2024-02-28, 12:53
Medlem
Det var många inlägg i tråden, här är mina tips från erfarenheter från min ena grabbs skolgång.

Det är nolltolerans mot kränkande behandling och mobbning i skolan. Skolan är skyldiga att efterleva detta genom att proaktivt arbeta fram en plan.

Det du ska göra om ditt barn blir kränkt i skolan är att:
1. Kontakta mentor / närmaste lärare. Ha ett möte där du som förälder och ert barn deltar.
2. Beskriv situationen så konkret som möjligt (även om det är jobbigt för din son, gör det tydligt att det inte han det är fel på och att det är mobbaren som är dum i huvudet).
3. Skolan upprättar en åtgärdsplan med konkreta åtgärder, med målet att mobbningen ska upphöra helt.

Här är exempel på överenskommen åtgärdsplan som skolan SKA upprätta och uppfylla:
1. hålla ökad uppsikt, särskilt på platser och tidpunkter som har visat sig vara riskfyllda
2. tilldela en assistent eller en resursperson för den eller de som kränker
3. se över gruppindelningar och schemaläggning
4. göra insatser med hjälp av kurator och psykolog
5. genomföra disciplinära åtgärder enligt skollagen respektive de arbetsrättsliga reglerna.
6. Följ upp och utvärdera.

De kan inte ducka ansvar från dessa åtgärder, de finns dokumenterade på skolverkets hemsida: https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/atgarder-mot-krankande-behandling

I sonens fall upphörde mobbningen när vi var tydliga med skolan måste ha ett allvarligt samtal med aktuell elev tillsammans med vårdnadshavare. I detta fall fall var mobbningen tydlig och flera lärare kunde vittna om att eleven var ett arsle i skolan och inte en ängel som de alltid är i föräldrarnas ögon.

Fungerar inte detta så ska skolan genomföra andra insatser som att se till att mobbaren inte får delta på samma raster, lektioner osv.

Det kommer bli bättre, jag lovar! Försäkra din grabb om att ni som föräldrar gör allt ni kan för att lösa situationen och att det med tiden kommer bli bra!
Senast redigerad av Sture877 2024-02-28 kl. 12:56.
Citera
2024-02-28, 13:01
Medlem
PiceaAbiesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppmassage
De säger inte så mycket, de skyller mest ifrån sig en massa och förnekar ungens beteende. Hans farsa är ju gammal mobbare själv till och med, han var på och mobbade mig en hel del i grundskolan ironiskt nog. Det är väl främst en person som mobbar "mest" och har tagit på sig ledarrollen lite, men han har en hel falang andra med sig, men som jag uppfattar som lite "mildare". Min son har väl en del vänner i skolan och utanför skolan, de är i grupp i skolan och är ganska så utsatta där förstår jag det som, men det är min son som får ta emot mest "stryk". Jo men min son är i en del andra sammanhang än i skolan, han spelar både handboll, innebandy och piano, och vad jag förstod hade samma mobbare varit på honom lite på innebandyn också.

Bli vän med tränaren, låt honom sköta uppläxandet av mobbaren genom innebandyn.
Citera
2024-02-28, 13:11
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Lägga ut det på sociala medier.. Det är på grund av sådan passiv skit du blir mobbad från början.

Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Förtal och så kommer polis och socialtjänst kopplas till den som blir mobbad. Fel väg att gå.

Fast man har ju sett hur det går på skolorna. Jag har sett det i min lokala by där barn blir mobbade. Som tur är så lyssnade föräldrarna, men skolan gjorde inte någonting över något som pågått i flera år. Detta ser man ju överallt där även flickor som blivit våldtagna får lov att gå i samma klass som förövaren. Eller pappan som gick till skolan och tryckte upp eleven som mobbade hans dotter mot väggen och fick 100k i böter för att skolan gjorde ingenting.

Jag tror att om TS historia stämmer och barnet är oskyldigt så hade säkert en hel del på sociala medier eller till och med på flashback här som hade tagit högaffeln och gett sig på skolan och föräldrarna tills de inte pallar trycket. Ibland är det den enda vägen att gå. För det om något är människan mest sårbar för då vi är så beroende av att passa in socialt så mycket.
Citera
2024-02-28, 13:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
På vilket sätt löser det problemet om det innebär mer och grövre mobbning?

Det följer inte att mobbaren kommer att fortsätta bråka efter att han fått tillräckligt med skador. Du måste sätta gränser annars får du skador på insidan som är värre. Problemet du inte fattar är att du tycker att fysiskt våld på något sätt automatiskt är värre än det mentala våldet. Det är en felaktig attityd som tyder på att du har en väldigt materialistisk världssyn och du har givetvis rätt till den åsikten men du har inte rätt att förstöra ditt barns framtid bara för att du är en cuckad betapushover.
Citera
2024-02-28, 13:13
Medlem
Om inte skolan lyckas lösa problemet, eller om de blundar, så gör du en polisanmälan om det hela. Ta reda på vilket sätt din son mobbas, om han kallas för bög eller något annat som omfamnas av diskrimineringslagen så använder ni den som virke när ni anmäler samt att ni anmäler skolan för att de inte vidtar direkta åtgärder och utredningar kring diskriminering. Ta reda på så mycket som möjligt om hur allting ter sig, sen gör det polisiärt. Finns en väldans många lagar som kan gå att tillämpas, det kommer slå hårt mot både skola och mobbarens föräldrar.
Gör det så jobbigt som möjligt för skola och föräldrar, så ska det nog lösa sig. Var även noga med att poängtera att det inte är offret som ska straffas för andras felgörande.

