2024-02-27, 15:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Vad exakt är det du menar som har förändrats på sistone?

Ni rysstroll är för lustiga. Varje gång ryssarna gör minsta framsteg, hur litet och obetydligt det än är, så förklarar ni det som den sista spiken i kistan för det ukrainska försvaret. Så har ni hållit på i två år nu, och kommer att fortsätta hålla på de kommande åren.

Ni tror inte att denna taktik har blivit lite urvattnad?
Det är ju ISW som säger det - och som säger att det inte handlar om "minsta framsteg" utan ett klart övertag för Ryssland.

ISW: Ryssland kan göra vad de vill var de vill
Det går dåligt för Ukraina och bra för Ryssland – det menar de flesta bedömare.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/isw-ryssland-kan-gora-vad-de-vill-var-de-vill/
Citera
2024-02-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/isw-ryssland-kan-gora-vad-de-vill-var-de-vill/
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju ISW som säger det - och som säger att det inte handlar om "minsta framsteg" utan ett klart övertag för Ryssland.

ISW: Ryssland kan göra vad de vill var de vill
Det går dåligt för Ukraina och bra för Ryssland – det menar de flesta bedömare.

Visst, vi återkommer till dessa uttalanden om tre månader så får vi se hur verklighetsförankrade de var, om Ryssland plötsligt lyckades trolla fram de nya styrkor som skulle krävas för en ny offensiv.
Citera
2024-02-27, 16:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Visst, vi återkommer till dessa uttalanden om tre månader så får vi se hur verklighetsförankrade de var, om Ryssland plötsligt lyckades trolla fram de nya styrkor som skulle krävas för en ny offensiv.
Jag tror ärligt talat att det handlar mer om att Ukraina inte kan trolla fram det de behöver.
Citera
2024-02-27, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ny offensiv, den är redan igång har du missat det!!!
Citera
2024-02-27, 16:42
Medlem
Citat:
Det har paratats länge om en ny offensiv än har vi inte sett röken av en. Man ska komma ihåg att Ryssland har gjort mycket små framsteg hitills.
Dock bör ryssland inte vara dummare än att dom fattar att en ny massiv offensiv är vad dom behöver helst i en annan riktning. Helst norr ifrån mot kiev bör dom kunna klara av även om dom skulle ta enorma förluster men antagligen mindre än som det är nu med små offensiver hela tiden.
Ryssland har tagit enorma förluster men Ukraina har antagligen ochså rätt stora förluster även om som är mycket mindre än Rysslands.
Flyg till Ukraina som det ser ut idag tror jag inte gör varken från eller till dom behöver i så fall kanske 200 nya stridsflyg med allt runt omkring. Att man skickar störsändare och targetingpods till f16 till Ukraina ser jag som rätt liten chans.
Jag tror att Ukraina ochså inser att dom inte kommer kunna ta tillbaka så mycket mer områden utan att mobilisera ett stort antal nya soldater vilket dom inte verkar vara så sugna på.
Analysen kan mycket väl stämma att Ukraina måste förhandla inom några månader. Samtidigt så vete fan om Ryssland är jätte sugena på och förhandla nu när som ändå har ett litet övertag.
Citera
2024-02-27, 16:42
Medlem
Citat:
Jag tror ärligt talat att det handlar mer om att Ukraina inte kan trolla fram det de behöver.
Det har visat sig att det inte behövs mycket för att hålla tillbaka ryssarna. Även om Väst skulle sluta förse Ukraina med materiell, vilket ännu inget tyder på kommer att ske, så är Ukraina tillräckligt självförsörjande för att helt på egen hand kunna hålla emot ryssarna i många års tid.

Någon snabb seger för Ryssland är och kommer förbli helt uteslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av uavsru
Ja, det har jag missat. Vad har den uppnåt eller är på väg att uppnå? Är man på väg att erövra något av betydelse för första gången på två år?
Citera
2024-02-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uavsru
Nej det är den inte ryssland har knappt tagit någon mark detta året och med dessa små offensiver tror inte jag att dom kommer lyckas göra det heller.
Ryssland skulle behöva öppna en till front men det har dom antagligen inte resurser till.
Citera
2024-02-27, 16:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det har visat sig att det inte behövs mycket för att hålla tillbaka ryssarna. Även om Väst skulle sluta förse Ukraina med materiell, vilket ännu inget tyder på kommer att ske, så är Ukraina tillräckligt självförsörjande för att helt på egen hand kunna hålla emot ryssarna i många års tid.

Inte ens Ukrainas president delar din uppfattning. Dessutom så klarar inte Ukraina att hålla tillbaka ryssarna nu - därav den analys som nu gjorts.
Citera
2024-02-27, 16:55
Medlem
Citat:
Inte ens Ukrainas president delar din uppfattning. Dessutom så klarar inte Ukraina att hålla tillbaka ryssarna nu - därav den analys som nu gjorts.
Ukrainas president delar min uppfattning om att detta krig kommer att hålla på under ytterligare flera år. Detta är något som alla bedömare i Väst är överens om, och som även ryssarna erkänner. Ingen som är någorlunda insatt i situationen talar om att kriget är på väg att ta slut.

Ukrainarna klarar att hålla tillbaka ryssarna på så sätt att ryssarna avancerar extremt långsamt, och till extremt stora förluster. Det är det inte heller någon som förnekar.
Citera
2024-02-27, 16:56
Medlem
Citat:
Samtidigt har inte ryssland gjort speciellt stora framsteg och det kan vända fort.
Jag tror dock att analysen är rätt nära sanningen. Ukraina saknar för mycket utrustning ammo osv för att deta ska vara hållbart så speciellt mycket längre till.
Tror att dom måste förhandla inom några månader men vi snackar några kvadrat kilometer som Ryssland tagit nu på slutet och det är med stora förluster.
Citera
2024-02-27, 16:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ukrainas president delar min uppfattning om att detta krig kommer att hålla på under ytterligare flera år. Detta är något som alla bedömare i Väst är överens om, och som även ryssarna erkänner. Ingen som är någorlunda insatt i situationen talar om att kriget är på väg att ta slut.

Ukrainarna klarar att hålla tillbaka ryssarna på så sätt att ryssarna avancerar extremt långsamt, och till extremt stora förluster. Det är det inte heller någon som förnekar.
Han är inte överens med dig om att Ukraina inte behöver stöd och hjälp utifrån - de är inte, har inte varit och kan inte vara självförsörjande när det gäller kriget.

Just nu går det bra för Ryssland - läs den länkade artikeln och den rapport som kommit.
Att du vill klamra dig fast vid att Ukraina är någon liten stålmansnation förändrar inte verkligheten.
Citera
2024-02-27, 16:59
Medlem
Citat:

Visst är det så men det är ingen som talar om att kriget ska ta slut innan det gör det heller dåligt för moral osv.
Men Ukrainas situation verkar ansträngd. Och man har inte mobiliserat nytt folk på mycket länge och förluster har dom haft. I längden bör det tryta med folk och utrustning om vi i väst inte rätt omgående skickar nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in