2023-05-01, 13:14
Moderator
pudelluss avatar
Rubrikändring: Nadja: Var tog min mamma Mirja vägen? --> Mirja försvunnen i Värnamo 1995
/Mod
Citera
2023-05-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Finns inget skäl att misstro vad kontot Aulikki berättar, så teorin om att Mirja är mördad och undanstoppad får nog tyvärr bedömas som högst sannolik.
Ord som "hårdhänt och empatilös" som omdömen om en person bådar inte gott när någon i en sån persons närhet plötsligt försvinner.

Låt oss hoppas att Mirja trots allt påträffas nångång.
Även om hon var en stökig mamma, så har dottern rätt att få veta vad som skedde med mamman.
Nadja kanske kan försöka kontakta den för 28 år sedan höggravida dottern till PA och höra om han nånsin fällde nån kommentar kring Mirjas försvinnande?

Det har hon (läs jag) gjort. Hon berättade att hon försökte få honom att berätta och rent av erkänna, när hon förstod vad han höll på att göra dvs ta livet av sig. Han nekade i sten.
Citera
2023-05-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Ingen ny information om Mirja?

Nej. Tyvärr.
Citera
2023-05-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aulikki
Det har hon (läs jag) gjort. Hon berättade att hon försökte få honom att berätta och rent av erkänna, när hon förstod vad han höll på att göra dvs ta livet av sig. Han nekade i sten.
Tack för informationen!
Det gör mig ont att läsa om detta tragiska ärende och jag tror mig kunna förstå din förtvivlan över att inte ha kunnat få besked om din mors öde.

Jag har inte för vana att sända digitala styrkekramar till folk på detta forum men till dig vill jag i alla fall försöka ge hopp, vad det nu kan vara värt.
Starkt av dig att försöka nå kunskap om din mor!
Du är värd att hedras för det!
Citera
2024-02-24, 19:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Sambo: P*r A*elsson född -56. Hade tillgång till bil och även jaktmark utanför stan (Hamra, om jag inte missminner mig). Hårdhänt och empatilös karl. Tog livet av sig medan han pratade i telefon med sin höggravida dotter i andra ändan av landet.

Over and out.

Undersökte polisen om denne man hade någonting med försvinnandet att göra?

Söktes det efter Mirja på mannens jaktmark? Om han var inblandad i detta så borde han känna till detta område bra, och en gm som gömmer sitt offer gör det gärna på ett ställe som han är bekant med och som han känner till mycket bra - och där han kan "arbeta" i lugn och ro.
Citera
2024-02-26, 22:10
Medlem
Vad var det för bostad hon bodde i när hon försvann?
Jag tänker att om det var lägenhet/parhus kan det varit svårare att få ut och göra sig av med en kropp utan att det finns något vittne.
Bor man i hus däremot, kanske med häck runt eller insynsskyddat, kan en kropp lättare tas ut utan att någon märker det lika tydligt. Kanske t.o.m. grävas ner i trädgården...

Statistiskt brukar mördare dumpa sina lik på ställen (eller längs vägar till ställen) som dom är bekväma med/känner till.
Likaså vid självmord - man brukar välja en plats man känner till.

Med det nämnt skulle mitt hetaste tips vara att söka
1: Platser som sambon var bekväm att vistas i (dvs, trädgård, jaktmarker, markägor, etc).
2: Platser som Mirja själv var bekväm med (t.ex. favoritcamingplats, skogsdunge där hon brukat ha picknick, naturområde där hon ofta vistats...osv)
3: Övriga misstänkta. Skulder. Var hon skyldig någon pengar? Vilka "bekväma områden" har den/dom personen/personerna tillgång till. Finns det grannar, bekanta, kamrater i hennes missbrukarkrets som fortfarande lever som "hört rykten" och som kanske är villiga att berätta något efter så här många år...?
Senast redigerad av Kyrkoklocka 2024-02-26 kl. 22:12. Anledning: stavfel
Citera
2024-02-26, 22:26
Medlem
Länk till stängd "ny tråd" som innehåller länk till missing som lagt ut bild och efterlysning i det här gammla fallet.

https://www.flashback.org/t3590469
Citera
2024-02-27, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Undersökte polisen om denne man hade någonting med försvinnandet att göra?

Söktes det efter Mirja på mannens jaktmark? Om han var inblandad i detta så borde han känna till detta område bra, och en gm som gömmer sitt offer gör det gärna på ett ställe som han är bekant med och som han känner till mycket bra - och där han kan "arbeta" i lugn och ro.
Hur stor var jaktmarken ? Finns det någon myr på jaktmarken ?
Hade han tillgång till offroad maskin ?
Citera
2024-02-28, 03:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Hur stor var jaktmarken ? Finns det någon myr på jaktmarken ?
Hade han tillgång till offroad maskin ?

Jag har ingen aning. Men det skulle vara intressant att veta.
Citera
2024-02-28, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har ingen aning. Men det skulle vara intressant att veta.
Mmmm skulle man kunna se någon skillnad på området nu och då via google earth ?
Man behöver då exakta adresser.
Google earth tar kort över området mellan åren som gått.. det är värt ett försök att försöka hitta till exempel grävda platser , man kan se hur terrängen ändras .. osv... däckspår , flyttade stenar plus myckat annat. .
Senast redigerad av Massonite 2024-02-28 kl. 18:05.
Citera
2024-03-01, 03:18
Medlem
Citat:

Det låter som att sambon kan ha haft en personlighetsstörning och då kan det absolut vara så att han nekar in i döden. Mordet kan vara något som inte passar in i hans självbild och då vägrar han kännas vid det helt enkelt. Att han tog livet av sig så kort inom Marias försvinnande tycker jag talar mycket för hans skuld. Och sannolikt finns Marja begravd på hans jaktmarker. Jag vill även säga att du självklart saknar skuld i det som skett. Din mamma hade beroendesjukdomen och var ju inte sitt äkta jag när hon slängde ut dig ur hemmer. Men det har säkert många redan sagt till dig. Din vrede var såklart helt legitim då din mamma inte kan låta bli att dricka ens den helg du är där. Det är oerhört svårt att växa upp med en missbrukande förälder. Jag hoppas du bodde i ett bra familjehem🌸
Citera
2024-03-01, 10:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Mmmm skulle man kunna se någon skillnad på området nu och då via google earth ?
Man behöver då exakta adresser.
Google earth tar kort över området mellan åren som gått.. det är värt ett försök att försöka hitta till exempel grävda platser , man kan se hur terrängen ändras .. osv... däckspår , flyttade stenar plus myckat annat. .

Dottern kanske vet?

Jag undrar fortfarande om polisen undersökt mannen och hans marker. Och var de fanns någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in