2024-02-24, 13:40
Medlem
Jag är en 47 år gammal man, 176 cm lång. Har i större delen av mitt vuxna liv haft en övervikt som pendlat upp och ner, men alltid lyckats få ner vikten om jag verkligen försökt. Det senaste året har dock vikten gått upp så att jag för första gången någonsin hamnat över 30 i BMI vilket var en varningsklocka för mig.

2024-01-14
Jag väger 96,5 kg vilket motsvarar ett BMI på 31,2. Det högsta jag någonsin hamnat på, och jag bestämmer mig för att göra något åt saken. Äter lite bättre, tränar lite grann (mest roddmaskin). Går ner 2 kg på två veckor på egen hand. Det är dock väldigt svårt att motstå frestelser, för mig är det godis/chips/sötsaker och läsk på kvällen som är det svåraste att hålla mig ifrån.

2024-01-27, lördag
Efter att läst in mig på för- och nackdelarna bestämde jag mig för att pröva semaglutid. Jag ville inte köpa från någon konstig nätsida och betala med Swish eller kryptovaluta, så jag valde en nätdoktor istället (Dr Vikt).

Jag valde att betala för deras 6-månaderspaket (299 kr/månad) och gick igenom ett frågeformulär samt skickade in foto på mig själv. Kvittot kom direkt via mejl (från Distansdoktorn Sverige AB intressant nog).

De bokade in mig för blodprovstagning på ett lab nära mig som jag kunde välja själv. Jag gillar att man direkt kan börja chatta med en läkare i appen eller via hemsidan. Mycket bra responstid, i alla fall från min läkare.

2024-01-29, måndag
Tidigt på morgonen gick jag till labbet för att lämna blodprov.

2024-01-31, onsdag
Läkaren från Dr Vikt ringde upp mig för konsulation vid lunchtid. Han kom fram till att han skriver ut både Ozempic, Wegovy och Rybelsus från både låga till höga doser för att jag säkert ska kunna få tag på det från något apotek. Jag ska dock börja på 0,25 mg/vecka.

Jag kollar på fass.se och ser att det finns Ozempic 1,0 mg tillgängligt på ett apotek två mil från mig, så jag hoppar i bilen och kör dit. Inga problem att få ut Ozempic på receptet, de frågar om jag har diabetes vilket jag inte har - detta innebär att det inte går på högkostnadsskydd. Jag betalar 1042 kr och eftersom jag köper 1,0 mg men kommer att injicera 0,25 mg kommer det att räcka i ett par månader i alla fall.

2024-02-01
Vikt: 94,5 kg
Första sprutan Ozempic (0,25 mg).

Noterar inom ett par dagar att jag inte längre är lika intresserad av mat och att jag inte kan äta så mycket innan jag blir mätt. Fokuserar på att få i mig protein i form av kött, och grönsaker. Äter inget eller ytterst lite ris/pasta/potatis.

Inga konstiga biverkningar, inget illamående eller liknande.

2024-02-08
Andra sprutan Ozempic (0,25 mg)

2024-02-15
Tredje sprutan Ozempic (0,5 mg)
I samråd med min läkare går jag upp till 0,5 mg redan tredje sprutan. Det ska gå bra eftersom jag inte upplevt några negativa biverkningar tidigare.

2024-02-22
Fjärde sprutan Ozempic (0,5 mg)

2024-02-24
Jag väger mig för första gången sedan kuren påbörjades (inte haft tillgång till våg på lång jobbresa).
Vikt: 91,5 kg
BMI: 29,9

Så hittills viktnedgång på 3,0 kg på 23 dagar, vilket jag är nöjd med. Särskilt att BMI nu är 29,9, under gränsen för klinisk fetma! Min målvikt ligger vid BMI 24,9, under gränsen för övervikt, vilket för mig motsvarar 77,0 kg. Jag hoppas nå dit den 27 juli 2024. Datumet är uträknat genom att sikta på en viktnedgång på 0,1 kg per dag med startdag då jag började med Ozempic.
Citera
2024-02-24, 13:49
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Hur går tankarna när du når din målvikt och sedan slutar med sprutorna - vad kommer göra att du inte trycker i dig godis, coca-cola, pizza en kväll för att unna dig? Tror du aptiten på det onyttiga kommer tillbaka?

