Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Kanske behövs det en tydligare distinktion mellan begreppen fantasi och tanke? Det verkar som att det är där förvirringen uppstår i diskussionen.
Fantasi och att tänka kan användas brett för att betyda allt som sker i sinnet. Jag använder båda mer specifikt (nästan alltid), som jag faktiskt tagit upp i tråden redan, men jag kan försöka igen.
Sinnesbildning: För att vara tydlig kan jag använda det här ordet för allt som sker i sinnet. Tankar som dyker upp, visualisering, känslor, dagdrömmar, alltihop.
Fantasi: När sinnesbildning tas för sanning, ofta utan eftertanke / filter.
Övertygelse: Ett mått på hur ovillig man är att tänka efter.
Tänka: Alternativet till att ta något för sanning. Undersökning. Kritik. Skepsis.
De flesta vet hur man tänker, eftersom de flesta har lärt sig att vara kritiska mot sånt som kommer utifrån. Nån säger nåt, man läser nåt, den typen av saker. Övertygelse kan ske här också, men i vilket fall så borde de flesta veta vad det innebär att tänka.
Nästan alla fantiserar. Det vill säga, nästan alla utgår från att det som händer i deras eget sinne är sant. Knappast om all sinnesbildning, men om oroväckande mycket i vissa fall. ^^ I princip ingen verkar ha minsta självinsikt om det här, men det borde också gå att förstå sig på för den som vill. När man drömmer om natten så tar man allt för sanning som dyker upp i sin egen sinnesbildning.
För att lära sig tänka på riktigt måste man sluta fantisera, vilket alltså handlar om att ha eftertanke i relation till sig själv. Inte bara om det som kommer utifrån. Det är först då man kan börja ta itu med sin förvirring.
(Den som håller på med andlighet eller nåt sånt kan prata om ego och dualitet och så vidare. Om man separerar ut andra och behandlar sig själv annorlunda så är det just dualitet respektive ego. Det är inget fel med det, förutom om man inte vill vara förvirrad längre.)