Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-30, 09:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Här diskuteras internationella tävlingar i skidskytte som IBU-cupen, EM, JVM och UOS. Världscupen diskuteras ej här utan i separat(a) tråd(ar).

Startlistor, resultat, cuper och viss statistik: https://www.biathlonresults.com/#/start
Livestream av IBU-cupen via https://www.eurovisionsports.tv/ibu/

IBU-cupen
Kontiolahti (FIN) 30 november – 3 december
Idre (SWE) 8 december - 10 december
Sjusjoen (NOR) 13-16 december
Martell (ITA) 4-7 januari
Ridnaun (ITA) 10-13 januari
Brezno-Osrblie (SVK) 24-28 januari
Arber (GER) 1-3 februari
Obertilliach (AUT) 29 februari - 3 mars
Obertilliach (AUT) 6-9 mars

EM
Brezno-Osrblie (SVK) 24-28 januari

JVM
Otepaa (EST) 11 februari – 2 mars

JEM
Jakuszyce (POL) 5-11 februari

UOS
Gangwon (KOR) 20 januari – 1 februari
Citera
2023-11-30, 09:06
Medlem
Alkibiadess avatar
IBU-cupen Kontiolahti 30 november – 3 december

Torsdag 30 november
10.45 Distanslopp 15 km damer
14.30 Distanslopp 20 km herrar

Lördag 2 december
11.00 Sprint 7.5 km damer
14.30 Sprint 10 km herrar

Söndag 3 december
11.00 Mixstafett
14.00 Single mix stafett

Svenska laget
Anna-Karin Heijdenberg, Tullus SG
Sara Andersson, Mora Biathlon klubb
Johanna Skottheim, Lima SKG
Bente Skåle, Tullus SG
Emma Nilsson, SK Bore
Ella Halvarsson, Biathlon Östersund

Viktor Brandt, I 2 IF
Emil Nykvist, SK Bore
Henning Sjökvist, Biathlon Östersund
Erik Larsson, Mora Biathlon klubb
Alfred Eriksson, Dala-Järna IK
Citera
2023-11-30, 09:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska startnummer distansloppen

5 Bente Skåle
14 Sara Andersson
30 Emma Nilsson
40 Ella Halvarsson
64 Anna-Karin Hejdenberg
78 Annie Lind

4 Viktor Brandt
25 Emil Nykvist
46 Henning Sjökvist
74 Erik Larsson
101 Alfred Eriksson
Citera
2023-11-30, 10:58
Medlem
Sverige måste ha jättebra skidor med tanke på hur bra med Skåle var på den lättåkta delen i förhållande till den tyngre.

Edit: Iofs samma tendens mot Kalkenberg på alla hittills förutom italienskorna
Senast redigerad av Ahmed945 2023-11-30 kl. 11:01.
Citera
2023-11-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Livestream av IBU-cupen via https://www.eurovisionsports.tv/ibu/
Citat:
IBU-cupen Kontiolahti 30 november – 3 december

Torsdag 30 november
10.45 Distanslopp 15 km damer
14.30 Distanslopp 20 km herrar
Som sagt så streamas åtminstone första tävlingshelgen utöver(tyvärr okommenterat) på EurovisionSportsTV(i 1080p25), även geo-blockat och finsk-kommenterat(av Jari Haapala) på YleArenan(i 1080p50) och franska L'Equipe med fransk kommentering(där vet jag inte upplösning/frame rate/kommentator).

https://arenan.yle.fi/tv/guide
https://www.lequipe.fr/Directs

Tänkte det kunde varit trevligt att få se damerna tävla nu utan stress men tusan om det inte ska krocka med en pre-race regatta från Americas Cup kl. 11:30 på TV4Play, som jag tror även streamas fritt på Youtube.