Lycka till.
Citera
2024-02-28, 13:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den absolut vanligaste anledningen att en kille blir mobbad - enligt min erfarenhet - är att inte finner sig i den typ av teasande som utgör kärnan i en manlig gemenskap. Och det kan involvera överreaktion på lekfullt, milt våld.

Den andra vanligaste är helt klart att inte respektera status och hierarkier. Typ att man kommer till ett nytt kompisgäng, skolklass eller arbetsplats - och utan att känna in läget stöter på tjejen som någon annan är kär i, tar ordförandeklubban utan att känna till att någon "står på kö" till ordförandeposten och glatt föreslår att det som någon annan byggt upp under lång tid, ska skrotas och ersättas med något annat.

Du blandar ihop olika saker här. Om det är så att mobbaren har en bakomliggande plan som innefattar status eller hierarki så måste mobboffret utgöra någon form av hot på just det området. D.v.s om planen är att starta ett slagsmål så måste mobboffret vara någon form av fighter för att personen ska få någon form av status för att bråka med offret om det inte är så enkelt att mobboffret gjort någonting riktigt uppkäftigt i vilket fall det inte behövs någon mobbing.
Citera
2024-02-28, 13:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du blandar ihop olika saker här. Om det är så att mobbaren har en bakomliggande plan som innefattar status eller hierarki så måste mobboffret utgöra någon form av hot på just det området. D.v.s om planen är att starta ett slagsmål så måste mobboffret vara någon form av fighter för att personen ska få någon form av status för att bråka med offret om det inte är så enkelt att mobboffret gjort någonting riktigt uppkäftigt i vilket fall det inte behövs någon mobbing.

Har läst tre gånger nu, och fattar inte vad du menar eller vart du vill komma.
Citera
2024-02-28, 13:19
Medlem
Flufffens avatar
Mobbare slutar mobba först när de får ont. Du får inte slå barnen nä men ditt eget barn får göra det i självförsvar. Att stoppa mobbning genom samtal funkar aldrig.
Citera
2024-02-28, 13:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Har läst tre gånger nu, och fattar inte vad du menar eller vart du vill komma.

Mobbing handlar inte om slagsmål, det handlar om att orsaka en reaktion. Du får det till att mobbaren har intrikata bakomliggande planer med status och hiearkier men det är inte så, de flesta mobbare är inte så intelligenta att de har sjäklvinsikten som krävs för att förstå sånt. De vill bara se en reaktion, det är den enda planen de har. De sitter inte hemma på kvällarna med flödesscheman med händelseförlopp etc och de förstår inte själva hur statussystemen fungerar bland män utöver att den med mest testosteron är högsta hönset.
Citera
2024-02-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Om ni absolut inte kan byta skola (varför ni inte skulle kunna göra det) skulle jag försöka byta klass.
I värsta fall hemundervisning.
Något av dessa förslag är det enda man kan göra. Har inte skolan löst det hittills så kommer de aldrig att göra det.

Om man kanske kan kräva hemundervisning tills kommunen har ordnat med en ny skola samt skolskjuts.

Det är dags att de mobbade får hjälp och slippa stå ut med allt skit skolan ställer till med.
Skolplikten bör komma från båda håll, dvs att även skolan ska upprätthålla en trygg miljö så att barnet kan tillgodogöra sig skolan.
Citera
2024-02-28, 13:34
Medlem
Din Morsas avatar
Är du tidigare ostraffad?

I så fall är det lätt värt att misshandla någon av mobbarbarnens farsor. För första resan lär du inte få max-straff, du kanske rent av slipper undan med villkorligt

Stå upp för ditt barn och lös problemet som en man, ta eventuella konsekvenser av det och och hoppas det inspirerar din son att göra detsamma till livet för nästa generation

Se bara till att lägga dig under gränsen för grov misshandel, där kan det bli svårare att slippa fängelse som räknas i år, snarare än månader.
Citera
2024-02-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det följer inte att mobbaren kommer att fortsätta bråka efter att han fått tillräckligt med skador. Du måste sätta gränser annars får du skador på insidan som är värre. Problemet du inte fattar är att du tycker att fysiskt våld på något sätt automatiskt är värre än det mentala våldet. Det är en felaktig attityd som tyder på att du har en väldigt materialistisk världssyn och du har givetvis rätt till den åsikten men du har inte rätt att förstöra ditt barns framtid bara för att du är en cuckad betapushover.
Vilka skador?

Tror du seriöst att alla mobbade kan försvara sig såpass mycket att de kan tillfoga seriösa skador på deras mobbare/mobbaren?
Återigen det är inte som på film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in