Det var många inlägg i tråden, här är mina tips från erfarenheter från min ena grabbs skolgång.
Det är nolltolerans mot kränkande behandling och mobbning i skolan. Skolan är skyldiga att efterleva detta genom att proaktivt arbeta fram en plan.
Det du ska göra om ditt barn blir kränkt i skolan är att:
1. Kontakta mentor / närmaste lärare. Ha ett möte där du som förälder och ert barn deltar.
2. Beskriv situationen så konkret som möjligt (även om det är jobbigt för din son, gör det tydligt att det inte han det är fel på och att det är mobbaren som är dum i huvudet).
3. Skolan upprättar en åtgärdsplan med konkreta åtgärder, med målet att mobbningen ska upphöra helt.
Här är exempel på överenskommen åtgärdsplan som skolan SKA upprätta och uppfylla:
1. hålla ökad uppsikt, särskilt på platser och tidpunkter som har visat sig vara riskfyllda
2. tilldela en assistent eller en resursperson för den eller de som kränker
3. se över gruppindelningar och schemaläggning
4. göra insatser med hjälp av kurator och psykolog
5. genomföra disciplinära åtgärder enligt skollagen respektive de arbetsrättsliga reglerna.
6. Följ upp och utvärdera.
De kan inte ducka ansvar från dessa åtgärder, de finns dokumenterade på skolverkets hemsida:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/atgarder-mot-krankande-behandling
I sonens fall upphörde mobbningen när vi var tydliga med skolan måste ha ett allvarligt samtal med aktuell elev tillsammans med vårdnadshavare. I detta fall fall var mobbningen tydlig och flera lärare kunde vittna om att eleven var ett arsle i skolan och inte en ängel som de alltid är i föräldrarnas ögon.
Fungerar inte detta så ska skolan genomföra andra insatser som att se till att mobbaren inte får delta på samma raster, lektioner osv.
Det kommer bli bättre, jag lovar! Försäkra din grabb om att ni som föräldrar gör allt ni kan för att lösa situationen och att det med tiden kommer bli bra!