Edit/OT: Jo visst tusan var det så, dessutom i korrekta 1080p60, så både högre upplösning och frame rate än vad TV4Play ståtar med:

https://www.youtube.com/@americascup/streams

Edit2: Men direktsänt damskidskytte och America Cup-seglingar, en mycket trevlig start på Torsdagen från två helt olika vackra naturmiljöer. Enda som saknas för en perfekt kvadrupel vore långdistansorientering i en djup skog och terränglöpning eller mountainbike uppe på en bergssluttning.

Edit3: Sådana tidsdifferanser så man blir deprimerad, pallen är helt överlägsen.
Edit4: ..men den lilla glada fransyskan muntrar upp!
Senast redigerad av pumahunter 2023-11-30 kl. 11:59.
Citera
2023-11-30, 11:29
Medlem
Noterar att Poltoranins fru verkar vara tillbaka efter dopningsavstängningen.
Citera
2023-11-30, 12:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Inte någon av svenskorna som riktigt lyckades idag. Visserligen Ella Halvarsson nia med tre bom och Sara Andersson tia med två bom men alltför långt efter de bästa. Anna-Karin Heijdenberg med bästa åkfarten av svenskorna, sjätte åktid totalt ca 40 sekunder efter fransyskan Boundox som var snabbast idag, men med hela sex bom. Andersson åkte alltför svagt, bara Bente Skåne av svenskorna som åkte långsammare. Halvarsson med en OK åkfart (med tanke på hur det sett ut tidigare för henne) och snabb i skyttet, sjätte snabbaste skjuttiden.

Franskt, norskt och tyskt i toppen med en kinesiska som klämde in sig på femte plats.
Citera
2023-11-30, 16:25
Medlem
Samtidigt som skitskyttet i Östersund pågår så gör IBU-CUP gubbarna den bästa svenska laginsatsen där någonsin?
Citera
2023-11-30, 17:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Samtidigt som skitskyttet i Östersund pågår så gör IBU-CUP gubbarna den bästa svenska laginsatsen där någonsin?

Den bästa vet jag inte, vi har ju haft någon svensk herre på pallen vid några tillfällen, men väldigt bra laginsats av våra tre bästa herrar. Norge med fyra topp-5 och jag hade gärna sett att Nykvist var lite närmare dessa i ren åkfart. Nykvist klarar dock både att ha att ha en bra åkfart och ha bra skytte, vilket gör att han (och Ivarsson) skiljer ut sig från resten av breddherrarna.
Citera
2023-11-30, 17:11
Medlem
Citat:
Den bästa vet jag inte, vi har ju haft någon svensk herre på pallen vid några tillfällen, men väldigt bra laginsats av våra tre bästa herrar. Norge med fyra topp-5 och jag hade gärna sett att Nykvist var lite närmare dessa i ren åkfart. Nykvist klarar dock både att ha att ha en bra åkfart och ha bra skytte, vilket gör att han (och Ivarsson) skiljer ut sig från resten av breddherrarna.
Jo Ivarsson under förra säsongen var på pallen vid mer än ett tillfälle väl. Men tänkte på breddinsatsen med 3 topp 17. På rak arm kommer jag inte på någon bättre iaf!
Citera
2023-11-30, 17:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Jo Ivarsson under förra säsongen var på pallen vid mer än ett tillfälle väl. Men tänkte på breddinsatsen med 3 topp 17. På rak arm kommer jag inte på någon bättre iaf!

I sprinten i Arber 14 januari 2021 var det tre topp-18, då var Stefansson bäst med en nionde plats. I sprinten i Otepaa den 11 mars 2017 var det tre topp-15, då med Arwidson bäst med en nionde plats. Det var så långt jag orkade gå tillbaka i tiden.
Citera
2023-11-30, 18:03
Medlem
Citat:
I sprinten i Arber 14 januari 2021 var det tre topp-18, då var Stefansson bäst med en nionde plats. I sprinten i Otepaa den 11 mars 2017 var det tre topp-15, då med Arwidson bäst med en nionde plats. Det var så långt jag orkade gå tillbaka i tiden.
Jaha okej men där i trakterna är vi nog! Bland dem bästa iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback