Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Visst, vi återkommer till dessa uttalanden om tre månader så får vi se hur verklighetsförankrade de var, om Ryssland plötsligt lyckades trolla fram de nya styrkor som skulle krävas för en ny offensiv.
Det har paratats länge om en ny offensiv än har vi inte sett röken av en. Man ska komma ihåg att Ryssland har gjort mycket små framsteg hitills.
Dock bör ryssland inte vara dummare än att dom fattar att en ny massiv offensiv är vad dom behöver helst i en annan riktning. Helst norr ifrån mot kiev bör dom kunna klara av även om dom skulle ta enorma förluster men antagligen mindre än som det är nu med små offensiver hela tiden.
Ryssland har tagit enorma förluster men Ukraina har antagligen ochså rätt stora förluster även om som är mycket mindre än Rysslands.
Flyg till Ukraina som det ser ut idag tror jag inte gör varken från eller till dom behöver i så fall kanske 200 nya stridsflyg med allt runt omkring. Att man skickar störsändare och targetingpods till f16 till Ukraina ser jag som rätt liten chans.
Jag tror att Ukraina ochså inser att dom inte kommer kunna ta tillbaka så mycket mer områden utan att mobilisera ett stort antal nya soldater vilket dom inte verkar vara så sugna på.
Analysen kan mycket väl stämma att Ukraina måste förhandla inom några månader. Samtidigt så vete fan om Ryssland är jätte sugena på och förhandla nu när som ändå har ett litet övertag.