2024-02-20, 16:23
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Helt sanslöst att medicin som Elvanse skrivs ut så lättvindigt som det görs. Jag menar, hur svårt är det egentligen att få en ADHD/ADD-diagnos idag när var och varannan människa visar symptom på det?

Visst funkar livet enklare då man tillför extra energi men det är inte hållbart och särskilt inte i längden. Många inklusive jag själv hamnar i ett svajigt mående av att medicineras eftersom hjärnan inte längre naturligt kan reglera dopamin etc.

ADHD/ADD är en kombination av personlighetstyp och obearbetade trauman. Jag har nu frigjort mig från i stort sett alla trauman och är nu inte alls i tankarna särskilt mycket längre. Inte fan hade jag fått en ADD-diagnos idag om jag gått en utredning.

Pga okunskap och lobbyism från läkemedelsindustrin fortsätter man lura i sig själva och patienterna att ADHD/ADD är en kronisk funktionsnedsättning. Och för att hantera denna ordinerar man rent amfetamin, även till barn. Totalt jävla vansinne.

Ni som står på denna medicin bör tänka en extra gång vad ni gör med er kropp och det psyke som bryts ner i allt snabbare takt av amfetaminet. 1000x bättre att djupdyka i sig själv, söka terapi om så krävs, möta sina demoner och släppa taget om dom.

Är idag mer (men mer naturligt) energisk än jag var på Elvanse/Attentin och kan säga att det är otroligt skönt att slippa sitta i läkemedelsindustrins klor.

Synd då att psykiatrin verkar avvecklat psykologi-delen helt och helt gått in på att dela in folk i facken autim, adhd, eller annat.

Satalsterapi och hjälp att "se in i sina djup" eller vad du sa. Det blir per automatik så att då du får diagnoserna görs allt i en som människa till ett medicinskt problem. Anses du ligga på autismspektrat bryr de sig på vissa håll inte ens om att låta dig försöka. Har du adhd likaså. Man kan få medicin. Sen ska samhället hitta nån "aktivitet" för en.

Att det blivit såhär måste ju bero på att det är billigare för dem. Medicin är billigare än ett individuellt bemötande av varje patient. Jag är övertygad många som likt jag fått slaskdiagnnoser som "atypisk autism" fast vi helt saknar alla diagnoskriteier för autism. Vi borde istället få hjälp att bearbeta trauman och få hjälp av samtalsstöd,psykosociala insatser riktade mot arbetslivet osv.
Men det är billigare att sätta folk i en npf-låda och skriva ut piller.
Citera
2024-02-21, 02:09
Att det kommit in anmälningar om Elvanse. Många upplever förändrad verkan av substansen läser man.
Vissa skriver att det är toleransen som ökat för individen och att det då inte är fel på substansen.
Det verkar ju suspekt att alla dessa skulle få tolerans utveckling precis inom samma tidsram. Det där köper man inte om man tänker till en gång till.
Det finns dem läkemedelskänsliga som fått kryss i receptet att det inte får bytas ut och dessa känner märkbart av detta väldigt plötsligt och en väldig kontrast. De har ståt på den i många år och kan sin hjärna och hur substansen verkar.
Många beskriver exakt på samma sätt och utryckligen identisk med andra personer.
I dessa tider förvånar inget mig. Om det är något lurt vad som helst. Det kan vara testing eller något rent kriminellt. Pengar vet man styr mångas liv idag. De skulle göra allt för dom när chansen finns.
Så tja...det kommer tyvärr aldrig uppdagas är jag säker på. Det finns redan ett spår att undersöka men ingen tar tag i det. Själv vet jag inte alls.
Man är rädd för att ta mediciner idag utan ett labb..men man behöver vissa substanser och har då blir det svårt.
Tror man att läkemedelsindustrin är helig så tror man väldigt fel.
🐺mvh
Citera
2024-02-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Du kraschar inte av Elvanse efter 3 timmar. Dina så kallade krascher beror på att du är en mentalt instabil person. Det är tjänstefel att skriva ut Elvanse till rena rama psykfall.

hahaha okej, tack för diagnosen. Så jag träffade många läkare, pratat med olika psykologoer innan jag fick diagnosen men ingen kunde se att jag va psykfall. Helt imponerande att du hittade diagnosen.

Älskling jag tror att det är du själv som är psykfall. Puss på dig.
Citera
2024-02-21, 15:00
Medlem
[quote=Go-gumman|87240231]
Citat:
Ursprungligen postat av Lea.86
Hej,
Ni är så snälla och svarar mot mina frågor, men jag är ny på medicinen eller sen november men känns som att jag aldrig kommer bli bra.

