2024-02-18, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordkvin
Jeg har sett flere tidligere i tråden spekulere i om Korslund selv tente på i 2004. Jeg synes ikke det virker så usannsynlig. Kan hende han ikke håndterte problemene med minkfarmen (aktivister, kritikk osv) og valgte en slik grotesk løsning.

Brannen genererte nok gode utbetalinger. Det er nærliggende å tenke seg at det er en mulighet (om ikke annet) at han forårsaket den selv med vilje.
Det er vel noe med det å ha et såpass begrenset følelsesregister som S. tilsynelatende hadde.
Citera
2024-02-19, 16:03
Medlem
Motivet får vi kanskje aldri, men det er nærliggende å tro at drap (både på dyr og mennesker) fungerer som en problemløsning for S. Erfaring med å ta liv har han jo. Jeg antar at han har gått med tanken om selvdrap i lengre tid, som en slags trøstende tanke når levet har buttet imot. Slike tanker kommer aldri frem i dagslys, tvert imot, det er hans hemmelighet. Det er en løsning på hans problemer. Å dra med seg 3 uskyldige og en hund + brannskader på eiendom, vitner om personlig sinne med påfølgende hevntanker.
Citera
2024-02-22, 22:00
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordkvin
Jeg har sett flere tidligere i tråden spekulere i om Korslund selv tente på i 2004. Jeg synes ikke det virker så usannsynlig. Kan hende han ikke håndterte problemene med minkfarmen (aktivister, kritikk osv) og valgte en slik grotesk løsning.

Jay vet aktivister som satt häktade misstänkta för den branden! Flera av dom hade kopplingar till "vegan-miljön" i Oslo vid tidpunkten. Samtliga släpptes till slut i brist på bevis MEN faktum kvarstår att det fanns misstankar och jag är ganska säker på att det var en aktion av "vegan-folk".
Citera
2024-02-22, 22:00
Medlem
[quote=raumagarn|87364565]
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Menn som Steinar går kanskje ikke til psykolog? Vet ikke hvilken jobb han hadde på flyplassen, men er det ikke vanlig med sikkerhetsklarering for mange av jobbene der?

Og apropos sikkerhetsklarering - han fra Svelvikdrapene var jo brannmann og hadde da jevnlige sertifiseringer for det. Så på papiret kan ikke han ha hatt for mye psykisk uhelse.... Jeg ville tippet på at begge disse menna hadde noe, feks depresjon, men skjulte det og oppsøkte ikke hjelp.
Kanskje kun de aller aller nærmeste kunne ane noe, men hvem vet... Kanskje det er her man har forebyggingspitensiale? På et eller annet vis identifisere de menna som trenger hjelp før de blir suicidale

Jeg har hatt sikkerhetsklarering på Gardermoen og det hadde ingenting med mental helse og gjøre. Kun vandel fra Politiet
Citera
2024-02-23, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jay vet aktivister som satt häktade misstänkta för den branden! Flera av dom hade kopplingar till "vegan-miljön" i Oslo vid tidpunkten. Samtliga släpptes till slut i brist på bevis MEN faktum kvarstår att det fanns misstankar och jag är ganska säker på att det var en aktion av "vegan-folk".

Det du kaller «vegan-folk» er som hovedregel dyrevernere. Hvorfor skulle de tenne på og på den måten ta livet av dyra?
Henger ikke på greip. Derimot så er det et mulig motiv å få ut millioner av kroner i forsikringspenger,
Brannen skjedde i 2004. Det er 20 år siden. Hvorfor skulle du som svensk ha greie på en liten brann som skjedde i Norge på den tida?
Citera
2024-02-23, 00:21
Avslutad
[quote=MajesticXII|87458515]
Citat:
Ursprungligen postat av raumagarn

Jeg har hatt sikkerhetsklarering på Gardermoen og det hadde ingenting med mental helse og gjøre. Kun vandel fra Politiet

Er sikkert ulike grader av sikkerhetsklarering. På det nivået som handler om å fylle drivstoff på fly, så holder det sikkert med plettfri vandel.

Takk for info
Citera
2024-02-23, 14:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det du kaller «vegan-folk» er som hovedregel dyrevernere. Hvorfor skulle de tenne på og på den måten ta livet av dyra?
Henger ikke på greip. Derimot så er det et mulig motiv å få ut millioner av kroner i forsikringspenger,
Brannen skjedde i 2004. Det er 20 år siden. Hvorfor skulle du som svensk ha greie på en liten brann som skjedde i Norge på den tida?

