2024-02-25, 23:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vi kanske får nöja oss med att ta reda på typfall när det gäller att bryta nacken och medicinering på 70-talet.

Googla och prata med gamla läkare hur dom gjorde då.

Jag har bara pratat med unga jag känner hittills.

En allmän uppmaning att söka vidare.

Jag tycker det är spännande att ta en man likt SE som visserligen verkar ha egenskaper och hitta på att han tar olika preparat för att se om man kan pressa in honom i rollen som GM. Det räcker med att han kan ha tagit den kombo man landar i så blir han faktiskt misstänkt för mordet.

Att SE bröt nacken på 70-talet kan säkert fått honom att ta ganska starka smärtlindrande tabletter livet ut. Ville läkare inte skriva ut så fick nog SE god kontakt med skumma langare som också kunde förse honom med lämpligt mordvapen. Hela kvarteret runt Skandia var känt för knarkaffärer på 80-talet. Det måste funnits en anledning till att SE jobbade över.
Citera
2024-02-26, 01:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vittnet SE har inte sett LJ "bara så där" utan det skedde längs den gula linjen som bara mördaren kunde titta längs, det vet du!

Ja, den gula linjen existerar utan att man explicit behöver nämna den.

Den ende som LJ såg titta åt hans håll utefter den gula linjen var GM.

Men den ende som vi vet såg LJ utefter den gula linjen var SE.

SE = GM
Citera
2024-02-26, 01:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tycker det är spännande att ta en man likt SE som visserligen verkar ha egenskaper och hitta på att han tar olika preparat för att se om man kan pressa in honom i rollen som GM. Det räcker med att han kan ha tagit den kombo man landar i så blir han faktiskt misstänkt för mordet.

Att SE bröt nacken på 70-talet kan säkert fått honom att ta ganska starka smärtlindrande tabletter livet ut. Ville läkare inte skriva ut så fick nog SE god kontakt med skumma langare som också kunde förse honom med lämpligt mordvapen. Hela kvarteret runt Skandia var känt för knarkaffärer på 80-talet. Det måste funnits en anledning till att SE jobbade över.

Om en koppling till ett vapen uppdagas behöver man inte pressa särskilt hårt.

Faktum är att SE pressade in sig själv i TV-rutan under bästa sändningstid.

Inte ens om han dansade ballongdansen med virvlande Magnum-revolvrar istället för ballonger, mitt framför dig, skulle du fatta misstanke.
Citera
2024-02-26, 02:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, den gula linjen existerar utan att man explicit behöver nämna den.

Den ende som LJ såg titta åt hans håll utefter den gula linjen var GM.

Men den ende som vi vet såg LJ utefter den gula linjen var SE.

SE = GM

Jag visste att vi kunde bevisa att SE är mördaren om vi bara kan knyta honom till den gula linjen på något sätt!

Din logik utesluter (nästan) helt andra GM!

Hur har du blivit så smart? Ingen annan än de vi vet kan ha tittat längs den gula linjen!

Har du hämtat det från Cluedo?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-02-26 kl. 02:53.
Citera
2024-02-26, 02:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om en koppling till ett vapen uppdagas behöver man inte pressa särskilt hårt.

Faktum är att SE pressade in sig själv i TV-rutan under bästa sändningstid.

Inte ens om han dansade ballongdansen med virvlande Magnum-revolvrar istället för ballonger, mitt framför dig, skulle du fatta misstanke.

Det går väl inte att utesluta att vittnet SE var beväpnad för att skydda sig? Bara för att du har visat att SE hade ett hypotetiskt vapen betyder inte att han också använde det för att mörda OP.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-02-26 kl. 02:58.
Citera
2024-02-26, 08:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fyndet är också väl förankrat i både tid och plats till veckan efter mordet. Det ser man på rosten.
Bara SE i blå overall och isborr kan ha dumpat "vapengarderoben" där den senare hittades.
Du blandar nog ihop två olika saker nu. Det ena är polisens teori, om att stockholmaren med isborren vid Långtjärnen strax norr om Avesta kan ha varit SE. Det andra är inlägget som 'soldi' skrev nu, om ett vapenfynd som skall ha gjorts vid en kraftverksdamm, en bra bit längre norrut längs rv 70 mot stugan i Idre.

