor del boendesituationen i Stockholm som gör att få, och då framför allt resurssvaga unga, flyttar dit. Faller priserna så kan fler ha råd och då ökar efterfrågan och stabiliserar priserna. Frågan är var balansen prismässigt ligger nu och framöver?

Priserna på små lägenheter har väl dessutom legat rätt still i 7-8 år nu med lite toppar och dalar.
Citera
2024-02-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är väl till stor del boendesituationen i Stockholm som gör att få, och då framför allt resurssvaga unga, flyttar dit. Faller priserna så kan fler ha råd och då ökar efterfrågan och stabiliserar priserna. Frågan är var balansen prismässigt ligger nu och framöver?

Priserna på små lägenheter har väl dessutom legat rätt still i 7-8 år nu med lite toppar och dalar.

Inte bara boendesituationen: Även tillgången till attraktiva jobb.
Stockholm har tappat då många satningar idag gäller till exempel elfunktioner och integrerade system, stockholm har varit inriktad på ren IT och finans under många år, dlar som betalat bra och vuxit, idag är det andra delar som ar draglok i ekonomin satsningarna där sker utanför stockholm och dessutom är lönenivåerna något lägre.
Men det är sånt som händer och kan slå ganska hårt på en lokal ekonomi.
Idag ser vi att prisnivån på mindre lägenheter i stockholm rasar men villor i vissa norrlandskomuner rusar.
Sen har det väl varit en ganska osund prisnivå man utgått ifrån, det är knappast rimligt att en liten sunkig lägenhet sålts för mångdubbelt byggkosnad samtidigt som man i vissa komuner inte kunnat bygga p.g.a att marknadspriset vartit en bråkdel av produktionskostnaden.
Citera
2024-02-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretagrisfantast
Elprischocken kommer tyvärr tillbaka.

Det vet vi ju inte. Varför tror du det?
Citera
2024-02-29, 10:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Mja, att elpriset är mer volatilt idag är en självklarhet med en högre andel oplanerbar energi. Det kommer fortsatt komma pristoppar, särskilt under vintern när det är kallt, blåser mindre, och även kanske finns isbildning på sjöarna som påverkar vattenkraften negativt. Att pristopparna skulle vara jämförbara med dom vi såg 2022-ish är dock väldigt osannolikt.
Citera
2024-02-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

Hört talas om agenda 2030? You will own nothing and still be happy”, de gör allt för att driva oss dit och tyvärr går allt helt enligt plan. Vi blir inte rikare….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in