2024-02-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
En normal föräldrer ställer inte ättika så att barn kan komma åt den. De har gjort så mycket mer mot flickan än bara med ättikan.

Ja jag har aldrig sagt något annat

Jag tror ättikan stod där för att minska stanken från det stackars barnet. Hon hade dessutom en infektion i underlivet som luktade starkt. Utöver att hon satt i blöja som inte byttes så fick hon inte duscha heller

Blöjan hade hon för att det inte fanns toalett i tvätt stugan uppger hon själv i förhör

Hade gärna sett föräldrarna tvingas ha blöja i fängelset !
Citera
2024-02-25, 20:04
Medlem
EndastJag01s avatar
Jag är fortfarande övertygad om att det var planerat att just den 23 åka in med en döende Z som skulle dö och skulle bort, men bäst av allt att dö på sjukhuset så ingen kan klandra dom. Nu har hon ju blivit så gammal att man börjar efterfråga henne och göra orosanmälningar. Hon måste bara bort.
En Z med hjärnskada och med ett självskadebeteende som många kan vittna om (de hört om). På julaftons morgon kl 05.00 räknar de med att inte många på sjukhuset är alerta, de längtar hem istället. Och så går hon och överlever och berättar dessutom!
Borta är programmen i Tv när de berättar hur samhället svikit föräldrarna med flera barn och flera diagnoser. Borta är insamlingarna till dom. Borta är allt som skulle falla ut...
Jag tror inte alls på en massa diagnoser utan mer på en kall beräkning.
Citera
2024-02-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mods69
Ser ingen logisk förklaring till att föräldrarna skulle tvinga i flickan ättika och sen köra henne till akuten.

Ser du något logiskt i deras beteende i övrigt menar du ?

Jag tror att en av deras tortyrer gick för långt. De tvingdes köra in henne när de insåg att de skulle hamna i trubbel om hon faktiskt dog , absolut inte för att de faktiskt brydde sig. Alla frakturer och brännskador de tidigare orsakat kunde de fixa hemma och sopa under mattan.

Z var ensam på sjukhus väldigt mycket. Idiotfarsan ville ju bara hem.

Kroppstempraturen berodde på att det var snorkallt i tvätt stugan sen en tid tillbaka och så tvingade de henne att duscha innan de åkte in. Säkert kallt för att hon skulle piggna till
Citera
2024-02-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är som Jigin sa i en tidigare intervju att föräldrarna har skrivit in sig i en hörna och kommer inte ur med att fortsatt hävda hjärnskada/självskadebeteende under så många år att de inte har något annat val än att fortsatt med lögnerna och därmed att de är oskyldiga.

Jag tror det hela med Z börja med Js aggressiva och sadistiska ångestutlopp och därifrån övergick det snabbt i delad ekonomisk brottslighet.

Precis som så många som kom hit och sökte asyl med ”sjuka” barn och fick LSS har dessa två snabbt sett möjligheterna.

Imponerande att både Z och den lungsjuka flickan mirakulöst repat sig, precis som mamman plötsligt kunde undvara både rullstol och EP anfall, så snart alla byta miljö.

Ekonomiska motiv i deras sjuka huvuden alla dagar i veckan!
Fetade/1 Ja, deras flykt under myndigheternas radar har ju varit väldigt contraproduktiv.
Eftersom de är livrädda för socialens insyn har de ju inte sökt försörjningsstöd i någon större utsträckning.
Det tror jag säkert att de varit berättigade till under vissa perioder, i månader ibland.
De har heller inte sökt kurators hjälp med sina problem.
Istället har de försökt att hålla alla hjälpande myndigheter på avstånd och sökt fonder och välgörenhet istället.
Så inmålade i ett hörn med sina livslögner har de väl bitit sig fast i att enda lösningen är att få diagnos på Z så kommer alla problem att lösa sig. Men tyvärr hade Z nog blivit fortsatt misshandlad (Js ångest samt raseriutbrott) och vanvårdad då.

Fetade/2 Precis! Bara det tycker jag är bevis nog. Framför allt Zas, trots allvarligt sjukdomsfall snabba utveckling och framsteg, på längden o bredden, det motoriska och det intellektuella (som det aldrig varit fel på) mm mm.
V har fått förbättrad andning och behöver tydligen inte andningsmaskinen alla nätter iallafall.
J har kastat både rullstol och rollator och blivit smärtfri ryggen samt kan tom gå i trappor numer.
Enligt utredningen berodde inte hennes anfall på EP. Men tydligen hade hon anfall ändå, oklart vad de berodde på. (?)

