2024-02-27, 00:12
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fetat: Ryssarna kan ha haft tur eller så har ukrainarna klantat sig och inte gömt den ordentligt mellan skjutningarna, eller att de slöat med att flytta sig. Inga vapen är oförstörbara; det är en ständig kamp mellan sidorna.

Eldröret är varmt, antingen har den nyss avlossade skott eller så har ukrainarna utmanat ödet med fler salvor i följd från närliggande område.
Citera
2024-02-27, 00:12
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Tror du blandar ihop Nato-utvidgningen med landsgränserna. På samma sätt som jag tror USA långt ifrån respekterat Kubas egenbestämmande rätt om deras förvar och närhet militärt till USA.
Jag vet inte vad du menar med det.
Ryssland har erkänt Ukrainas okränkbara gränser, utan något villkor om hur/vem som styr Ukraina.
Du kommer aldrig ifrån det hur mycket du än slingrar dig.
Här är Putin som tydligt säger att Krim är Ukraina:
https://www.youtube.com/watch?v=1__EPqhMrFQ

Så hur kan någon lita på ett nytt avtal med Ryssland angående Ukraina?
Ingen kan lita på ryssen. De lyssnar bara på våld eller hot om våld.
Detta passar bra i sammanhanget: "Fool me once shame on you, fool me twice shame on me".

Kuba har inget med detta att göra, trots att du tar upp det i vartannat inlägg.
Men det är märkligt att läsa massa inlägg av USA-hatare som ser ut att stötta det USA gjorde på 1960-talet. Go figure.
Citera
2024-02-27, 00:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Fast ryzzarna har ju deponerat 300 miljarder euro i EU som Ukraina kan använda efter att puss-ryzzen har avmilitariserat sig själva i östra Ukraina. Och jänkarna är inte sämre.

De har dessutom redan börjat betala ut pengar från ryzzka medel som förverkats.

https://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-transfers-approximately-500000-forfeited-russian-funds-estonia-benefit

Det skulle vara en intressant twist, att ukrainarna kan använda ryska centralbankspengar för att bygga upp den infrastruktur, skolor, äldreboenden m m som pizz-ryzzarna bombar sönder.

Redan nu.

Ja, att bekämpa brott med bankrån, låter ju som bra rättspraxis. Sjukt.
Citera
2024-02-27, 00:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag vet inte vad du menar med det.
Ryssland har erkänt Ukrainas okränkbara gränser, utan något villkor om hur/vem som styr Ukraina.

Nej det har de inte, lika lite som USA drog sig för att bomba skiten av Jugolaviens "okränkbara" gränser, och dela landet. Ditt argument är inte relevant.

Citat:
Du kommer aldrig ifrån det hur mycket du än slingrar dig.
Här är Putin som tydligt säger att Krim är Ukraina:
https://www.youtube.com/watch?v=1__EPqhMrFQ
Jag trodde inte du litade på allt Putin säger? Varför litar du på just detta? Dessutom kör du en halmgubbe då jag knte påstått något om synen på gränserna. Det som diskuterades var synen på Nato-utvidgningen och naturligtvis synen på den etnisk ryska befolkningen i östra Ukraina från ryska håll.

Citat:
Så hur kan någon lita på ett nytt avtal med Ryssland angående Ukraina?
Ingen kan lita på ryssen. De lyssnar bara på våld eller hot om våld.
Detta passar bra i sammanhanget: "Fool me once shame on you, fool me twice shame on me".
Man behöver inte lita på någon för att hitta lösningar som inte leder till eskalerande krig. De flesta litar inte ett dugg på Trump heller, men låter inte detta omöjligöra all dialog med landet USA och dess befolkning.

Citat:
Kuba har inget med detta att göra, trots att du tar upp det i vartannat inlägg.
Men det är märkligt att läsa massa inlägg av USA-hatare som ser ut att stötta det USA gjorde på 1960-talet. Go figure.
Kubakrisen har mycket gemensamt med detta krig. Vad tror du hänt om Kuba installerat ryska missiler i sitt försvar på ön?
Senast redigerad av slipperyslope 2024-02-27 kl. 00:33.
Citera
2024-02-27, 00:30
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men i och med att Lettland tillhör EU och Väst, vill som sagt Putin och andra ledande ryska politiker bryta kontakterna, för att helt fokusera all sin handel och förbindelsermed Asien, och i första hand Kina.
Sen får väl Lettland tycka vad fan de vill!

Men när det gäller ambassader och sånt, vet jag inte riktigt om Kreml vill bryta även dessa kontakter med t.ex. Sverige?
Det är ju tämligen meningslöst med diplomater i länder man nästan totalt saknar förbindelser med!
NATO-landet Turkiet har däremot de allra bästa kontakter med Moskva, och kanske turkarnas beskickningar vore kanske en lämplig mellanhand för samröre mellan Ryssland och t.ex. Sverige, nu när också vi är medlemmar i NATO?
Rysk ambassadpersonal får gärna lämna 90% är spioner. Ägaren till huset på Lidingö som ambassadpersonalen ockuperar blir glad med.
Citera
2024-02-27, 00:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ja, att bekämpa brott med bankrån, låter ju som bra rättspraxis. Sjukt.

Hej ditt gamla Rysstroll, allt väl? Okej, skit det samma du är en förlorad varelse. Så med det sagt.

