2014-09-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Jaså gjorde han? I så fall tror jag så här:

Han klådde upp henne, hon föll och slog huvudet, fick en aneurism eller på något sätt dog, oavsiktligt till följd av misshandel.

Han får panik, gömmer kroppen långt innen i skogen.

Det går en månad under vilken han får allt sämre samvete, mår dåligt, tror att han kommer åka dit och känner sig allmänt usel.

Han tar livet av sig.

Men jag tycker polisen ska ordentligt undersöka om det kan vara så att hon finns i Finland. Kolla att hon inte har haft någon som helst kontakt med myndigheter där, inga bankkonton eller något alls som tyder på att hon skulle finnas där.

Nu vet ju inte jag hur finsk hon är, det kanske enbart är ett gammalt familjenanmn sen ett sekel tillbaka. Men jag tippar på att hon har någon form av nutida anknytning till Finland med ett sånt helfinskt namn. Därför borde det kollas ordentligt.

Inte en chans att det är på det sättet. En alkoholiserad kvinna som flyr till Finland, utan några vittnen och som håller sig under radarn och inte tar kontakt med sin dotter. Sorry men jag är minst sagt skeptisk.

Edit den första biten av ditt inlägg kan stämma, men dock inte din andra.
Citera
2014-09-12, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett möjligt scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Jaså gjorde han? I så fall tror jag så här:

Han klådde upp henne, hon föll och slog huvudet, fick en aneurism eller på något sätt dog, oavsiktligt till följd av misshandel.

Han får panik, gömmer kroppen långt innen i skogen.

Det går en månad under vilken han får allt sämre samvete, mår dåligt, tror att han kommer åka dit och känner sig allmänt usel.

Han tar livet av sig.

Men jag tycker polisen ska ordentligt undersöka om det kan vara så att hon finns i Finland. Kolla att hon inte har haft någon som helst kontakt med myndigheter där, inga bankkonton eller något alls som tyder på att hon skulle finnas där.

Nu vet ju inte jag hur finsk hon är, det kanske enbart är ett gammalt familjenanmn sen ett sekel tillbaka. Men jag tippar på att hon har någon form av nutida anknytning till Finland med ett sånt helfinskt namn. Därför borde det kollas ordentligt.

Den första delen av ditt inlägg skulle kunna vara med sanningen överensstämmande.
Citera
2014-09-12, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonkrans
Inte en chans att det är på det sättet. En alkoholiserad kvinna som flyr till Finland, utan några vittnen och som håller sig under radarn och inte tar kontakt med sin dotter. Sorry men jag är minst sagt skeptisk.

Edit den första biten av ditt inlägg kan stämma, men dock inte din andra.

Problemet är ju att man inte kan leta igenom varenda millimeter av omkringliggande skog.
Och mannen har dött. Jag antar att de HAR en internationell efterlysning ute på henne och jag säger inte att jag tror att det är TROLIGT att hon gått under jorden i Finland.

Men det är faktiskt vanligare att folk frivilligt försvinner än att de bli mördade.

Har hon familjeanknytning till Finland så ska de så klart fullständigt utesluta möjligheten att hon är där. och det ser jag inte i tråden att hon har gjort.

Om jag tex som bor i ett annat europeiskt land blir efterlyst där jag bor, för att jag är försvunnen, så är det ju vettigt att leta efter mig i Sverige. Har Mirja kusiner, syskon, moster eller vad som helst i Finland så ska de ju kontakta dem och bekräfta att hon absolut inte setts till där. Om hennes kusin tex säger "ja hon ringde för 3 år sen och ville låna pengar", eller "jag hörde att hon träffade en rysk snubbe och har bosatt sig där" eller vad som helst. SÅNT händer. Brittisk press tex uppmärksammade nyligen ett fall med en kvinna som antagits död i 16 år. Hon hade levt gatuliv i Spanien under tiden.

Att hon inte hört av sig till dottern kan i en sån teori förklars med dåligt samvete.
Hon var sån dålig mamma att dottern var på fosterhem. Hon kanske tyckte "flickan har det bättre där hon är, och det är lika bra att hon glömmer mig, och jag henne".
Folk resonerar jäkligt underligt ibland. Tex John Darwin fallet är ett exempel på en man och hustru som övergav 2 barn och fejkade makens död.

Jag lägger fram en teori, inte något som jag tror är extremt troligt. Men det händer.
Även kolla 100% med finska myndigheter att det finns noll indikationer på att hon skulle vara där.

Då kan man sen utesluta det, och fokusera helhjärtat på teorin om familjerelaterad våld som ledde till en persons död och en annans självmord. Vilket jag håller med verkar mer realistiskt. Men som sagt, man vet aldrig. Man ska även akta sig för att anklaga människor för mord. En död mördare är ju ett bekvämt scenario.
Senast redigerad av molndans 2014-09-12 kl. 15:57.
Citera
2014-09-13, 13:13
Medlem
Sambo: P*r A*elsson född -56. Hade tillgång till bil och även jaktmark utanför stan (Hamra, om jag inte missminner mig). Hårdhänt och empatilös karl. Tog livet av sig medan han pratade i telefon med sin höggravida dotter i andra ändan av landet.