En sak som jag behöver hjälp att förstå.
När de släpptes första gången sa föräldrarna, att de ville ha tillbaka alla barnen men inte Z (?).
Kastade de in handduken eller var det som en markering mot myndigheter hur "svårhanterlig" Z
var och så räknade de med att myndigheterna skulle övertala dem att ta hand om Z med ekonomisk hjälp och stöd?
Citera
2024-02-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moije
Tack för ditt inspel. Jag tror inte det är alltför ovanligt att mycket unga som får barn lägger mycket ansvar på det barnet. I detta fall har den äldsta en slags medberoenderelation till D och J. Hon har säkert upplevt att hennes värde beror på hur väl hon tillgodoser föräldrarnas behov. Status och rang bland syskonen antyds varit ohälsosam och därav splittrades syskonen och jag läser mellan raderna samma som du är inne på, att äldsta dottern behövde vara själv för att bryta hennes roll som ”medförälder”.

Jag önskar att jag kunde uttrycka lika mkt som du så kortfattat.
Ja, J hade ju själv just lämnat tonåren bakom sig när hon fick S.
Eftersom det bara var de två tror jag att J knöt S hårt till sig.
Och tydligen var S ett barn med förståelse för andras behov. Hon har nog funnits där och tröstat J mycket under uppväxten. Och varit mammas "duktiga flicka". Kommit med ångestdämpande o ett glas vatten när J har behövt det, lyssnat på mammas problem o stöttat henne.

Jag tror också att de sociala myndigheter verkligen ansträngt sig för att alla barn skulle hamna rätt och i det här fallet var nog en splitt det bästa. Självklart får ju syskonen hålla kontakten via telefon och nätet och träffas när tillfälle ges.
EDIT: Har jag fått intrycket av iallafall. Har inte hört om några restriktioner mellan syskonen.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-25 kl. 21:21.
Citera
2024-02-25, 20:54
Bannlyst
Har frågan ställts till övriga barnen lr nån släkting om dom brukade ha ett glas ättika ståendes i tvättstugan?
Citera
2024-02-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mods69
Har frågan ställts till övriga barnen lr nån släkting om dom brukade ha ett glas ättika ståendes i tvättstugan?
Nej. Det var ett "husmorstips" som J läste sommaren 22, att ättika kunde neutralisera rökdoft.
Citera
2024-02-25, 22:11
Medlem
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/EditorialFiles/4Y/%5BCP4Y%5D/CP4Y.pdf
Psykogena icke epileptiska anfall.

Jag hade missat detta i tråden. Det kan mkt väl vara anledningen till Js anfall.
Mkt bra artikel i Läkartidning.
Citera
2024-02-25, 23:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jag är fortfarande övertygad om att det var planerat att just den 23 åka in med en döende Z som skulle dö och skulle bort, men bäst av allt att dö på sjukhuset så ingen kan klandra dom. Nu har hon ju blivit så gammal att man börjar efterfråga henne och göra orosanmälningar. Hon måste bara bort.
En Z med hjärnskada och med ett självskadebeteende som många kan vittna om (de hört om). På julaftons morgon kl 05.00 räknar de med att inte många på sjukhuset är alerta, de längtar hem istället. Och så går hon och överlever och berättar dessutom!
Borta är programmen i Tv när de berättar hur samhället svikit föräldrarna med flera barn och flera diagnoser. Borta är insamlingarna till dom. Borta är allt som skulle falla ut...
Jag tror inte alls på en massa diagnoser utan mer på en kall beräkning.

Jag håller inte din teori för helt osannolik med tanke på de personlighetsstörningar som dessa as har.
Kall beräkning är det definitivt fråga om.
Den enda svagheten i resonemanget är att Z var värd mer för dem som levande. Cirka 130.000 kr per år om jag räknat rätt (ett extra vårdnadsbidrag.)
Jag tror därför att planen var att göra henne till ett gravt funktionsnedsatt barn med behov av ständig tillsyn.
Citera
2024-02-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag håller inte din teori för helt osannolik med tanke på de personlighetsstörningar som dessa as har.
Kall beräkning är det definitivt fråga om.
Den enda svagheten i resonemanget är att Z var värd mer för dem som levande. Cirka 130.000 kr per år om jag räknat rätt (ett extra vårdnadsbidrag.)
Jag tror därför att planen var att göra henne till ett gravt funktionsnedsatt barn med behov av ständig tillsyn.
Det kan också varit oplanerat. Att J trött o sleten fick tuppjuck på Z som ropade att hon var törstig. Jag tror att J kanske gett ättika till Z vid tidigare tillfällen men då i mindre mängd. Nu råkade hon i ilskan tratta i Z för mkt. Det gick över styr helt enkelt. Att hon vid tidigare tillfällen har givit henne mindre mängd är kanske för att få ett barn med magproblem också. Eller för att sadistiskt bestraffa henne.
Mer sannolikt tycker jag.
Jag tror inte de hade någon grand master plan att mörda henne.
EDIT: Det kan varit båda föräldrarna. Men det känns som Js ilska är boven.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-02-26 kl. 00:02.
Citera
2024-02-26, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Fetade/1 Ja, deras flykt under myndigheternas radar har ju varit väldigt contraproduktiv.
Eftersom de är livrädda för socialens insyn har de ju inte sökt försörjningsstöd i någon större utsträckning.
Det tror jag säkert att de varit berättigade till under vissa perioder, i månader ibland.
De har heller inte sökt kurators hjälp med sina problem.
Istället har de försökt att hålla alla hjälpande myndigheter på avstånd och sökt fonder och välgörenhet istället.
Så inmålade i ett hörn med sina livslögner har de väl bitit sig fast i att enda lösningen är att få diagnos på Z så kommer alla problem att lösa sig. Men tyvärr hade Z nog blivit fortsatt misshandlad (Js ångest samt raseriutbrott) och vanvårdad då.