Din jävla diktator anföll en demokrati. Vi andra demokratier tog i beslag era tillgångar, nu funderar vi på om vi ska använda det emot er. Vet du vad lösningen är här? Ge fan i demokratier och vi slipper ta era tillgångar i beslag.
Citera
2024-02-27, 00:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nej, då hade jag väl skrivit 15 procent? Jag inkluderar utvandrade. Då är 25 procent i underkant om uppgifterna stämmer. Å andra sidan kanske vissa återvänder till det krigshärjade Ukraina Inc.
Citat:
Jag googlade antalet invånare i de annekterade oblasten och lade till utvandrare från Ukraina Inc. Det blir runt 30 procent. Notera att ryssarna betraktar de annekterade oblasten som ryskt territorium och att det kommer att krävas ett tredje världskrig för att Ryssland ska släppa eget territorium.
Citat:
Jag skiter fullständigt i folkomröstningarna.

Ukraina: 43,8M
Krim: 2M
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krim

Donetsk: 4M
https://sv.wikipedia.org/wiki/Donetsk_oblast

Kherson: 1M
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cherson_oblast

Luhansk: 2M
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luhansk_oblast

Zaporizhzhia: 2M
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zaporizjzja_oblast

Utvandrade: 6M
Edit. Den länken funkade inte.

17/44 = 38 %

Jag var försiktig eftersom folk rör sig inom landet, pågående konflikter osv. osv. Men ger ett hum om hur det ser ut.
Första och sista gången jag googlar till dig.
Gruppen utvandrade kommer även från de nämnda oblasten. I synnerhet därifrån. Du räknar således en grupp personer två gånger.

Inget av oblasten - Krim undantaget - är ockuperat till 100 % så det är ett falskt antagande du gör. Zaporizjzja och Kherson oblaster är befolkningsmässigt ockuperat till grovt räknat 41 % respektive 55 %, och Donetsk oblast till 90 %.
Citat:
Måste vara du som är förståndshandikappad. Du kan bevisligen inte googla och inte heller räkna ut att 14/44 fortfarande är över 25 %. Och för tionde gången så kommer ryssarna att slåss till sista man för territorium som de anser tillhör den ryska federationen. Ukrainas sista man kommer långt innan ryssarnas sista man.
Du ska redovisa alla dina uträkningar från början eftersom du har så många stora räknefel.
Citera
2024-02-27, 01:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Jag har sökt kvinnor över hela världen på nätet sedan 2015. Jag minns att jag snackade med kvinnor från Krim halvön och jag beklagade faktiskt att dom hade hamnat i krig.

Vet Ni vad som sade "jag mötte tre olika kvinnor"
Vi är befriade och tacksamma!

Det gjorde mig förvånad 2015 långt före AI och Trollfabriker.

Ja, även rockband som Sabaton ich många som faktiskt varit på krim har fått löpa gatlopp i Sverige för att de framfört en bild som inte matchar narrativet/propagandan som oftast målas ut här att "alla" minsann donbass, donetsk och krim känner sig som ukrainare och stödjer regimen i Kiev. Situationen har varit till viss del lik den i Jugoslavien med ett land splittrat mellan serber och kroater men med gränser som inte matchar.. därav de ryss-stödd separatistetna i östra delarna och den helt oblodiga annekteringen av Krim.
Citera
2024-02-27, 01:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Nato anslutning var/är en uttryckt röd linje ja.. Innan kriget krävde Ryssland någon form av garanti att Ukraina inte blev Nato land. Alla Förhandlingar sköts i sank av USA som menade att Ukraina själv bestämmer om man vill gå med i Nato. Detta var en uttalad röd linje för Kreml. Ukraina hade säkert också kunna utfärda någon form av garantier, men förtroendet mellan Ukraina och Ryssland var på botten efter kuppen och kriget sedan 2014, så förhandling enbart mellan dessa var dömt då ryssarna inte litar på zelenskys ord och Ukraina inte litade på Putin så fanns ingen grund för avtal om inte USA , EU klev in som de vuxna i rummet, och kunde vara med som garanter för bägge sidor.

Personligen tror jag USA ville ha detta krig för att kunna knyta Europa närmare alliansmäsdigt och tjäna mer pengar på olja, gas och vapen i stort.

Macron sa precis nyss att det inte är uteslutet att väst sätter in marktrupper mot de kriminella orcherna som invaderat Ukraina:

https://ap.omni.se/western-troops-on-the-ground-in-ukraine-is-not-ruled-out-in-the-future-french-leader-says/a/JQka7J

Citat:
Western troops on the ground in Ukraine is not 'ruled out' in the future, French leader says..

Synpunkter på det?
Citera
2024-02-27, 01:06
Medlem
Nu ska minsann ryzZarna bevisa att ukrainarna är minst lika hemska. Fejkvideo med airsoft.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1b0l5a1/and_now_look_how_stupid_productions_are_filmed_we/
Citera
2024-02-27, 01:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Macron sa precis nyss att det inte är uteslutet att väst sätter in marktrupper mot de kriminella orcherna som invaderat Ukraina:

https://ap.omni.se/western-troops-on-the-ground-in-ukraine-is-not-ruled-out-in-the-future-french-leader-says/a/JQka7J

Synpunkter på det?

Med den eskalations-spiral som skett är eu-trupp och ww3 fullt logisk utveckling. Förlorarna blir EU, Ukraina och ryssar.. vinnarna blir USA,Kina och Indien.
Citera
2024-02-27, 01:13
Medlem
Citat:
Uppenbart bröt både Zelensky och Putin mot minsk 1 o 2.. det är ett av skälen till att vi är där vi är idag (förutom Rysslands knasiga ånger över att släppte delar av Ukraina efter kalla kriget. Även ukrainas närmanden till att bli vasall-stat till USA, likt de röda linjer USA haft gällande Cubas val att installera ryskt militärt försvar på ön när det begav sig, har med stor sannolikhet spelat in i krigets eskalerande från 2014 och framåt.

Zelensky bröt definitivt inte mot varken Minsk1 eller Minsk2. Han blev president 4 år efter att Putin krossade Minsk2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in