2024-02-26, 14:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Återigen, jag har aldrig påstått att det går att bevisa, därför är det en teori.

Däremot: Vad är mer troligt när vi observerar verkligheten? I verkligheten kan vi inte observera att en art förvandlas till en annan art (enligt Ernst Mayrs definition), så "Om en fågel ser ut som en anka, simmar som en anka och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka".

Om vi inte kan observera artbildning (enligt Ernst Mayrs definition), så är det förmodligen så att artbildning inte sker.

Att det sker evolution(eller förändringar inom arter) är däremot tydligt för alla att observera(t.ex. förändringar hos hundar).

Men att det sker förändringar inom arter, att en art förändras till utseende (och beteende) är inget bevis för att förändringarna till slut bildar en ny art(enligt Ernst Mayrs definition).

Detta är orsaken till att evolutionsteorin är en teori, inte fakta.
Ah, så vi kan slänga ut hela området fylogenetik för "om det ser ut som en anka är det nog en anka"? Jag ska genast maila alla inblandade att Jehovas har löst det genom att likna en anka vid en anka.

Citat:
Och även skapelseteorin är en teori, inte fakta.
Hypotes, snarare. Framställ fakta som stödjer den hypotesen om du vill bygga en teori.

Citat:
Däremot när jag observerar och betraktar alla bevis, så tycker jag att det talar mer för en skapelse, inte att det har skett utan intelligent inblandning.
Ah, alla bevis.
Som vad?
Förhoppningsvis något mer än "jag förstår inte hur det annars skulle gått till"..
Citera
2024-02-26, 15:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Återigen, jag har aldrig påstått att det går att bevisa, därför är det en teori.

Däremot: Vad är mer troligt när vi observerar verkligheten? I verkligheten kan vi inte observera att en art förvandlas till en annan art (enligt Ernst Mayrs definition), så "Om en fågel ser ut som en anka, simmar som en anka och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka".

Om vi inte kan observera artbildning (enligt Ernst Mayrs definition), så är det förmodligen så att artbildning inte sker.

Att det sker evolution(eller förändringar inom arter) är däremot tydligt för alla att observera(t.ex. förändringar hos hundar).

Men att det sker förändringar inom arter, att en art förändras till utseende (och beteende) är inget bevis för att förändringarna till slut bildar en ny art(enligt Ernst Mayrs definition).

Däremot när jag observerar och betraktar alla bevis, så tycker jag att det talar mer för en skapelse, inte att det har skett utan intelligent inblandning.
Förutom då den där lilla detaljen att jo. Vi har visst observerat artbildning. Flera fall när det gäller bananflugor. Där har vi direkta, bevisade och återupprepade observationer.

Sen har vi dom naturliga som inte är lika enkla att se eftersom dom tar extremt lång tid. Dom exempel som har tagits upp här nyligen som t.ex orre-tjäder och häst-åsna-zebra där dom ofta kan få avkomma men där den sällan är fertil. Där har vi arter som precis är på gränsen till att separeras.
Tycker du att dom är ett bra tecken på att artbildning kan ske i naturen? Eller tycker du det är ett bra tecken på att arterna skapades exakt som dom är och det då var fullt medvetet som dom ofta kunde få barn med varandra men att barnen oftast var infertila?

Mufflonfåret-tamfåret som jag nämnde innan verkar vara lite osäkert. På vissa ställen står det att dom kan få avkomma, på andra står det annorlunda. Kan eventuellt vara samma sak där att det är gränsfall.
Citera
2024-02-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Förutom då den där lilla detaljen att jo. Vi har visst observerat artbildning. Flera fall när det gäller bananflugor. Där har vi direkta, bevisade och återupprepade observationer.

Så en grupp av bananflugor har utvecklats och bildat två arter som inte kan få avkomma med varandra (enligt Ernst Mayrs definition)?

Visa mig den studien.

