2019-02-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Grundtanken är att skulden skall betalas med framtida inkomster. Det vill säga de framtida inkomsterna har du förbrukat redan innan du fått dem.
Med andra ord så måste du spara en del av dina framtida inkomster för att betala
av lånet.

Oberoende av om du sparar eller lånar för ditt dyra inköp som du inte klarar av att
betala med ditt kassaflöde, så får du spara.

Skillnaden är:
Spara innan inköp så slipper du betala räntekostnader.
Spara efter inköp för att betala av lånet, då får du betala räntekostnader.
Senast redigerad av Mrbosun 2019-02-11 kl. 14:24.
Citera
2019-02-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Med andra ord så måste du spara en del av dina framtida inkomster för att betala
av lånet.
Du försöker att först äta upp kakan för att sedan spara den. Vilket är ett trick som inte ens en trollkonstnär hittills klarat av.
Citera
2019-02-12, 09:45
Medlem
Citat:
Du försöker att först äta upp kakan för att sedan spara den. Vilket är ett trick som inte ens en trollkonstnär hittills klarat av.
Att tro att man kan amortera utan att behöva spara blir lite av villfarelsen; att först
upp kakan för att sedan spara den.

För övrigt löd hela mitt inlägg som du svarade på enligt följande:
av lånet.

Oberoende av om du sparar eller lånar för ditt dyra inköp som du inte klarar av att

Skillnaden är:
Senast redigerad av Mrbosun 2019-02-12 kl. 09:47.
Citera
2019-02-13, 19:34
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Att tro att man kan amortera utan att behöva spara blir lite av villfarelsen; att först
upp kakan för att sedan spara den.

För övrigt löd hela mitt inlägg som du svarade på enligt följande:
av lånet.

Skillnaden är:

- Det känns faktiskt lite konstig att kalla det där spara efter inköp när man betalar av lån direkt så fort lönen kommer, jag förstår om vissa har svårt för det för det har jag med, men man skulle kanske kunna säga att när man lånar pengar av någon så lånar man ju vad han har sparat för att man inte kunnat sparat själv, det man betalar ränta för, så man betalar ju faktiskt lånet med nån annans sparade pengar, så då kan man säga att det är korrekt att säga att man sparar när man även betalar lånet efteråt, det är liksom samma pengar bara innan eller efter. Visst tänker jag rätt (fast dåligt formulerat)?
Citera
2019-02-13, 21:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det är snarare du som tror att du är en trollkarl om du kan amortera utan att spara, har du en egen sedelpress?
Citera
2019-12-11, 00:39
Medlem
Det beror på hur man ser på saken. Amortering ökar soliditeten.
Citera
2024-02-20, 09:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är klart amortering ger ökad köpkraft, hur kan du säga att det inte gör det? 0 är mer än -100, 100 är mer än 0.
Ehh, va? Hur mycket kan du köpa för 0 kr? 0 kr innebär per definition noll värde, alltså har ingen köpkraft.
Citera
2024-02-20, 13:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Det finns en enkel och tydlig skillnad mellan >>sparande<< och >>amortering<<. Sparande innebär att kan få ränta för pengarna, medan amortering innebär att man måste betala ränta. Väsentlig skillnad, att påstå att dessa två är samma sak är bara idiotiskt. I så fall är det ju lika bra att belåna sig upp över öronen som att spara aggressivt på ett sparkonto med 4% ränta.

Visst, om ditt hus som du belånade ökar i värde så kan ju lånet vara värt det, eftersom du går plus i slutändan. Man jag skulle ändå inte kalla amorteringen för ett "sparande", snarare en avbetalning av lånet, vilket det per definition är.
Senast redigerad av Libertarismus 2024-02-20 kl. 13:43.
Citera
2024-02-20, 13:58
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatisoren
Jag lånar 100 potatisar i mars.
Fast din liknelse är otydlig. Normalt sett så betalar vi ju av lån med framtida inkomster.

Om jag idag lånar 100 000 kronor och varje månad sedan de fasta utgifterna har betalats har 10 000 kronor över kan jag antingen välja att konsumera upp dem eller betala av skulden. Det skulle vara absurt att påstå att en shoppingweekend i London för 10 000 kronor och att betala av lånet med samma summa skulle innebära samma sak. I första fallet har du ännu 100 000 kronor i skuld, i det andra fallet har skulden minskat ned till 90 000 kronor.

Sedan är det ju så att amortering är en speciell situation eftersom det mycket väl kan handla om att betala av den där lyxiga resan till Thailand som kostade 100 000 och som du valde att betala genom ett räntefritt lån. Då kan amorteringen mer ses som en försenad betalning för tidigare konsumtion.

Vilket tar oss till poängen - amortering kan ses som sparande om lånet används till att köpa något med ett bestående värde som relativt enkelt kan förvandlas till likvida medel.
Citera
2024-02-20, 15:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsekonom
Många virrpannor här ser jag! Det är klart att amortering är ett sparande i den bemärkelsen att nettoförmögenheten ökar om man amorterar istället för att konsumera. Det finns olika sparformer - man kan spara på ett bankkonto, i aktiefonder, amortera av sitt bolån eller köpa matkonserver för framtida bruk. Att pengarna görs mindre otillgängliga när man amorterar på ett lån jämfört med att lägga sedlarna i en spargris innebär inte att amortering inte är ett sparande.

Någon påstod att amortering är att likställa med konsumtion. Det låter fantastiskt! I så fall ska jag börja spara genom att låna
Fast du det är ju du som påstår att man kan spara genom att låna. Om amortering är ett sparande så borde vi ju alla belåna oss så mycket som de bara går och sedan amortera lånen, eller hur? Det är ju ett sparande! Men självklart är detta inte ett sparande, utan en kostnad, eftersom man måste betala ränta på lån. Det är därför felaktigt att lägga sparande på bankkonto och aktiefonder i samma kategorier som amortering. Sparar man i ett bankkonto får man ränta. Spara man i aktiefonder får man avkastning. "Sparar" man genom att amortera får man ju betala ränta. Det är det som är skillnaden.
Citera
2024-02-20, 16:04
Medlem
Självklart, de som påstår något annat är en idiot. Men då är det att amortera på något som är eller har varit en investering eller något vettigt. Huslån eller ett företag eller finansiella tillgångar tänker jag på i första hand. Är det avbetalning på bil, plattv eller resa är det inte sparande.
Citera
2024-02-24, 09:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ehh, va? Hur mycket kan du köpa för 0 kr? 0 kr innebär per definition noll värde, alltså har ingen köpkraft.

Vilket är mer än -100.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in