2024-02-22, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Det kanske är individuellt? Jag tycker jag blir uttorkad som fan av kratom, troligtvis mest för att törstreflexen nästan försvinner helt för mig. Det är väldigt svårt att behöva påminna sig om att dricka extra hela tiden när man inte är det minsta törstig.

Jag har inte letat efter specifika studier men tycker det är ganska lätt att hitta information om att det faktiskt är vätskedrivande. Sen i hur hög grad är ju frågan.

Varför behöver du dricka en massa extra på vintern? T.ex. kaffe är också vätskedrivande, men tycker inte jag blir pissnödig alls av kratom-te, till skillnad från kaffe där jag får springa på toa stup i ett.
Citera
2024-02-22, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo
Varför behöver du dricka en massa extra på vintern?

Nu gör jag ju knappt det i och med att min törstreflex är så svag men om jag följer min naturliga törst när jag går på kratom så blir jag väldigt uttorkad, märker enorm skillnad mot hur det är i vanliga fall. Insjunken oelastisk hud, rynkor som syns mycket tydligare än annars, skumma hudförändringar, håravfall, mängder med biverkningar och skit som upphör när jag slutar ta det.

Dessutom märker jag ju att jag blir törstig i vanliga fall när jag inte intar kratom, i alla fall någon gång under dygnet även under vintern. Men själva törstkänslan är mer eller mindre bortplockad från hjärnan nu, det är en av fördelarna för mig att sluta med skiten - att det blir så gott att kunna släcka törsten normalt igen.

Citat:
T.ex. kaffe är också vätskedrivande, men tycker inte jag blir pissnödig alls av kratom-te, till skillnad från kaffe där jag får springa på toa stup i ett.

Det kan nog till viss del vara individuellt och dosberoende. Jag dricker också en del kaffe men har inte märkt av någon större förändring av det. När jag gått på kratom ett tag så är det ju till och med folk i min närhet som reagerar, just för att jag även får en del synliga förändringar och ser mer "sliten" ut än vanligt.

Sen är det inte nödvändigtvis så att man springer på toa hela tiden vid uttorkning, det beror kanske på i vilken grad av uttorkning det handlar om men många gånger får man ju mindre urinmängd samt mörkare urin vid uttorkning. Men i början när man är i startgroparna med att pimpla vätskedrivande drycker så stämmer det nog att det även trycker på lite oftare.
Citera
2024-02-22, 13:26
Medlem
Citat:
Nu gör jag ju knappt det i och med att min törstreflex är så svag men om jag följer min naturliga törst när jag går på kratom så blir jag väldigt uttorkad, märker enorm skillnad mot hur det är i vanliga fall. Insjunken oelastisk hud, rynkor som syns mycket tydligare än annars, skumma hudförändringar, håravfall, mängder med biverkningar och skit som upphör när jag slutar ta det.

Dessutom märker jag ju att jag blir törstig i vanliga fall när jag inte intar kratom, i alla fall någon gång under dygnet även under vintern. Men själva törstkänslan är mer eller mindre bortplockad från hjärnan nu, det är en av fördelarna för mig att sluta med skiten - att det blir så gott att kunna släcka törsten normalt igen.

Det kan nog till viss del vara individuellt och dosberoende. Jag dricker också en del kaffe men har inte märkt av någon större förändring av det. När jag gått på kratom ett tag så är det ju till och med folk i min närhet som reagerar, just för att jag även får en del synliga förändringar och ser mer "sliten" ut än vanligt.

Sen är det inte nödvändigtvis så att man springer på toa hela tiden vid uttorkning, det beror kanske på i vilken grad av uttorkning det handlar om men många gånger får man ju mindre urinmängd samt mörkare urin vid uttorkning. Men i början när man är i startgroparna med att pimpla vätskedrivande drycker så stämmer det nog att det även trycker på lite oftare.

Hur stora doser kratom tar du, håller du på och dygnar en massa? Märkligt annars att du skulle se tydligt sliten ut, det gör man väl bara om man inte sovit på länge eller sovit dåligt? Konstigt om du får rynkor av bara kratomet i sig...

Minskad urinmängd får man bara om man har nedsatt njurfunktion eller dricker extremt lite. Om du de facto pissar mindre när du tagit kratom så betyder det ju att du behåller mer vätska i kroppen, inte mindre. Alkohol och koffein ger ju uttorkande effekt just för att du pissar mer...
Har ju själv tagit kratom i mer än ett år och den dämpande effekten på nerverna varar ju bara typ 2-4 timmar och det hinner ju ingen bli uttorkad av om man nu inte tar kratom medan man joggar mitt i sommaren..
Senast redigerad av LoketeGo 2024-02-22 kl. 13:29.
Citera
2024-02-22, 19:56
Medlem
Citat:
Hur stora doser kratom tar du, håller du på och dygnar en massa? Märkligt annars att du skulle se tydligt sliten ut, det gör man väl bara om man inte sovit på länge eller sovit dåligt? Konstigt om du får rynkor av bara kratomet i sig...

