Zelensky uppger nu att 31000 dödats.
Citat:
Ursprungligen postat av
LojtnantWerner
Ingen tror att propaganda existerar i krig eller? man förminskar sina egna förluster och förstorar sin fiendes för att höja moralen, men är man svagbegåvad så går man på det för att man önskar det var sant, "mitt lag vinner"
Fast ingenting är mer moralsänkande än en ledare som ljuger inför sin befolkning.
Att komma med förlustsiffror är givetvis kontroversiellt och det kan slå på många olika sätt. Men att inte tro att Zelensky ändå ligger någonstans i närheten av sanningsspektrat tror jag är tokigt.
Soldaterna själva bör ju veta på ett ungefär på var förlusterna ligger. Hade varje kompani förlorat 80% av sina stridande konstant i varje drabbning så hade det påverkat moralen mest.
Där är vi inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Hur menar du nu?
Varför skulle Zelensky ha mer på att förlora?
Jag menar att vi i väst, i varje fall många av oss, sätter trovärdighet högt på listan när man värderar en person. Skulle Zelensky råljuga för sin befolkning och för oss andra så skulle stödet med all säkerhet minska.
Det är inte så svårt att räkna ut tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Hela deras fortsatta existens kräver att vapen och pengar pumpas in. Att ljuga om hur bra det går är det enklaste sättet för dem att säkerställa detta.
Skulle säkert fungera i en lögnares värld. Men som jag skriver över så tror jag inte vi i väst skulle lita på någon som ljuger.
Varför ljuger han då inte åt andra hållet? Han skulle kunna säga att en miljon ukrainare har dött.
Borde inte detta öka vår vilja att skänka vapen om vi förstår hur höga deras förluster är?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Vi såg nu i somras efter deras katastrofala Spring Offensive hur fort rummet kallnade och röster genast höjdes om att dra in biståndet.
Den var nog inte så katastrofal som du har fått för dig. Visst, de förlorade säkerligen soldater men mängden förlorad utrustning var inte katastrofal. De handlade om några fåtal västerländska stridsvagnar.
Pro-ryssar skrek som hesa givetvis, som du gör nu, med med lite rationellt tänk så förstår man att den inte var katastrofal utan bara misslyckades.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Tror du på det själv?
Vill minnas att det läckte siffror från nån underrättelsetjänst (Turkiet eller Israel) som sa att Ukraina förlorar 7 för varje ryss man dödar.
Är det lätt att ifrågasätta andra och sen skriva "Vill minnas...."??
Kom med en länk och en trovärdig sådan om du vill diskutera.
Citat:
Ursprungligen postat av
okok1
Tala sanningen kan vara värre. Då kan de förlora support och gå miste om tusentals miljarder och mer vapen.
Varför skulle de det? Det där är en underlig logik.
Borde inte viljan att skänka öka om man förstår att Ukraina har stora förluster?
Citat:
Ursprungligen postat av
okok1
Vad hände med sommaroffensiven om det går så bra?
Vadå går bra?
Sommaroffensiven har vi redan gått igenom. Den misslyckades men var knappast katastrofal.