• 1
  • 2
2024-02-23, 08:40
Bannlyst
Står och väljer mellan att jobba hemifrån eller ett annat jobb där man är på plats. Jag har ingen erfarenhet av att jobba hemifrån men är nyfiken och tror att det kan bli bra men att jag kan missuppfatta mycket och ha svårigheter att uppdatera mig om vad som händer.

Ni som jobbar hemifrån, vad bör man tänka på som ny?
Citera
2024-02-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Står och väljer mellan att jobba hemifrån eller ett annat jobb där man är på plats. Jag har ingen erfarenhet av att jobba hemifrån men är nyfiken och tror att det kan bli bra men att jag kan missuppfatta mycket och ha svårigheter att uppdatera mig om vad som händer.

Ni som jobbar hemifrån, vad bör man tänka på som ny?
Bra internetuppkoppling, dagsljus i arbetsrummet, bra kontorsstol, höj-/sänkbart skrivbord. Arbeta inte i ditt sovrum, allra helst ett rum som är bara arbetsrum.
Se till att äta lunch, ta en lunchpromenad. Om du ska ha webbmöten se över vad som visas bakom dig när du är i bild. Inget för personligt, inte stökigt.
Citera
2024-02-23, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Bra internetuppkoppling, dagsljus i arbetsrummet, bra kontorsstol, höj-/sänkbart skrivbord. Arbeta inte i ditt sovrum, allra helst ett rum som är bara arbetsrum.
Se till att äta lunch, ta en lunchpromenad. Om du ska ha webbmöten se över vad som visas bakom dig när du är i bild. Inget för personligt, inte stökigt.
Tack för bra info, de mjuka aspekterna som social närvaro och att hinna med i informationsflödet om vad som sägs mellan kollegor, ringer man bara på måfå till andra och samtalar lite eller hur brukar den biten se ut? Mår de flesta bra som jobbar hemifrån?
Citera
2024-02-23, 08:57
Medlem
Funkar om du har självdisciplin. Funkar inte om du har svårt med det.

Se till att ha en avsedd plats där du kan sitta bekvämt och utan TV, mobil och andra störningsmoment.
Citera
2024-02-23, 09:04
Medlem
Citat:
Tack för bra info, de mjuka aspekterna som social närvaro och att hinna med i informationsflödet om vad som sägs mellan kollegor, ringer man bara på måfå till andra och samtalar lite eller hur brukar den biten se ut? Mår de flesta bra som jobbar hemifrån?

Jag har ett jobb som egentligen kan skötas hemifrån men är på plats de allra flesta dagar.Jag tycker det är svårt med disciplinen faktiskt och som du säger mjuka aspekter försvinner mycket. Att bara jobba hemifrån låter inget bra för mig iaf. Men att ha möjligheten är ju fantastiskt.
Citera
2024-02-23, 09:14
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det beror väldigt mycket på hur du är som person. Att jobba hemifrån betyder mer frihet, men också mer eget ansvar. En del klarar inte av det och blir väldigt oproduktiva hemma. Om du ska jobba hemifrån behöver du en ordentlig arbetsplats, i bästa fall ett eget rum som du inte använder till annat.

Du missar också väldigt mycket av den sociala biten från jobbet. Även om du har ett rikt socialt liv utanför jobbet så är kontorsskvaller en viktig del av det sociala spelet. Du får veta mycket mer om hur företaget, chefer och kollegor fungerar på en lunchrast än vad du kan läsa dig till i dokumentation. Relationer på jobbet, speciellt med chefen, spelar en stor roll i löneutveckling och befordringar.

