2024-02-24, 01:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vården automatiseras? Vem eller vilken AI vänder på någon med liggsår? Dom "enkla" jobben...

Sa inte att alla moment inom vården kan automatiseras men många går absolut att förenkla.

Vissa operationer kan idag göras med en robot men än så länge är det en människa som styr, om tio år så tror jag roboten gör vissa operationer själv.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/nu-kan-du-bli-opererad-av-en-robot

Det finns redan nu duschrobotar som hjälper äldre och handikappade att hålla sig rena.

Plus mycket mera men allt kommer inte roboten, AI eller automationen lösa men absolut en del moment.
Citera
2024-02-24, 01:14
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Det ligger och pendlar mellan 5-20% i överdödlighet respektive månad i många europeiska länder.

Vad vi inte skulle ha efter en pandemi är överdödlighet utan tvärt om då känsliga grupper strukit med snabbare än vad dom skulle ha gjort. Om jag inte minns fel så var det drygt 50000 pers i UK 2023 samt runt 150 000 i USA.

Ja, det är vad många förbryllas över. En överdödlighet efter en deklarerad pandemi.
Rimmar illa med både vett och sans..
Citera
2024-02-24, 01:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad jag hört så är den betydligt mindre än många andra länder i Europa av någon anledning.

Definitivt under 5%.

Inget jag kan kommentera utan källa. Men för att återgå till TS så är det här en trend som stått sig sedan 2010 enligt artikeln. Så varför skulle man nu plötsligt bli upprörd över trenden?

Det fanns år innan Covid då det föddes fler och även 2020 var lite extra påslag.
Citera
2024-02-24, 01:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ja, det är vad många förbryllas över. En överdödlighet efter en deklarerad pandemi.
Rimmar illa med både vett och sans..

Fast det beror givetvis på orsakerna. De som skrek högt om pandemi åtgärderna måste givetvis nu erkänna de orsaker som de själva skrek om när det behagade. Det var mycket snack om psykisk ohälsa, fetma, stillasittande och ökat missbruk då. Hur har det påverkat dagens siffror om det nu var som de sa?
Citera
2024-02-24, 01:35
Medlem
Doodis avatar
SCB avslöjar? Alla med ögon ELLER öron, en halv eller hel hjärna har vetat detta i många år. Har SCB blivit en tjänst för hjärnskadade människor?
Citera
2024-02-24, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så du kunde tidigare se överdödligheten?

Det var knappt någon överdödlighet, fanns två spikar i grafen så alla som "överdog" dog samtidigt i dom årligt återkommande topparna.
Hade det varit ett virus som gick så tycker jag att det borde synts en ökad dödlighet även i dalarna på grafen, men icke.

Dödligheten går som en återupprepande våg år efter år. 2019 var toppen ovanligt liten och sedan stack den iväg precis i topparna under 20 och 21.
Citera
2024-02-24, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Barnafödandet fortsätter nedåt och överdödlighet består i länder som hade hög andel "vaccinerade".

Inget konstigt med detta...

Naiviteten vet inga gränser.

Snälla människa vaccinet har inget med minskat barnafödande att göra de är en ren myt folk har sämre ekonomi idag än tidigare och använder preventivmedel i större utsträckning eller som i mitt fall har ingen kvinna i mitt liv och göra barn med klart barnafödande minskar. Folk är försiktigare med att göra barn helt enkelt eftersom de är medvetna om ansvaret som ligger bakom de förknippar barn med elände. Vaccinet är ett vaccin inget annat har själv blivit vaccinerad flera gånger men de är knappast de som är orsaken till att jag inte har barn snarare avsaknaden av en lämplig kvinna som är problematisk och inget sexuellt umgänge med någon kvinna då finns de inga förutsättningar för att de ska bli några barn i mitt liv se verkligheten istället för att hitta på massa trams
Citera
2024-02-24, 05:24
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur såg det ut med preventivmedel under andra världskriget? Inte så bra du.

Din poäng är?
Citera
2024-02-24, 06:30
Medlem
Det är ju egentligen statens barn och staten som bestämmer hur dom ska uppfostras. Alla är kanske inte sugna på att föda barn åt staten
Citera
2024-02-24, 06:35
Medlem
Citat:
Det ligger och pendlar mellan 5-20% i överdödlighet respektive månad i många europeiska länder.

Vad vi inte skulle ha efter en pandemi är överdödlighet utan tvärt om då känsliga grupper strukit med snabbare än vad dom skulle ha gjort. Om jag inte minns fel så var det drygt 50000 pers i UK 2023 samt runt 150 000 i USA.

https://ourworldindata.org/grapher/excess-mortality-p-scores-average-baseline?country=~NOR

Kan det bli pinsammare än så?
Citera
2024-02-24, 07:43
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast nu talade inte ENTP om någon rimlighet eller försiktighet. Han vill skydda sin ofödda dotter från ALLA delar av samhället. Detta låter i mina öron som en fullblodsgalning som låser in sin dotter i källaren.

Alla barn ska ha rätten att gå i skolan, träffa polare, hänga på stan, gå på fester, klättra i träd osv. Att som förälder hata samhället så mycket att man förbjuder sin dotter att vistas i det ger inte ett barn några bra förutsättningar att få ett bra liv.
Nu tycker jag att du läser in för mycket, alla barn ska ha rätt till precis det där. Istället för att spekulera kring vad jag tycker så kan du fråga mig direkt så svarar jag.
Citera
2024-02-24, 07:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det enda kön som verkligen seriöst ansträngt sig för att ”undkomma” ansvar för resultaten av sitt sexande är män.

Jag kontrar din fråga med om vi imorgon kommer på hur man kan få mäns kroppar att härbärgera ett foster, ska vi få tvinga män att vara gravida?

Det blir på samma gång ett svar på din fråga.

Låt säga att det skulle vara så, att båda könen skulle kunna bli gravida. Det är slumpen som avgör vem utav dem som blir gravid. Skulle du då se annorlunda på abortfrågan?

Tycker du idag att båda parterna har lika stort ansvar för att en graviditet uppstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in