Minskad urinmängd får man bara om man har nedsatt njurfunktion eller dricker extremt lite. Om du de facto pissar mindre när du tagit kratom så betyder det ju att du behåller mer vätska i kroppen, inte mindre. Alkohol och koffein ger ju uttorkande effekt just för att du pissar mer...
Har ju själv tagit kratom i mer än ett år och den dämpande effekten på nerverna varar ju bara typ 2-4 timmar och det hinner ju ingen bli uttorkad av om man nu inte tar kratom medan man joggar mitt i sommaren..

Fast kollar man på nätet så står det ju överallt att kratom är vätskedrivande. Men jag har inte sett ifall det finns någon bra forskning som verkligen kunnat bekräfta det.

Nä, som sagt, jag kan ju inte till hundra procent säga att det är klassisk uttorkning det handlar om men någonting skumt händer ju med huden i alla fall så att den förlorar sin elasticitet. Jag tror inte att jag nödvändigtvis får mer rynkor av kratom, men att de jag har framhävs tydligare när huden är mer insjunken.

Sömnen är ok, men inte helt hundra. Sover oftast 6-8h per natt men det känns som att sömnen också påverkas på något sätt av kratom. Jag kommer exempelvis aldrig ihåg några drömmar när jag går på kratom och det kan vara svårare att somna ibland.

Men visst, det kan ju vara någon form av samverkande effekter av ett något sämre leverne. Lite sämre sömn, något sämre matvanor och motionerande än tidigare.

Jag tar inga enorma doser, tidigare 1 tesked fyra gånger om dagen - idag 1 tesked tre gånger om dagen. Men håller kontinuerligt på att trappa ned, men gör det väldigt långsamt.
Citera
2024-02-23, 14:56
Medlem
Vilken strain är bäst och starkast just nu?
Citera
2024-02-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Googla "kratom sverige" och leta efter dessa:

SS = Scand******* Spec****
KE = Kra*** Exp*****

Enligt mig är dessa de bästa.

Vem har bäst kvalité då utav dessa två nämnda ovan?
Jadu... Personligen känner jag ingen skillnad, kanske att KE är snäppet bättre men jag tycker inte det "lilla extra" är värd det högre priset.

Från KE skulle jag rekommendera wild green borneo
Från SS skulle jag rekommendera green borneo

Börja där, tror inte du kommer bli besviken vad du än tar för beslut, övertänk inte på saken.

kratom ser ut som att det hjälper oss med RLS (jävla pirr i benen så man inte kan sova eller se på TV/dator) så kommer testa det. Kanske man får livslusten tillbaka?
Citera
2024-02-23, 22:17
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeless
När ni tagit Imovane . Och sedan tar kratom. Känner ni av kratom ruset då ? Det känns som imovanen tar bort kratom ruset. Har detta hänt någon annan ? Mvh Timeless3

Ja imovan tar över. Liksom de flesta andra "riktiga" droger mediciner eller preparat.
Imovan är ju en sorts benzo liknande medicin , och den effekten är med påtaglig än kraton

Adhd medicin och annan sorts amfetamin tar också över kratom-effekten

Kratom är ju knappast att beskriva som ett "rus", det är mer en light relaxad känsla. Folk som går in och ska testa kratom och förvänta sig ett rus med en tydlig peak som man kan maxa blir nog besvikna
Kratom ska man mer likna vid en sorts alternativ till att dricka ört-te på kvällen för att koppla av. Inget som man trycker i sig stora mängder av
Citera
2024-02-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenarke
kratom ser ut som att det hjälper oss med RLS (jävla pirr i benen så man inte kan sova eller se på TV/dator) så kommer testa det. Kanske man får livslusten tillbaka?
Vet att det funkar utmärkt mot RLS. Var bara försiktig så du inte blir torsk på kratomet. Tar du rimliga mängder så kommer din livskvalité förbättras rejält.
Citera
2024-02-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloownen
Vet att det funkar utmärkt mot RLS. Var bara försiktig så du inte blir torsk på kratomet. Tar du rimliga mängder så kommer din livskvalité förbättras rejält.

Jag har tyvärr inte varit försiktig med kratomet, och blivit riktigt beroende. Har fått lägga av många gånger. Cold Turkey, trappa ner går inte för mig. Har man gått på 6 matskedar om dagen i några månader så får du en riktigt jävlig AT. Går att fixa med blåbär eller valium i 3-4 dagar när det är som värst- Var försiktiga och drick det inte varje dag så är det lugnt.

Ha det gott!
Citera
2024-02-24, 09:48
Medlem
Citat:
Fast kollar man på nätet så står det ju överallt att kratom är vätskedrivande. Men jag har inte sett ifall det finns någon bra forskning som verkligen kunnat bekräfta det.

