Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
När jag läser om projektet, så förefaller det som att stora delar av Göteborg redan har grävts upp. Det är kanske inte ett lämpligt läge att överge projektet, och lämna stora hål i Göteborg gator.
Kan det vara så att man för länge sedan redan har passerat "Point of no return"?
Det mesta som ska grävas upp har grävts upp. Ca två km av VL är lertunnel. Vid Centralen är 1198 meter tunnel färdigställd, omkring 100 m är bergtunnel, resten är grävd lertunnel. Vid etappen Kvarnberget är 511 meter tunnel (lera högst upp och berg längst ner) klar. Vad som återstår när det gäller störande gropar är det ca 200 meter vid Centralen, men en hel del av bygget är gjort, Hagastationen, som för tillfället står stilla, och Korsvägen, där allt är utgrävt och bottenplatta är ganska klar. Sedan finns det mindre störande gropar bakom Liseberg och vid södra tunnelmynningen.
Det bör dock tilläggas att färdigbyggd lertunnel inte innebär vackra gräsmattor med skuttande enhörningar...
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Att Västlänken blir mycket dyrare än dom andra tunnlarna är inte förvånande, med tanke markgrunden. Centrala Göteborg har byggts ovanpå lös lera. Det medför att hus i Göteborg kan börja luta med tiden. När jag var mindre fick jag höra att Göteborg inte kan skaffa tunnelbana på grund av den dåliga markgrunden.
Dom geologiska förutsättningarna är alltså dåliga. Men jag tänker att det borde ha varit väl känt redan långt innan bygget av Västlänken inleddes. Varför har kostnaderna fortsatt att rusa uppåt? Finns fler orsaker, utöver geologin, till att Västlänken har blivit så väldigt dyr?
Det enda som hindrar en göteborgsk tunnelbana är politik. Det går att bygga i lera, men det finns problem. Exempelvis är det svårt att bygga under andra byggnader, som gjordes under Bostons
Big Dig. Leran är ganska koncentrerad till området innanför vallgraven och ett liknande område på andra sodan älven. Karlatornet, som färdigställs just nu, står i djup lera.
Västlänken är placerad så att ca 3/4 går i berg och så att lertunnlar inte går under byggnader.