Ursprungligen postat av*Marianne79

Jag fick diagnos för typ 2 mån sen ADHD kombinerad form. Började med Concerta men fick svårt m andningen när den gick ur så gick över till Elvanse, började med 30 mg och ligger nu på 70 mg som jag tar på morgonen. Hittills funkar den riktigt bra. MEN, vissa dagar är jag helt sänkt. Jag har två utmattningar bakom mig, och samma känsla uppstår dessa dagar. Tar mig knappt ur sängen, får inget gjort, motivationen är noll. Jag känner ju effekten av medicinen men jag är samtidigt SÅÅÅ trött.
Någon som upplever samma?
Önskar mig själv goda rutiner i form av
1.Orka med jobbet heltid (har ett väldigt stressfritt jobb)
2. Klara av att hålla i rutiner gällande att handla och laga mat/matlådor
3. Träna minst 3 gånger i veckan.

Jag tror att det är en nyckel till ett friskare jag. Men ibland känns det så jävla trögt, släpigt och kämpigt och då känns allt så hopplöst*

…*[ Visa mer ]

Jag känner igen mig helt i dig. Och har man haft 2 utmattningar så kan man inte ta Elvanse 7 dagar i veckan och prestera
"på sin gamla nivå".

Jag måste ta minst 2 dagar i veckan då jag inte tar Elvansen och är trött och seg , gå runt som en zombie hemma.
Tar jag medicinen varje dag så kör jag slut på mig själv, man vill hitta på saker men kroppen orkar inte detta i längden.
Min Psyk-läkare håller helt med mig om detta , och säger att detta är alltid faran med att skriva ut medicin till människor med utmattning.
Vi kör på hårdare än vad kroppen är redo för.
Så mitt råd är att bara ta medicin dom dagarna då du verkligen behöver göra något viktigt.
Och sen , var uppmärksam på dig själv.
Kanske skriv dagbok om ditt mående?

Hej Lea
Tänkte att du ev kunde få igenkänning på de här två tidigare inläggen.
Men ska verkligen inte gå med sån ångest , de får du ta upp med din läkare. Om dom inte vill ge dig tilläggs medicinering så får Psyk erbjuda nåt annat ,
KBT eller ACT eller liknande.

Ahhh vad fint tack.
Jag pratade med min läkare och du har rätt. Min läkare sa att jag hade fått en kraftig utbrändhet som förmodligen tagit lite skada på min hjärna nu. Jag har börjat läsa om utbrändhet och om jag ska vara ärlig så skrattade jag åt folk som var utbrända. Men jag önskar fan ingen det, det är nog det värsta jag har varit med om. Det kommer vara en lång återhämtning. Önskade verkligen att vårdcentralen bara lyssnade på mig från början innan det gick för långt, jag tror jag sökte först redan 2017.
Vården i Sverige är katastrofal, man måste verkligen vara stark och envis.
Tack!
Citera
2024-02-21, 22:04
Medlem
Tidsresenarens avatar
Elvanse boostar helt klart kroppens förmåga att bearbeta min ångest / trauma. Den frigör negativa energier och återställer kroppens balanser till ”normalläge”. Klart bättre än att köra t ex benzo som bara gömmer obehagen tillfälligt.

Så det jag inte förstår är varför en del hoppar av den här medicinen relativt tidigt när högt blodtryck, ångest och andra biverkningar troligtvis bara är ett tecken på att kroppen håller på att reparera?

Visst, det kan bero på hjärtsjukdomar eller något annat. Men sämre blodcirkulation t ex upplevde jag helt klart berodde på energi-blockeringar av något slag, för när jag kände att dessa blockeringar släppte lite så blev också cirkulationen bättre.

Det är naturligtvis dock viktigt att man under den här perioden lever hälsosamt, äter, sover och kör mindfulness såsom meditation med intentionen att läka.

Så när kroppen har återställts så kommer givetvis dessa biverkningar att upphöra och du surfar lite skönare på dom positiva effekterna av Elvansen istället. 👌
Citera
2024-02-21, 22:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Att det kommit in anmälningar om Elvanse. Många upplever förändrad verkan av substansen läser man.
Vissa skriver att det är toleransen som ökat för individen och att det då inte är fel på substansen.
Det verkar ju suspekt att alla dessa skulle få tolerans utveckling precis inom samma tidsram. Det där köper man inte om man tänker till en gång till.
Det finns dem läkemedelskänsliga som fått kryss i receptet att det inte får bytas ut och dessa känner märkbart av detta väldigt plötsligt och en väldig kontrast. De har ståt på den i många år och kan sin hjärna och hur substansen verkar.

Att generika inte är exakt som originalet vet vi. Det är bara idioter som tror att de är identiska. Ja, det är samma substans. Men inte samma piller. T ex kan det vara andra hjälpämnen. Och det kan vara olika styrka eftersom man mäter i blod efter en viss tid. Har man då en medicin som går ut i blodet snabbt och sedan försvinner, kan man ha lägre styrka och kalla dem likvärdiga.

