Citat:
Wolfgang Pichlers ilska: ”Det är ett stort misstag”
Elsa Tänglander är inte bara en stor talang inom längdsporten utan också skidskytte, där hon tillhör en av de bästa i världen i sin ålder. Förra året var Tänglander bara en halv sekund från att ta JVM-medalj när hon blev fyra i sprinten.
Skidskyttetränaren Wolfgang Pichler reagerade starkt efter Elsa Tänglanders guld på ungdoms-OS.
– Det är ett stort misstag, vi kan inte förlora henne. Hon måste köra skidskytte, hon är en supertalang, sa den tyske demontränaren till Radiosporten.
Supertalangens svar om framtiden
Elsa Tänglander valde i höstas att börja på skidgymnasiet i Sollefteå, men kommer att tävla både i längdskidor och skidskytte under vintern.
– Jag vill kombinera sporterna så länge det bara går och köra så mycket jag bara kan. Men om det krockar så väljer jag längd, säger 16-åringen.
Varför då?
– Först och främst går det väldigt bra i längd och det är det gymnasiet jag valt att gå. Jag gillar att köra den klassiska stilen, som ju inte finns inom skidskyttet.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/supertalangen-elsa-tanglander--svarar-wolfgang-pichler/
Det blir nog längd för henne tillslut...