2024-02-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det kräver träning; jag har uppskattat att jag har ägnat minst ett decennium, kanske till och med lite längre, åt regelbunden meditation och kombinerat det med psykoanalys för att gräva upp djupt rotade uppfattningar, särskilt om livet och mig själv, från de omedvetna delarna av psyket.

Detta psykologiska tillstånd är inget man bara bestämmer sig för att hamna i; psyket har en funktionell dynamik med inneboende strukturer och kognitiva processer som inte kan styras av viljan ensam. För att förändra dessa strukturer och kognitiva processer krävs ett aktivt engagemang och användning av metoder som meditation och psykoanalys.

Äh lägg ägg.
Citera
2024-02-25, 00:10
Medlem
Folketstempels avatar
Objektivism var dagens uppslagsord.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Objektivism_(Ayn_Rand)

Jag är varken egoist eller en kollektiv social varelse.

Men somliga dagar så känns en mening med livet på det ena hållet, men en annan dag på ett helt annat håll.

Sanningen är väl att meningen med livet är vad man känner i nuet, "Carpe diem" som jag aldrig tidigare har sagt. Det är inte så töntigt när man själv säger en klyscha....
Citera
2024-02-25, 00:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Äh lägg ägg.

Jag delar gärna mina tekniker och metoder med dig om du är intresserad, men jag ser att du har en viss motvilja mot att lära och samtidigt en ovilja att frigöra dig från dina befintliga uppfattningar, och det är fullt naturligt, men detta är psykologiska hinder som måste brytas ner eller överkommas om du vill uppnå ett sådant tillstånd.
Citera
2024-02-25, 00:23
Medlem
Citat:
Jag delar gärna mina tekniker och metoder med dig om du är intresserad, men jag ser att du har en viss motvilja mot att lära och samtidigt en ovilja att frigöra dig från dina befintliga uppfattningar, och det är fullt naturligt, men detta är psykologiska hinder som måste brytas ner eller överkommas om du vill uppnå ett sådant tillstånd.

Så den dagen en närstående dör eller du själv blir påkörd av en lastbil och får leva grönsakslivet resten av dina dagar säger du: Jaha, nu hände detta. Tja, men det är väl helt ok, det är inte så pjåkigt.
Citera
2024-02-25, 00:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Så den dagen en närstående dör eller du själv blir påkörd av en lastbil och får leva grönsakslivet resten av dina dagar säger du: Jaha, nu hände detta. Tja, men det är väl helt ok, det är inte så pjåkigt.

Du är inte intresserad med andra ord?
Citera
2024-02-25, 00:35
Medlem
Citat:
Du är inte intresserad med andra ord?

Svara på min fråga istället för att smita med en motfråga.
Citera
2024-02-25, 00:36
Bannlyst
Life sucks and then you die!
Citera
2024-02-25, 00:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Svara på min fråga istället för att smita med en motfråga.
Tyvärr var det ingen fråga utan ett påstående du gjorde.
Citera
2024-02-25, 00:38
Medlem
Citat:
Tyvärr var det ingen fråga utan ett påstående du gjorde.

Okej men då omformulerar vi det till en fråga.
Citera
2024-02-25, 00:40
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Okej men då omformulerar vi det till en fråga.
Jag vet inte vad jag skulle säga eller om jag skulle säga något, och att spekulera om vad jag skulle säga eller inte säga i ett sådant hypotetiskt scenario är meninglöst.
Senast redigerad av particulum1 2024-02-25 kl. 00:43.
Citera
2024-02-25, 00:44
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad jag skulle säga eller om jag skulle säga något, och att spekulera i hypotetiska scenarion om vad jag skulle säga eller inte säga i ett sådant hypotetiskt scenario är meninglöst.

Det är det väl inte alls. Om du nu påstår att du lyckats uppnå ett tillstånd där du fullständigt accepterar vad som än händer utan värderande eller negativa känslor så borde det rimligtvis följa att du känner dig säker på att inget kan rubba din balans eller röra upp dina känslor.
Citera
2024-02-25, 00:49
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det är det väl inte alls. Om du nu påstår att du lyckats uppnå ett tillstånd där du fullständigt accepterar vad som än händer utan värderande eller negativa känslor så borde det rimligtvis följa att du känner dig säker på att inget kan rubba din balans eller röra upp dina känslor.
Jag har ingen aning om hur mitt tillstånd kan förändras eller inte i en sådan situation. Jag kan bara utgå från hur det fungerar nu. För att förstå något sådant måste det hända först; annars kan jag inte studera mig själv och därigenom uppnå förståelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in