Dyrevernsaktivister ville neppe satt fyr på en bygning der de visste det befant seg levende dyr.

Det er langt fra utenkelig at en pelsbonde kan ha sett sitt snitt til å tenne på farmen sin
for å hente ut noen ekstra slanter når han så hvilken vei det bar med næringen, samtidig
som det fantes potensielle syndebukker.

Om dette var tilfellet med SK skal jeg ikke uttale meg for mye om, dog. Men i lys av det
som skjedde nå i januar, ser man jo at han ikke var fremmed for å ty til drastiske løsninger.
Citera
2024-02-23, 17:52
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Fordi dem släppte ut minkan för de tente på din idiot.
Varför skulle jag ha greie på de?
Det finns masse svenskar som bodd i Oslo / Norge
En del av dem i tilegg svenske veganer.
Citera
2024-02-23, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Fordi dem släppte ut minkan för de tente på din idiot.
Varför skulle jag ha greie på de?
Det finns masse svenskar som bodd i Oslo / Norge
En del av dem i tilegg svenske veganer.

Du tar feil. 210 mink brant inne. En veganer er ikke i stand til å ta ett eneste liv

https://www.rb.no/lokale-nyheter/210-mink-omkom/s/1-95-1121229
Citera
2024-02-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Politiet kjører samme linje som alltid:
Vil ikke si noe om motiv og legger lokk på alt, ref:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vil-ikke-be-om-siktedes-helsehistorikk-svaert-vanskelige-sporsmal/14426075/

https://www.nrk.no/buskerud/politiet-ber-folk-slutte-a-spre-rykter-etter-brannen-i-svelvik-1.15772888
Jeg leste i en ny artikkel at politiet har fortsatt ikke klart å finne et motiv. De prøver å finne. Ingenting kan forklare det, men interessant er det å vite hva som fikk Steinar til å gjøre noe så grusomt. Jeg synes at det er sjokkerende at ingen vet et mulig motiv. Er dette mulig en ikke planlagt handling? Og hvorfor var datter som ikke bodde i huset i huset?. Jeg tenker at noen må vel vite noe om et mulig motiv i denne saken. Det er utrolig hvis dette har skjedd uten at noen vet noe som helst om hva som kan være motivet. Det hadde vært greit å få forklaringer på hva som fikk Steinar til å gjøre noe så grusomt, slik at man kan se hvor faresignalene kan være for slike handlinger hos mennesker. Jeg tenker at dette hører til de ekstremt uvanlige hendelser. Steinar blir ikke annet enn å bli pratet om som en morder i media etter sin død.
Senast redigerad av Sunset1234 2024-02-24 kl. 19:09.
Citera
2024-02-24, 23:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset1234
Jeg leste i en ny artikkel at politiet har fortsatt ikke klart å finne et motiv. De prøver å finne. Ingenting kan forklare det, men interessant er det å vite hva som fikk Steinar til å gjøre noe så grusomt. Jeg synes at det er sjokkerende at ingen vet et mulig motiv. Er dette mulig en ikke planlagt handling? Og hvorfor var datter som ikke bodde i huset i huset?. Jeg tenker at noen må vel vite noe om et mulig motiv i denne saken. Det er utrolig hvis dette har skjedd uten at noen vet noe som helst om hva som kan være motivet. Det hadde vært greit å få forklaringer på hva som fikk Steinar til å gjøre noe så grusomt, slik at man kan se hvor faresignalene kan være for slike handlinger hos mennesker. Jeg tenker at dette hører til de ekstremt uvanlige hendelser. Steinar blir ikke annet enn å bli pratet om som en morder i media etter sin død.

Kona hans gjetter nok motivet, selv om hun ikke er helt sikker.
Muligens er det for privat. I politiets øyne kanskje også en for banal grunn til en så grufull handling.
Men kona som kjente ham forstår nok Steinars hevn. Det var nok rettet mot henne.
Citera
2024-02-24, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset1234

Datter som ikke bodde i huset var i foreldrepermisjon,
Visstnok ikke uvanlig at hun var hos foreldrene og søster når mannen jobbet.

Motivet handler nok om det å bli forlatt. S hørtes helt adekvat ut da han ringte politiet, så ingen psykose/ingen akutt sykdom. Bare ondskap, han hadde bestemt seg for å ramme B hardest mulig, tror jeg. Ikke engang datterens hund skulle hun få beholde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in