De absolut flesta som varit med i amerikanska Biggest Loser som tappat vädligt många kilon återfår dessa när de längre inte har någon coach som är med och visar exakt vad de ska äta och hur och när de ska träna. Du kommer ju inte alls ha gjort något för att din kropp ska bli bättre - inga gympass, inga långa promenader utan det är en spruta som gör att du inte känner dig hungrig. Om inte ens de från Biggest Loser kan komma att fortsätta med en sund livsstil hur tror du att du kommer reagera på den mentala biten när sista sprutan är tagen?

Är du rädd för att bli fast i ett evigt beroende av ozempic?
Citera
2024-02-24, 13:51
Medlem
Lena-BHs avatar
Verkar inte vara någon mirakelmedicin direkt med så sparsam viktnedgång, köp hem en massa kött och grönsaker, bort med all pasta bröd ris potatis. ...

Gör storkok och frys in i portionsförpackningar så du aldrig behöver köpa någon äcklig pizza eller annat skit ....

Halva portioner mot vad du äter nu till en början, varva det med periodisk fasta.

Jag har aldrig varit i närheten av att ha den övervikten som du har, varit som mest 5-6 kilo det kapar man på en månad med endast en promenad om dagen och rätt käk.

Du kan aldrig bli nöjd med dig själv eller få det att hålla om du ska medicinera dig smal, skulle iaf tro att majoriteten misslyckas det är min erfarenhet av tjockisar som medicinerar eller gör en sådan magsäckoperation, några få procent slår det över för och dom blir benrangel, alla fetton jag pratat med som gjort operation har ångrat sig att dom inte gjorde sin viktnedgång på naturlig väg.
Citera
2024-02-24, 13:55
Medlem
Jag har absolut funderat på det du säger, och har tänkt mig att jag ska hantera det genom att jag under den här tiden på Ozempic skaffa mig ett mycket bättre och sundare förhållande till mat - framför allt godis/chips.

När jag slutar med Ozempic planerar jag att fortsätta väga mig regelbundet och träna bra. Om vikten kryper uppåt igen tänker jag ta tag i det fort, inte sticka huvudet i sanden och låtsas som ingenting.

En stor skillnad mellan mig och deltagarna i Biggest Loser är att jag aldrig någonsin varit sjukt överviktig och inte kunnat röra på mig - större delen av mitt vuxna liv har jag pendlat mellan BMI på 27 och 30.

Planen är dock att i samråd med läkare eventuellt fortsätta på en underhållsdos Ozempic i kanske ett halvår efter uppnådd målvikt.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Hur går tankarna när du når din målvikt och sedan slutar med sprutorna - vad kommer göra att du inte trycker i dig godis, coca-cola, pizza en kväll för att unna dig? Tror du aptiten på det onyttiga kommer tillbaka?

De absolut flesta som varit med i amerikanska Biggest Loser som tappat vädligt många kilon återfår dessa när de längre inte har någon coach som är med och visar exakt vad de ska äta och hur och när de ska träna. Du kommer ju inte alls ha gjort något för att din kropp ska bli bättre - inga gympass, inga långa promenader utan det är en spruta som gör att du inte känner dig hungrig. Om inte ens de från Biggest Loser kan komma att fortsätta med en sund livsstil hur tror du att du kommer reagera på den mentala biten när sista sprutan är tagen?

Är du rädd för att bli fast i ett evigt beroende av ozempic?
Citera
2024-02-24, 13:58
Medlem
Det står alla fritt att göra som de vill. Jag har valt den här "genvägen" då jag haft så förtvivlat svårt att lyckas med viktnedgången på naturlig väg, och vill inte fortsätta vara överviktig.