Over and out.
Citera
2014-09-13, 13:16
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aulikki
Sambo: P*r A*elsson född -56. Hade tillgång till bil och även jaktmark utanför stan (Hamra, om jag inte missminner mig). Hårdhänt och empatilös karl. Tog livet av sig medan han pratade i telefon med sin höggravida dotter i andra ändan av landet.

Over and out.
Satan vad smakligt gjort. Stackars dotter. :/
Citera
2014-09-14, 00:18
Medlem
Och jodå. Hon var finsk. Även dito medborgare. Finland ska således vara finkammat efter henne. Åtminstone släkten är noga utfrågade. Får anta även myndigheter etc.

Hon hade bott i Sverige i 20år ungefär och även om hon inte hade mycket här så hade hon mindre i Finland.
Citera
2023-04-26, 14:56
Medlem
Ingen ny information om Mirja?
Citera
2023-04-26, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunnen i snart 28 år.

Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Ingen ny information om Mirja?

Någon ny information ang. Mirja lär tyvärr aldrig framkomma.

Hon har nu varit försvunnen i snart 28 år. Mycket tragiskt för hennes dotter.
Citera
2023-04-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aulikki

Over and out.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Någon ny information ang. Mirja lär tyvärr aldrig framkomma.

Hon har nu varit försvunnen i snart 28 år. Mycket tragiskt för hennes dotter.
Finns inget skäl att misstro vad kontot Aulikki berättar, så teorin om att Mirja är mördad och undanstoppad får nog tyvärr bedömas som högst sannolik.
Ord som "hårdhänt och empatilös" som omdömen om en person bådar inte gott när någon i en sån persons närhet plötsligt försvinner.

Låt oss hoppas att Mirja trots allt påträffas nångång.
Även om hon var en stökig mamma, så har dottern rätt att få veta vad som skedde med mamman.
Nadja kanske kan försöka kontakta den för 28 år sedan höggravida dottern till PA och höra om han nånsin fällde nån kommentar kring Mirjas försvinnande?
Citera
2023-04-29, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lär troligtvis aldrig inträffa.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Finns inget skäl att misstro vad kontot Aulikki berättar, så teorin om att Mirja är mördad och undanstoppad får nog tyvärr bedömas som högst sannolik.
Ord som "hårdhänt och empatilös" som omdömen om en person bådar inte gott när någon i en sån persons närhet plötsligt försvinner.

Låt oss hoppas att Mirja trots allt påträffas nångång.
Även om hon var en stökig mamma, så har dottern rätt att få veta vad som skedde med mamman.
Nadja kanske kan försöka kontakta den för 28 år sedan höggravida dottern till PA och höra om han nånsin fällde nån kommentar kring Mirjas försvinnande?

Vi får hoppas att så sker men jag betvivlar tyvärr detta efter alla år som nu har gått.

Naturligtvis har dottern rätt att få veta vad som hände hennes mamma och få svar på sina frågor. Återigen tyvärr så lär hon inte få reda på vad som hände med mamman och varför.
Citera
2023-04-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi får hoppas att så sker men jag betvivlar tyvärr detta efter alla år som nu har gått.

Naturligtvis har dottern rätt att få veta vad som hände hennes mamma och få svar på sina frågor. Återigen tyvärr så lär hon inte få reda på vad som hände med mamman och varför.
Tyvärr talar väl statistiken mot att Nadja kommer att få reda på vad som hände hennes mamma.
Barn har rätt att få veta vem som är deras föräldrar och DNA-spårning har ju på ett fantastiskt vis hjälpt en massa människor att kunna finna sina ursprung.

Men när en förälder försvinner likt Mirja, så är det stor risk för att det blir ett sår hos dottern, kanske omöjligt att läka helt.
Men vi måste ändå fortsätta att hoppas!
Citera
2023-04-30, 11:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Psykiska svår ett mycket stort problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tyvärr talar väl statistiken mot att Nadja kommer att få reda på vad som hände hennes mamma.
Barn har rätt att få veta vem som är deras föräldrar och DNA-spårning har ju på ett fantastiskt vis hjälpt en massa människor att kunna finna sina ursprung.

Men när en förälder försvinner likt Mirja, så är det stor risk för att det blir ett sår hos dottern, kanske omöjligt att läka helt.
Men vi måste ändå fortsätta att hoppas!

Ja så är det tyvärr.

Sådana psykiska sår finns en risk att dottern har fått. Känner till flera fall när sådant har skett. Naturligtvis skall vi hoppas Mirja återfinns. Hoppas är det enda vi kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in