Nä, som sagt, jag kan ju inte till hundra procent säga att det är klassisk uttorkning det handlar om men någonting skumt händer ju med huden i alla fall så att den förlorar sin elasticitet. Jag tror inte att jag nödvändigtvis får mer rynkor av kratom, men att de jag har framhävs tydligare när huden är mer insjunken.

Sömnen är ok, men inte helt hundra. Sover oftast 6-8h per natt men det känns som att sömnen också påverkas på något sätt av kratom. Jag kommer exempelvis aldrig ihåg några drömmar när jag går på kratom och det kan vara svårare att somna ibland.

Men visst, det kan ju vara någon form av samverkande effekter av ett något sämre leverne. Lite sämre sömn, något sämre matvanor och motionerande än tidigare.

Jag tar inga enorma doser, tidigare 1 tesked fyra gånger om dagen - idag 1 tesked tre gånger om dagen. Men håller kontinuerligt på att trappa ned, men gör det väldigt långsamt.

Ja, men då tar du ju stora doser faktiskt eftersom du fyller på doseringen under dagen och då får du ju en kontinuerlig stark nervdämpande effekt som kan påverka alltifrån törst till pissnödighet mm. under hela dagen. Men bra att du tydliggjorde hur du tar kratomet, då fattar jag lite bättre hur du kan uppleva de negativa effekterna jag hade lite svårt att förstå.
Tycker du att du får problem med den nervdämpande effekten eller sömnen så kan jag tipsa om att bara ta kratom tidigt på morgonen och sedan _inte_ ta mer under samma dygn. Kan förstås inte lova hur varje individ känner effekt, men kratom är ju som jag upplever det uppiggande medan ruset varar, alltså ca. 2-4 h. Därefter blir man dåsig av det. Definitivt dumt att ta det 3-4 timmar innan du ska gå och lägga dig, för då kommer du få svårare att somna. Har du däremot bara tagit det på morgonen så kommer du i princip somna så fort du lägger huvudet på kudden på kvällen.

Sen så dyker ju "rynkor" inte upp på en dag till en annan oavsett om du tagit kratom eller något annat. Rynkorna har du ju där hela tiden, men om du är trött/sovit dåligt osv. så kommer de helt enkelt synas mer av det enkla skälet att ansiktsmusklerna både "slätar ut" och förvärrar olika rynkor, därför man ser sliten ut när man just vaknat och sedan ser lite slätare ut när mimiken i ansiktet kickat igång.
Senast redigerad av LoketeGo 2024-02-24 kl. 09:56.
Citera
2024-02-24, 12:40
Medlem
Citat:

Sen så dyker ju "rynkor" inte upp på en dag till en annan oavsett om du tagit kratom eller något annat. Rynkorna har du ju där hela tiden, men om du är trött/sovit dåligt osv. så kommer de helt enkelt synas mer av det enkla skälet att ansiktsmusklerna både "slätar ut" och förvärrar olika rynkor, därför man ser sliten ut när man just vaknat och sedan ser lite slätare ut när mimiken i ansiktet kickat igång.
Själv tycker jag inte att rynkor i ansiktet, delvis r/t mimik och småmuskler, är så markanta. Men hudens struktur överlag, på kroppen, blir smårynkig, som när man druckit för lite i flera dagar (eller ett drastiskt exempel: personer som har genomgått en viss cellgiftsbehandling kan få ett något silkespappersliknande skinn. Lite så.) Gör jag uppehåll blir texturen som vanligt igen. Spelar nog inte så stor roll om man försöker ersätta vätskan, den fördelar sig på olika sätt i kroppen.
Numera tar jag K så gott som dagligen. Fortfarande en tsk. Är inte ute efter ruseffekt, men som stämningshöjare funkar det bra för mig. Gör det jag ska, och lite till, med gott humör. Som en sydostasiat 😄
Citera
2024-02-24, 22:20
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenarke

Citat:
Ursprungligen postat av Cloownen

Skulle råda att vara försiktig med att försöka lösa rls med mha kratom, även om jag håller med om att det hjälper väldigt bra tillfälligt. Har du rls varje natt och kör med kratom varje natt så kommer det bli många resor värre när man sen slutar med förvärrade besvär och rejält sänkt livskvalité som följd. Finns läkemedel som erbjuds mot rls, bl a. järntillskott om det är brist på järn som gett upphov till rls, annars sifrol som är en parkinsonmedicin, därefter gabapentin och som ett sista alternativ erbjuds någon opioid men vet inte om det är vanligt att få det. Men gabapentin fungerar bra mot rls, men är det på grund av järnbrist så hjälper säkert järntillskott. Så gå till läkaren och tala om att du har rls så får du ordentlig hjälp med det. Det kommer med sina egna nackdelar att behöva medicineras för det dock med förvärrade besvär av t ex sifrol, kan vara bra att ha i åtanke. Tror inte det är samma problem med gabapentin. Koffein, nikotin, alkohol är också sådant som förvärrar besvär i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in