Kommer jag ner till min målvikt så kommer jag att vara nöjd - oavsett om det skett på "naturlig" väg eller via läkemedel.

Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH
Verkar inte vara någon mirakelmedicin direkt med så sparsam viktnedgång, köp hem en massa kött och grönsaker, bort med all pasta bröd ris potatis. ...

Gör storkok och frys in i portionsförpackningar så du aldrig behöver köpa någon äcklig pizza eller annat skit ....

Halva portioner mot vad du äter nu till en början, varva det med periodisk fasta.

Jag har aldrig varit i närheten av att ha den övervikten som du har, varit som mest 5-6 kilo det kapar man på en månad med endast en promenad om dagen och rätt käk.

Du kan aldrig bli nöjd med dig själv eller få det att hålla om du ska medicinera dig smal, skulle iaf tro att majoriteten misslyckas det är min erfarenhet av tjockisar som medicinerar eller gör en sådan magsäckoperation, några få procent slår det över för och dom blir benrangel, alla fetton jag pratat med som gjort operation har ångrat sig att dom inte gjorde sin viktnedgång på naturlig väg.
Citera
2024-02-24, 13:59
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Det står alla fritt att göra som de vill. Jag har valt den här "genvägen" då jag haft så förtvivlat svårt att lyckas med viktnedgången på naturlig väg, och vill inte fortsätta vara överviktig.

Kommer jag ner till min målvikt så kommer jag att vara nöjd - oavsett om det skett på "naturlig" väg eller via läkemedel.

Jag har inte förbjudit dig, lycka till!
Citera
2024-02-24, 14:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Kan du fortsätta med det hela livet? Eller skall man bara göra det under en begränsad tid?
Citera
2024-02-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kan du fortsätta med det hela livet? Eller skall man bara göra det under en begränsad tid?

Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag har själv tänkt mig det som en engångsinsats, ett halvår då jag når min målvikt och sedan inte behöver det mer. Men det kanske behövs en underhållsdos under ett tag för att verkligen stabilisera vikten på en ny, lägre nivå.
Citera
2024-02-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infocus10
Tack så jävla mycket för att du använder ozempic så att vi diabetiker som verkligen behöver det inte kan få tag på det….

Idiot

Jag anser det vara fel att ställa två patientgrupper mot varandra på det sättet. Övervikt är också farlig och kan leda till följdsjukdomar som till exempel diabetes - om jag inte längre är överviktig besparar jag sjukvården kostnader både nu och i framtiden.
Citera
2024-02-24, 14:30
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Tack så jävla mycket för att du använder ozempic så att vi diabetiker som verkligen behöver det inte kan få tag på det….

Idiot

Om du bantar ner dig och börjar träna så är chansen rätt så stor att du blir av med din diabetes, eller?
Citera
2024-02-24, 14:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tack så jävla mycket för att du använder ozempic så att vi diabetiker som verkligen behöver det inte kan få tag på det…. Idiot

Det är 2 olika läkemedel som bara har samma aktiva substans. Novo Nordisk heter bolaget som gör 2 mediciner som innehåller den aktiva substansen semaglutid. Ozempic skall användas mot diabetes och Wegovy mot övervikt. Nu vet jag inte om TS använder Ozempic och varför det skrivs ut mot övervikt? Kanske Wegovy är helt nytt?
Citera
2024-02-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag har själv tänkt mig det som en engångsinsats, ett halvår då jag når min målvikt och sedan inte behöver det mer. Men det kanske behövs en underhållsdos under ett tag för att verkligen stabilisera vikten på en ny, lägre nivå.
Du får se till att fixa till ditt levnadssätt under tiden du minskar vikten.

En viktnedgång brukar ju ofta följas av en kraftig viktökning när man klarat målet och tappar all motivation. Bättre att du ändrat ditt levnadssätt vilket medför en lägre vikt (självklart okej att pressa lite extra under en kortare tid för snabbare minskning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in