Jag kan säga att jag har jobbat hemifrån i över 4 år och det fungerar för mig, men det som håller mig kvar är främst att jag gillar jobbet i övrigt och löneläget. Hade jag haft ett kontor i närheten hade jag definitivt velat arbeta där.
Senast redigerad av GregerMedeltid 2024-02-23 kl. 09:19.
Citera
2024-02-23, 09:38
Medlem
Citat:
Vi hade fasta dagar när vi förutsattes vara inne på kontoret. Då var det information, gruppmöten och gemensam lunch och fika. Sedan var vi tre som bodde nära varandra, vi lunchade ihop ibland.
Citera
2024-02-23, 09:49
Medlem
Bajenjeppes avatar
Har själv möjlighet att styra det exakt hur mycket jag vill och i mitt fall har jag valt att jobba hemifrån ca. 90-95% av tiden. Åker alltså in till kontoret ibland, men väldigt sällan. Väldigt fint och roligt när man väl är på kontoret och träffar kollegor. Alla har samma möjlighet och väljer att göra ungefär som mig och därför försöker många åka in samma dagar. Gillar när jag åker in, men hade absolut inte velat göra det varje dag.

Som andra har skrivit passar det kanske inte alla, men för min del är det fantastiskt att kunna gå upp 2 min innan arbetsdagen börjar istället för att lägga någon timme på att göra sig i ordning, ta sig till jobbet osv. På en vecka sparar man ju 10-15 timmar på det till att lägga på både sömn och fritid. Sen att kunna arbeta i lugn och ro är naturligtvis väldigt skönt. Stor känsla av frihet.
Citera
2024-02-23, 09:50
Medlem
ps870s avatar
Se till att arbetsgivaren står för bra utrustning för hemmakontoret. Jag har fått ett stort höj/ sänkbart skrivbord, stor skärm, bra kontorsstol, Jabrapuck med mera.
Kolla även att arbetsgivarens försäkring täcker hemma. Detta var ett problem i början av pandemin men borde vara löst nu iof.
Jag kan jobba hemma 50% och uppskattar blandningen då det kan bli rätt tråkigt att inte träffa kollegor på riktigt.
Citera
2024-02-23, 10:11
Medlem
vonblixens avatar
Det är förstås personligt vad man föredrar. Jag gillar absolut inte att jobba hemifrån. Jag vill gå iväg till jobbet på morgonen, jobba hela dagen med bra höj- och sänkbart skrivbord, flera skärmar osv. Sen vill jag gå hem på kvällen, och då vill jag inte jobba.

När pandemin kom hade jag en kollega som verkligen älskade att jobba hemifrån. Han ringde till mig flera gånger, och sa: "det här är helt fantastiskt, jag har legat i min soffa med datorn på magen och jobbat hela dagen". Jag kände så tydligt att jag älskar också att ligga i min soffa - men då vill jag absolut inte ha jobba! När jag ligger i min soffa vill jag slappna av och ha det gott.
Citera
2024-02-23, 10:43
Medlem
Barentss avatar
Jag hade firman i den stora villakällaren i 20 år. Väldigt fint när barnen växer upp, resväg 30 sekunder. Man saknar dock arbetskompisar, måste fixa lunch, kräver disciplin och det kan hända att man sätter av en timme till t.ex FB vilket är totalt meningslöst och kontraproduktivt. Men prova, jag tyckte om det.

Lägger till tanken att det nu är minsta möjliga arbetslöshet så bra tid att hitta bra jobb. Det blir snart sämre tider och då kan det vara svårt att lämna hemmajobbet, ingen anställer. Jag tvingades på ett sätt till mitt hemmajobb, jag fick inte de jobb jag sökte som nyinflyttad till Skåne.
Citera
2024-02-23, 10:45
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Det beror ju på vilken sorts jobb det är. Kommer du ha ett strukturerat schema och tider att passa?
Eller är det som mitt jobb där jag har det helt fritt och får sköta mitt schema själv. Jag kan jobba på natten om jag vill och lägga upp det hur som helst bara saker blir gjorda.
Om du har striktare schema att passa så kommer det nog gå bra. Men är det som för mig så gäller det att ha en jävla pli på sig själv. Det kan va tufft och inte alls så lyxigt som det låter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in