Dessutom motsäger du Ali3000 som säger:

Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
[artbildning] tar längre tid än din och min levnadstid. Om du inte vet är det inte speciellt klyftigt att göra som argument att vi inte kan observera det

Ni evolutionister kanske skulle snacka ihop er först?

Och du borde då kunna svara på hur många generationer av bananflugor krävs för artbildning?
Senast redigerad av ttsp 2024-02-26 kl. 16:46.
Citera
2024-02-26, 16:47
Medlem
Citat:
Det var inte med tanke att vara nedlåtande, varför är du så snarstucken?
Är någon nedlåtande så kommer jag att påpeka det. Sluta vara nedlåtande och insinuera något jag aldrig påstått. Förstått?
Citat:
Det jag menar att det är väl du som är kunnig i evolutionsteorin, inte jag. Det är väl du som vet hur många generationer det krävs för att en art ska bildas (Det är mer korrekt att tala om generationer eftersom det är olika från art till art).
Ingen kan säga en exakt siffra. Det finns inte. Du blottar din okunskap.

Citat:
Hur menar du att exemplet med Orre och Tjäder visar att dela upp arter baserat på utseendet är objektivt? Och hur menar du att exemplet med Orre och Tjäder visar att dela upp arter baserat på om dom får avkomma eller inte, är inte objektivt?
Även här visar du din okunskap. Den morfologiska definitionen av artbegreppet ger stor tyngd till utseende. Andra definitioner beaktar fler saker som genetik och ekologi.

Artbegreppet om man använder det så ytligt som du kan så klart te sig subjektivt.
Var någonstans har jag påstått att uppdelning av arter baserat på om de får avkomma eller inte, inte är objektivt?
Senast redigerad av Ali3000 2024-02-26 kl. 17:25.
Citera
2024-02-26, 16:59
Medlem
Citat:
Det är ungefär så som jag har sagt.

Skapelseteorin handlar inte om bevis för Gud själv, utan om att arterna skapades var för sig. Däremot är skapelseteorin en del av bevisen för att Gud existerar. Man kan inte bevisa Gud själv genom fysiska experiment och observationer, bibeln säger att en människa inte kan se(observera) Gud utan att dö. Däremot kan man observera efterverkningarna av Gud, t.ex. att han skapade varje art för sig, vilket stöds av dom observationer och bevis vi har, att varje art verkar hålla sig inom sina artgränser.
Du gör en ogiltig deduktiv slutsats i detta.
Citera
2024-02-26, 17:14
Medlem
Citat:
Citat:
Det jag menar att det är väl du som är kunnig i evolutionsteorin, inte jag. Det är väl du som vet hur många generationer det krävs för att en art ska bildas (Det är mer korrekt att tala om generationer eftersom det är olika från art till art).
Hur lång tid? Hur många generationer?
Citat:

Kung_Ingenting påstår att det visst finns observationer av artbildning där två grupper inte längre kan få avkomma med varandra:

Citat:

Då borde man också kunna visa hur många generationer det passerade innan det uppstod artbildning, där dom två grupperna inte längre kan få avkomma med varandra, samtidigt som dom kan få avkomma inom den egna gruppen och föröka sig.
Senast redigerad av ttsp 2024-02-26 kl. 17:16.
Citera
2024-02-26, 17:17
Medlem
Citat:
Kung_Ingenting påstår att det finns observationer av artbildning:

Då borde man också kunna visa hur många generationer det passerade innan det uppstod artbildning, där dom två grupperna inte längre kan få avkomma med varandra, samtidigt som dom kan få avkomma inom gruppen och föröka sig.
Ja, om man förutsätter att alla arter har samma utveckling för varje generation. Men vad man gör då är att blotta sin okunskap, för alla organismer har inte samma generationsutveckling.
Citera
2024-02-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ja, om man förutsätter att alla arter har samma utveckling för varje generation. Men vad man gör då är att blotta sin okunskap, för alla organismer har inte samma generationsutveckling.

Det var vad jag också sade tidigare, som du verkar ha missat.

