2024-02-29, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Modernare motorer med kamkedja är en tickande bomb.
Kedjan är underdimensionerade pga euro klassningen för lägre friktion.
Har fått in så jäkla många med motorras pga sträckning/ överlkugg med ventil sallad.

Jag föredrar kamrem.

Vet att Renaults 1.2tce hade problem men vet du hur nyare 1.0tce och 1.3tce står sig angående detta med underdimensionerade kedjor och felande kedjesträckare?
Citera
2024-02-29, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Det här med hysterin om kedja vs rem beror på att folk skriver en massa dynga utan att veta.

Så den som säger att det ena är bättre än det andra vet ingenting.
Det som gäller är hur kamdrivingen är på den aktuella motorn, oavsett om den har rem eller kedja.

Exakt! Bra sammanfattning.
Citera
2024-02-29, 07:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nja.

En bra konstruerad motor med kamrem kan vara mycket bättre än en dålig med kamkedja.

VW har haft stora problem med sin 1.0, 1.2 och 1.4 TSI-motor och den har kamkedja. Jag tror det är kedjesträckaren som fungerar dåligt så kamkedjan blir slak och kuggar över = totalras.

Nu är jag dålig på motorer men tycker man inte att ett företag som VW ska kunna konstruera en motor med bra kedjesträckare?
Vi pratar inte om Lasses Mekaniska utan ett multimiljardföretag som tillverkat och konstruerat många motorer.
Citera
2024-02-29, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är jag dålig på motorer men tycker man inte att ett företag som VW ska kunna konstruera en motor med bra kedjesträckare?
Vi pratar inte om Lasses Mekaniska utan ett multimiljardföretag som tillverkat och konstruerat många motorer.

Det är säkert en kombination av att spara pengar, miljö (de gjorde kedjan för liten för att det skulle spara några % bränsle - ett annat problem än kedjesträckaren verkar vara att kedjan sträcks),
Citera
2024-02-29, 10:03
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Att du inte kan förvänta dig att folk ändå fattar om det finns olika utbud av motorer till olika modeller, kanske har de varit i kontakt med andra som inte haft koll ändå fastän de påstod det, sen ändras ju vissa modeller/motorutbud under samma årgång kan ju få folk att inte ha koll heller.

Vissa gånger stämmer inte uppgifter på t.ex. carinfo heller.

Just sayn.
Jo att folk är totalt blåsta har jag lärt mig men det är inte mindre irriterande för det.

Uppgifterna från bilmärket borde ju duga? Bara söka fram det. Ta denna tråd som exempel, TS behövde ta sig in och skapa en tråd på flashback för att skriva. Jag googlade fram uppgifterna på några sekunder och nej jag använde inte carinfo för det vet jag inte ens vad det är.
Citera
2024-02-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Vet att Renaults 1.2tce hade problem men vet du hur nyare 1.0tce och 1.3tce står sig angående detta med underdimensionerade kedjor och felande kedjesträckare?
Kamdrivningen är precis lika på 1.0 tce, skillnaden är bara att motorn har en cylinder mindre.
Citera
2024-02-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är säkert en kombination av att spara pengar, miljö (de gjorde kedjan för liten för att det skulle spara några % bränsle - ett annat problem än kedjesträckaren verkar vara att kedjan sträcks),
Både kedjan (för klen)
Skenor (dålig kvalite på plasten)
Sträckaren (saknade backspärr)
Smörjningen (de trodde stänksmörjning skulle räcka)
var problemet, så det är nog en bra gissning att det är en kombo av ekonomi och miljö.
Tror även oerfarna ingenjörer var inblandade, de som trodde att man kunde åka 3000 mil på samma olja med den klena konstruktionen.
Citera
2024-02-29, 11:04
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
Kamkedja såklart! Bra kamkedjor hittar du i gamla bmws och mercor från 90 till tidig 2000 tal. Volvo är för homos.
Kamkedjor förr var tyngre och mer hållbara. Idag är de lättare konstruktioner för att göra motorerna lättare och snålare. Men det ökar också risken för sträckning av kedjan och då är kedja bara en nackdel pga det mycket dyrare arbetet att byta en sådan.
Citera
2024-02-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
Kamkedja såklart! Bra kamkedjor hittar du i gamla bmws och mercor från 90 till tidig 2000 tal. Volvo är för homos.
Håller inte med.
På en BMW fick jag byta kamkedja m m vid cirka 6.000 mil.
På en Mercedes 124/E-klass fick jag byta kamkedja m m var 12.000:ende mil.
Vid 37.500 mil såldes bilen då det var aktuellt med ny kamkedja m m á 40.000:- för tredje gången.
Även dålig erfarenhet av VAG.
Redan på 1956 års modell pajjade kamdreven, som drog med sig vevaxelbyte p g a a även vev-och ramlager skar eftersom oljekanalerna sattes igen i vevaxeln av resterna av kamaxeldrevet.
Tyskarna har aldrig byggt driftsäkra motorer - de har satsat på reklam i stället.

Intressanta tyska motorer tillverkade Borgward och NSU - samt Lloyd med sina Alexander TS och Arabella - om någon mins dem?

Heinkel Cabine och Tourist hade driftsäkra motorer.
Citera
2024-02-29, 13:07
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Nu är det ju olika intervall på olika bilar, men 5000 mil var riktigt lågt, vilka märken har så lågt intervall.

Det är 16000 mil på min diesel.

Vill minnas det var det på wv golf det var det intervallet.

Då gällde det alltid att man också bytte vattenpumpen. Jag har för mig att de brukar vilja byta den där pumpen på de flesta bilmärken. Men det kan ju så klart ha ändrat sig.

Skulle ändå välja en kedja alla dagar i veckan före rem.
Citera
2024-02-29, 14:02
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Som ovan säger.

1,2l är ju inte direkt jättemycket piggare än 1.0, så hade nog valt toyota motorn (1.0l) istället för psa motorn.

Priserna ligger aningen högre för aygo gen2 än c1 gen2 och 108. Men det man får väl kolla lite på alla och köpa en billig.

1.2 ska undvikas till varje pris. En tickande bomb tyvärr
Citera
2024-02-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Vill minnas det var det på wv golf det var det intervallet.

Då gällde det alltid att man också bytte vattenpumpen. Jag har för mig att de brukar vilja byta den där pumpen på de flesta bilmärken. Men det kan ju så klart ha ändrat sig.

Skulle ändå välja en kedja alla dagar i veckan före rem.

På vissa motorer drivs vattenpumpen med kamremmen, då byter man den samtidigt då en del motorer även hade mindre hållbara vattenpumpar, läs inpeller i plast som lossnade (VAG)
Då fick kamremmen ett rykte att man alltid måste byta vattenpump samtidigt på alla bilmärken vilket inte är sant, inte ens på VAG bilar då även de har pumpar som inte drivs av kamremmen eller går sönder i förtid.
Verkstäderna fick merjobb då folk hört att man "alltid måste byta pump"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in