2024-02-28, 18:34
Medlem
Det här med hysterin om kedja vs rem beror på att folk skriver en massa dynga utan att veta.

Det finns kamremsdrivningar som är bra och håller länge, långt längre än den rekommenderade intervallen.
Det finns remmar som är enkla att byta, och de som är sjukt svåra/tidsödande. Spannet ligger från en halvtimme till en heldag.
Det finns kedjor som håller motorn ut med normal service, det finns kedjor som håller 5000 mil.
Många bilmärken har problem med kedjor idag, tex VAG, BMW, Opel, Renault, Dacia, MB med Renaultmotorer, Nissan med Renaultmotorer mfl.
Byta kedja är långt mer arbete än en normal rem, på bla Audi, BMW är det flera dagars jobb då nån idiot har satt kamkedjan bakom motorn.
Nu har nån annan idiot kommit på att ha kamrem i olja, bla Ford, Citroen, Peugeot, lösningen har visat sig riktigt dålig. Oljan bryter ner remmen så bitar av den sätter igen oljepumpen. Byta rem i olja är mycket bökigare/kladdigare än att byta en torr rem.

Så den som säger att det ena är bättre än det andra vet ingenting.
Det som gäller är hur kamdrivingen är på den aktuella motorn, oavsett om den har rem eller kedja.
Citera
2024-02-28, 19:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Har inte del motorer också både och, en kamrem till en kam och en intern kedja mellan kammarna?
Citera
2024-02-28, 19:09
Medlem
JointFimps avatar
Kamkedja såklart! Bra kamkedjor hittar du i gamla bmws och mercor från 90 till tidig 2000 tal. Volvo är för homos.
Citera
2024-02-28, 19:37
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Kamkedja är bättre o framförallt billigare än kamrem alla dagar i veckan. Ingen dyr service osv. Byt bara motorolja när du ska så behöver du aldrig oroa dig.

Modernare motorer med kamkedja är en tickande bomb.
Kedjan är underdimensionerade pga euro klassningen för lägre friktion.
Har fått in så jäkla många med motorras pga sträckning/ överlkugg med ventil sallad.

Jag föredrar kamrem.
Citera
2024-02-28, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Det här med hysterin om kedja vs rem beror på att folk skriver en massa dynga utan att veta.

Det finns kamremsdrivningar som är bra och håller länge, långt längre än den rekommenderade intervallen.
Det finns remmar som är enkla att byta, och de som är sjukt svåra/tidsödande. Spannet ligger från en halvtimme till en heldag.
Det finns kedjor som håller motorn ut med normal service, det finns kedjor som håller 5000 mil.
Många bilmärken har problem med kedjor idag, tex VAG, BMW, Opel, Renault, Dacia, MB med Renaultmotorer, Nissan med Renaultmotorer mfl.
Byta kedja är långt mer arbete än en normal rem, på bla Audi, BMW är det flera dagars jobb då nån idiot har satt kamkedjan bakom motorn.
Nu har nån annan idiot kommit på att ha kamrem i olja, bla Ford, Citroen, Peugeot, lösningen har visat sig riktigt dålig. Oljan bryter ner remmen så bitar av den sätter igen oljepumpen. Byta rem i olja är mycket bökigare/kladdigare än att byta en torr rem.

Det som gäller är hur kamdrivingen är på den aktuella motorn, oavsett om den har rem eller kedja.
Vilka modeller av Peugeot har kamremmen i olja?
Jag har haft flera 1,6 liters diesel Peugeot 508.
De motorerna är enormt slitstarka. Så gott som evighetsmaskiner. Där ska remmen bytas vart 18 000 mil eller 10 år.
Citera
2024-02-28, 19:46
Medlem
66ccskyhawks avatar
mest troligt så är det kamrem i oljebad = köp ej, spring långt om du ser en bil med kamremmen i oljan.

jag skojjar inte, remmen löses upp av oljan och sätter igen oljepump, mm efter ett par tusen mil.
ja man kan byta rem ( ibland på garanti) men då har du en motor som är skadad invändigt och börjar
dra olja.

exempel på hur kamrem kan se ut efter 2-3000 mil, talar av egen erfarenhet

https://www.reddit.com/r/Justrolledintotheshop/comments/az7wpy/who_thought_timing_belts_in_oil_was_a_good_idea/
Citera
2024-02-28, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Modernare motorer med kamkedja är en tickande bomb.
Kedjan är underdimensionerade pga euro klassningen för lägre friktion.
Har fått in så jäkla många med motorras pga sträckning/ överlkugg med ventil sallad.

Jag föredrar kamrem.
Vad ska jag göra med min 2018 års modell med 225 hästars 1,6 liters bensinmotor med kamkedja? 6000 mil. Ska jag sälja den?
Citera
2024-02-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Vilka modeller av Peugeot har kamremmen i olja?
Jag har haft flera 1,6 liters diesel Peugeot 508.
De motorerna är enormt slitstarka. Så gott som evighetsmaskiner. Där ska remmen bytas vart 18 000 mil eller 10 år.

1,2 bensin
Citera
2024-02-28, 19:51
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm

psa puretech 1.2 har den värdelösa oljeremmen de måste va nån remtillverkare som tjänat duktigt på den lösningen.
Citera
2024-02-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Har inte del motorer också både och, en kamrem till en kam och en intern kedja mellan kammarna?

Finns alla möjliga lösningar idag.
VAG 1,8T hade rem och kedja.
Nyare VAG 2,0 tdi har rem till oljepumpen i olja, men torr rem till kamaxlarna.
Såg just en film på nätet där remmen till oljepumpen gett upp, en kedja där håller motorn ut, det är inte i närheten samma belastning som drivningen av kamaxlarna.
Citera
2024-02-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Kamkedja är bättre o framförallt billigare än kamrem alla dagar i veckan. Ingen dyr service osv. Byt bara motorolja när du ska så behöver du aldrig oroa dig.

Nja.

En bra konstruerad motor med kamrem kan vara mycket bättre än en dålig med kamkedja.

VW har haft stora problem med sin 1.0, 1.2 och 1.4 TSI-motor och den har kamkedja. Jag tror det är kedjesträckaren som fungerar dåligt så kamkedjan blir slak och kuggar över = totalras.
Citera
2024-02-28, 20:35
Medlem
idiamindadas avatar
Kedja är bra så länge man är noga med oljebyten. Köper jag ny bil ser jag gärna kamkedja. Eller om service är skött och väldokumenterad. Och det låter bra i motorn.

Annars ger kamrem noll problem så länge man byter den, pump och spännrulle i tid.

Många tror att man köper sig fri från problem med kamkedja. Så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in