Fetade/2 Precis! Bara det tycker jag är bevis nog. Framför allt Zas, trots allvarligt sjukdomsfall snabba utveckling och framsteg, på längden o bredden, det motoriska och det intellektuella (som det aldrig varit fel på) mm mm.
V har fått förbättrad andning och behöver tydligen inte andningsmaskinen alla nätter iallafall.
J har kastat både rullstol och rollator och blivit smärtfri ryggen samt kan tom gå i trappor numer.
Enligt utredningen berodde inte hennes anfall på EP. Men tydligen hade hon anfall ändå, oklart vad de berodde på. (?)

En sak som jag behöver hjälp att förstå.
När de släpptes första gången sa föräldrarna, att de ville ha tillbaka alla barnen men inte Z (?).
Kastade de in handduken eller var det som en markering mot myndigheter hur "svårhanterlig" Z
var och så räknade de med att myndigheterna skulle övertala dem att ta hand om Z med ekonomisk hjälp och stöd?

J är en riktig drama queen. Genomgående har vi läst om stora känslosvallningar, särskilt när hon får/vill ha något, som inför Skånes Änglar, RPUn eller sjukhussamtalet i högtalartelefonen på natten, eller när något går emot henne, som när hon ville ha högre doser utskrivna på vårdcentralen eller när D fick köra in med extra medicin till henne på sjukhuset. För att inte tala om psykbrytet där de vänta i minst 1 timme innan de åkte in. Tror alla insett hennes manipulativa förmåga vid detta laget.

Ättikan skulle kanske vittna om Z självskadebeteende som kulminera å det grövsta? Ett högst påtagligt bevis för att de verkligen behövde LSS. Därför är nog deras uttalande om att de ej vill ha hem Z precis som du säger inget annat än en del i planen.

Korthuset har ramlat och tur är väl det. För nästa gång hade säkert Z kommit in på sjukhuset med en riktig hjärnskada.
Citera
2024-02-26, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
J är en riktig drama queen. Genomgående har vi läst om stora känslosvallningar, särskilt när hon får/vill ha något, som inför Skånes Änglar, RPUn eller sjukhussamtalet i högtalartelefonen på natten, eller när något går emot henne, som när hon ville ha högre doser utskrivna på vårdcentralen eller när D fick köra in med extra medicin till henne på sjukhuset. För att inte tala om psykbrytet där de vänta i minst 1 timme innan de åkte in. Tror alla insett hennes manipulativa förmåga vid detta laget.

Ättikan skulle kanske vittna om Z självskadebeteende som kulminera å det grövsta? Ett högst påtagligt bevis för att de verkligen behövde LSS. Därför är nog deras uttalande om att de ej vill ha hem Z precis som du säger inget annat än en del i planen.

Korthuset har ramlat och tur är väl det. För nästa gång hade säkert Z kommit in på sjukhuset med en riktig hjärnskada.

Dramaqueene minst sagt.
Jag har svårt att tro att de villa sabba julen med att förgifta Z just då.
Jag tror att eftersom hennes far använde ättika för att bestraffa Js syster så ligger den metoden nära till hands för J. I mobilkonversationen med D framgår det att J inte hade en aning om att ättika var så farligt. I så fall skulle den väl inte säljas i vanliga affärer, resonerar J. Och lägger också till -Att nu är det slut med ättika hädanefter! Så jag tror inte att de här två visste hur farligt det var före J sent om sider googlar giftinformationen vid 3-tiden. Så jag tror inte att ättikan ingick i LSS-planen. J kanske sa till Z att det var medicin hon skulle spruta in. Även Z var ju van vid att få medicin med spruta.
Mer att det var en bestraffning som gick över styr. Kanske att J satte in det efterfrågade glaset med vatten (som Z ropat efter) efteråt inom räckhåll för Z när J märkte att det nog blev lite för mkt ättika. Z lyckades få fatt i glaset o drack vatten. För Z tror verkligen att hon druckit ett glas själv. Sedan satte magvärken in på Z. Och de här två J&D fick i panik tota ihop en story och skylla på självskadebeteende mm. Och gå igenom alla alternativ de hade.
För läkarna tror att Z har haft ättikan i magen längre kanske upp till 3 timmar.

Ja, de chansade vilt på att de ändå skulle få vårdnaden om Z och betalt för mödan.
Plus att de ville markera trotsigt mot myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in