De här senare uppgifterna om ett vapenfynd verkar (till skillnad från uppgifterna om Långtjärnen) vara ganska osäkra. Det finns egentligen inte mycket som talar för att det skulle vara SE som har dumpat vapen där kring Mora/Älvdalen, och det går nog inte att avgöra när de här vapnen är dumpade. Men om det skulle gå att få bekräftat att det som 'soldi' skriver är sant, och om det sedan dessutom skulle visa sig vara rätt kaliber på revolvern, då blir det ju intressant (några här var ju t.ex. inne på att Långtjärnen var bottenfrusen, och det kan ju i så fall ha tvingat SE att åka vidare för att hitta ett bättre ställe).
Citera
2024-02-26, 08:52
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du blandar nog ihop två olika saker nu. Det ena är polisens teori, om att stockholmaren med isborren vid Långtjärnen strax norr om Avesta kan ha varit SE. Det andra är inlägget som 'soldi' skrev nu, om ett vapenfynd som skall ha gjorts vid en kraftverksdamm, en bra bit längre norrut längs rv 70 mot stugan i Idre.

De här senare uppgifterna om ett vapenfynd verkar (till skillnad från uppgifterna om Långtjärnen) vara ganska osäkra. Det finns egentligen inte mycket som talar för att det skulle vara SE som har dumpat vapen där kring Mora/Älvdalen, och det går nog inte att avgöra när de här vapnen är dumpade. Men om det skulle gå att få bekräftat att det som 'soldi' skriver är sant, och om det sedan dessutom skulle visa sig vara rätt kaliber på revolvern, då blir det ju intressant (några här var ju t.ex. inne på att Långtjärnen var bottenfrusen, och det kan ju i så fall ha tvingat SE att åka vidare för att hitta ett bättre ställe).

Är inte "vapendumpningen" i Långtjärn ett fantasifoster av guds nåde? Det finns väl egentligen ingenting som tyder på att en vapen dumpning skett där, än mindre att det skulle vara utfört av vår man från Laholmsvägen? Jag finner historien häpnadsväckande med stort H, angränsande till pinsam, även för SE-kt mått mätt?
Citera
2024-02-26, 09:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är inte "vapendumpningen" i Långtjärn ett fantasifoster av guds nåde? Det finns väl egentligen ingenting som tyder på att en vapen dumpning skett där, än mindre att det skulle vara utfört av vår man från Laholmsvägen? Jag finner historien häpnadsväckande med stort H, angränsande till pinsam, även för SE-kt mått mätt?
Man gör säkert olika bedömningar här utifrån vad man känner till om historien. Jag har i alla fall läst samtliga förhör där (exfrun, boende på platsen, den lokala journalisten), läst en tidningsartikel och sett den inritade promenadrutten på en karta, fotona på de snarlika bilmodellerna osv., och jag tror nog att polisen var på rätt spår här.

Sedan har det nog också mycket att göra med vad man har för grundsyn på fallet. Den som är inne på att det var t.ex. CA, CP eller Sydafrika som sköt Palme verkar ju ha svårt att föreställa sig ens att SE hade en revolver, och ännu svårare blir det väl då att tänka sig att han dessutom skulle ha gjort sig av med en sådan ett par dagar efter mordet.
Citera
2024-02-26, 12:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag visste att vi kunde bevisa att SE är mördaren om vi bara kan knyta honom till den gula linjen på något sätt!

Din logik utesluter (nästan) helt andra GM!

Hur har du blivit så smart? Ingen annan än de vi vet kan ha tittat längs den gula linjen!

Har du hämtat det från Cluedo?

Vet du någon annan misstänkt utöver SE som befann sig på den gula linjen 40-60 sekunder efter skotten?
Citera
2024-02-26, 13:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vet du någon annan misstänkt utöver SE som befann sig på den gula linjen 40-60 sekunder efter skotten?
Jag tror LJ påstår sig befinna sig på den gula linjen. Mördaren som sköt OP finns också uppe på trappkrönet just på den gula linjen.
Citera
2024-02-26, 13:25
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har i alla fall läst samtliga förhör där (exfrun, boende på platsen, den lokala journalisten), läst en tidningsartikel och sett den inritade promenadrutten på en karta, fotona på de snarlika bilmodellerna osv., och jag tror nog att polisen var på rätt spår här.

Intressant. Har du möjligen några länkar?
Vore intressant att titta lite på.
Citera
2024-02-26, 14:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tror LJ påstår sig befinna sig på den gula linjen. Mördaren som sköt OP finns också uppe på trappkrönet just på den gula linjen.

Ja, LJ befann sig på den gula linjen, men han är inte misstänkt.

SE befann sig på den gula linjen, och han är misstänkt.

Den ende som LJ såg tittade åt hans håll är GM. Den ende som berättar att han tittade åt LJ:s håll är SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in