Sedan ignorerar du att svara på att Kung_Ingenting påstår att det visst finns observationer av artbildning, vilket motsäger vad du påstår:

Citat:
Citat:
Så hur lång tid tar artbildning?
Citat:
Citat:

Ni är väl anhängare av evolutionsteorin båda två?
Senast redigerad av ttsp 2024-02-26 kl. 17:28.
Citera
2024-02-26, 17:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Du gör ett stort fel i ditt resonemang och baserar hela din invändning på det felaktiga resonemanget.

Du påstår att det inte går att observera när en art blir till en annan, och det har du helt rätt i, men drar en helt felaktig slutsats av det eftersom du helt hoppar över anledningen till att det inte går att se övergången.

Jag ska försöka förklara det så att kanske till och med du förstår.

Så här är det:
Evolutionen pågår hela tiden, men det är en process där förändringarna är ytterst, ytterst små från en generation till en annan, så det kommer aldrig att gå att observera när "en orre blir en tjäder", om jag ska återanvända redan nämna arter som exempel.
För att kunna se skillnaderna så behöver man spara eller isolera en grupp från en annan under en mycket lång tid (normalt åtskilliga tusentals generationer). Det har gått att göra i laboratorier med bananflugor, där resultatet visat sig vara att de åtskilda grupperna till slut inte längre kunde para sig och få avkomma.

Ett exempel kan vara neandertalare och oss homo sapiens sapiens. För 50 000 år sedan kunde vi fortfarande få livskraftig avkomma med neandertalare, vilket bevisas genom att det finns människor som har dna från neandertalare idag, men inte alla på jorden har detta ytterligare dna, så om det skulle gå att klona en neandertalare från det dna som hittats och sedan försöka skapa avkomma med någon idag som saknar denna extra neandertalar-dna så skulle det sannolikt inte längre gå att få livskraftig avkomma därför att det har gått för lång tid och skillnaderna nu är för stora, men det skulle kanske fortfarande gå att få avkomma med någon som redan har en viss grad av dna från neandertalare.

Hundar och vargar kommer någon gång långt in i framtiden att bli två olika arter så länge som de hålls åtskilda, men den exakta övergången kommer inte att kunna observeras, utan det är alltid något som man bara kan konstatera i efterhand och inte från en dag till en annan. Det är endast med bananflugor som har så kort livslängd som det går att göra sådana observationer inom en persons egen livstid, och det har, som sagt, redan gjorts vid flera tillfällen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Laboratory_experiments_of_speciation

Även när det gäller bananflugor krävs tusentals generationer för tydliga förändringar:
https://www.kyoto-u.ac.jp/en/research-news/2016-04-05-0
Citera
2024-02-26, 17:30
Medlem
Citat:

Sedan ignorerar du att svara på att Kung_Ingenting påstår att det visst finns observationer av artbildning, vilket motsäger vad du påstår:

Ni är väl anhängare av evolutionsteorin båda två?
Nej det var inte vad du påstått. Du tycks vara selektiv med läsförståelsen. Om ett kriterium är att olika arter inte får fertil avkomma och detta påvisats på experiment på bananflugor så har han rätt om det kriteriet.
Citera
2024-02-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du påstår att det inte går att observera när en art blir till en annan, och det har du helt rätt i,

Kung_Ingenting har fel? Han säger:

Citat:
Citera
2024-02-26, 17:38
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Nej det var inte vad du påstått.

Jo, jag påstod detta, läs här:

Citat:
(Det är mer korrekt att tala om generationer eftersom det är olika från art till art)

Citat:
Du tycks vara selektiv med läsförståelsen. Om ett kriterium är att olika arter inte får fertil avkomma och detta påvisats på experiment på bananflugor så har han rätt om det kriteriet.

Jag tror du bettar på fel häst nu, Kung_Ingenting har fel, detta har inte påvisats av experiment på bananflugor. Smeso förstår detta.
Senast redigerad av ttsp 2024-02-26 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in