Citat:
Ursprungligen postat av
DamienJonson
Jag har läst lite här och andra ställen att det påverkar kroppens testo. Men jag är nyfiken på vad vetenskapliga studier säger om detta ämne?
Har någon här stött på forskning eller studier som specifikt undersöker effekten av kratom på testosteronnivåer?
19 personer med normala nivåer under bruk
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29626673/
Citat:
Results: We found long-term kratom tea/juice consumption with a daily mitragynine dose of 76.23-94.15 mg did not impair testosterone levels, or gonadotrophins, hematological and biochemical parameters in regular kratom users.
Sen finns det en fallstudie där 1 person fått förhöjda prolaktinnivåer i samband med kratombruk, detta normaliserades efter att kratombruket upphörde. I samband med det förhöjda prolaktinet ska hans testosteronnivåer ha tryckts ner.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5858613/
Citat:
We report a 42-year-old white man who presented to his primary care physician with complaints of low energy and poor libido. He was found to have a mildly elevated serum prolactin at 24 ng/mL (upper limit = 12 ng/mL) and hypogonadotropic hypogonadism.
He was not taking any prescription medication known to affect prolactin level. He reported no use of androgenic steroids or recreational drugs at his initial visit. Two months later the prolactin was only 6 ng/mL, the total testosterone was back in the normal range, and the symptoms had resolved. At this follow-up visit he reported use of kratom at the time of the initial laboratory test but had stopped about 2 months prior to the follow-up laboratory tests, which showed a normal serum testosterone.
Dessa två studier står i motsats mot varandra, men inga av dessa studier är särskilt bra, det är vad som finns dock, kratoms effekt på sexualitet är inte ett särskilt intressant ämne att studera när det finns massa annat att lägga resurser på.
Här i tråden och lite överallt på internet så finns det teorier. Ska jag också spekulera kring detta, så skulle jag väl egentligen inte bli förvånad om det dyker upp någon bra studie där mild testosteronpåverkan kunnats påvisas, men jag är bara en "hobbyläkare" så vad vet jag.