Citat:
Ursprungligen postat av
Kickenz
Men de har väl gift sig i Sverige? Mao har de äktenskapsförord i Sverige där standarden är att man delar på det man fick in efter bröllopet men behåller det man hade innan. Även om Filip hade bolag så är det inte direkt gemensamma pengar då han hade det med Fredrik samt att det var hans jobb. Exempelvis skulle aldrig Jennie behövt betala skulder i Filips bolag om så skulle vara fallet.
Tror snarare att Filip betalade ut Jennie ut huset som de hade tillsammans (säkert pengar som hon sedan använde till att betala nya huset), samt att Filip betalar bidrag till barnen. Men tror inte han betalar för Jennies livsstil, det för man väl främst om andra parten är arbetslös etc? Och om han nu även ger Jennie bidrag, så gör han endast det tills att deras gemensamma barn har fyllt 18år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kickenz
Hör gärna din tanke på mitt resonemang ovan också!

Helt klart intressant resonemang som du kommer med.
Jag är ingen jurist så jag har faktiskt ingen aning om hur ett eventuellt svensk äktenskapsförord brukar se ut, dessutom hade jag missat att de faktiskt var gifta i Sverige innan de flyttade till USA (
tack f info!). Filip bör ha haft andra betydande tillgångar, förutom sina svenska bolag och Los Feliz-huset. Filip fick väl loss rejäla summor när han och Fredrik sålde ett av sina gemensamma bolag?
Frågan om eventuellt "alimony" kvarstår (ursäkta men jag har ingen bra översättning på alimony). Man kan nog utgå ifrån att Jennie hade betydligt lägre inkomst än Filip och DET brukar tas i beaktande när någon tilldöms "alimony", maka som har det
relativt sämre ställt kan gynnas utan att behöva vara särskilt fattig. Så jag tror nog att Filip har gått med på att betala hyfsade belopp i samband skilsmässoförhandlingarna.