Men i detta fall finns det ingen generika. Så isåfall har de ändrat märkets substans. Vilket låter otroligt.

Att Elvanse slutar funka är inget nytt som de vill få det till. Finns inlägg på FB från flera år tillbaka hur den slutat funka.

Vad var det för fel på Metamina/Attentin? Varför behövde man göra en annan dexamfetamin för att få ny licens och pengar? Svensk vård ska gå efter det billigare alternativet men ofta vinner läkemedelsindustrin.

Dessutom blir jag rädd för hur det kommer sluta för dem som kommer behöva denna när man inser hur slarvigt den skrivits ut. Då blir det tvärstopp för alla. Fy fan, de ville ge mig 10x så stark Ritalin som jag behövde, sedan ville de byta ut den mot Elvanse fast Ritalin funkade. De kastade knark på mig. Lär de sig ingenting av sådan utskrivning?
Citera
2024-02-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att generika inte är exakt som originalet vet vi. Det är bara idioter som tror att de är identiska. Ja, det är samma substans. Men inte samma piller. T ex kan det vara andra hjälpämnen. Och det kan vara olika styrka eftersom man mäter i blod efter en viss tid. Har man då en medicin som går ut i blodet snabbt och sedan försvinner, kan man ha lägre styrka och kalla dem likvärdiga.

Men i detta fall finns det ingen generika. Så isåfall har de ändrat märkets substans. Vilket låter otroligt.

Att Elvanse slutar funka är inget nytt som de vill få det till. Finns inlägg på FB från flera år tillbaka hur den slutat funka.

Vad var det för fel på Metamina/Attentin? Varför behövde man göra en annan dexamfetamin för att få ny licens och pengar? Svensk vård ska gå efter det billigare alternativet men ofta vinner läkemedelsindustrin.

Dessutom blir jag rädd för hur det kommer sluta för dem som kommer behöva denna när man inser hur slarvigt den skrivits ut. Då blir det tvärstopp för alla. Fy fan, de ville ge mig 10x så stark Ritalin som jag behövde, sedan ville de byta ut den mot Elvanse fast Ritalin funkade. De kastade knark på mig. Lär de sig ingenting av sådan utskrivning?
En tanke som har cirkulerat hos mig ett längre tag är att om 5-10 år kommer Elvanse/Attentin ses som Xanor och liknande substanser gjorde för 20 år sen och helt plötsligt ska ”alla” föreskrifter avslutas abrupt.
Citera
2024-02-23, 00:15
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Undrar om det finns någon koppling emellan diagnotiseringar och hur dålig studiemiljön i klassrummen är jämfört med 10, 20 eller 30 år sen. Barn med koncentrationssvårigheter lär få sina problem amplifierade flera gånger jämfört med sina föräldrar som gick i en någorlunda fungerande skola. Medicinering kanske är den enda möjliga lösningen för att dessa barn ska fixa skolan vilket är sjukt i sig.

Fick min diagnos i vuxen ålder, men gick skolan under 80-talet. Tror själv inte att det finns någon koppling mellan studiemiljö då och nu.

Hade svårt i plugget redan då, och hade samma svårigheter på universitet. Tur att jag har ett bra långtidsminne trots ständigt överansträngd korttidsminne.

Av de preparat jag testat, var Elvanse från Shire som fungerade bäst på mig. Generiska varianten gjorde mig bara konstig. Nu käkar jag inga piller för tillfället utan använder mig av andra metoder för att hantera de tillfällen ADHD:n gör sig påmind.
Citera
2024-02-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lea.86
hahaha okej, tack för diagnosen. Så jag träffade många läkare, pratat med olika psykologoer innan jag fick diagnosen men ingen kunde se att jag va psykfall. Helt imponerande att du hittade diagnosen.

Älskling jag tror att det är du själv som är psykfall. Puss på dig.

Haha fick ett gott skratt tack tack! Tänk vad sjukt det vore om man efter utredning av eventuell neuropsykiatriska diagnoser kallas till läkaren för att få svar på om man har eller ej och läkaren säger. Goda nyheten är att du inte visat dig ha neuropsykiatrisk diagnos. Dåliga nyheten är dock att du får diagnosen PSYKFALL
Citera
2024-02-23, 16:18
Medlem
Hur mycket är säg 40mg attentin i effekt VS elvanse? 20mg elvanse eller vadå?
Citera
2024-02-23, 17:50
Medlem
Cakewets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat

Det borde vara strax under 120mg elvanse
Citera
2024-02-23, 21:49
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat

Har upptäckt att jag skrivit fel angående den här frågan tidigare I tråden, har missat att göra skillnad på Dexamfetamin och Dexamfetaminsulfat som ju är läkemedlet Attentin, så när man då pratar om Attentin så pratar man alltså om Dexamfetaminsulfat. På läkemedelsverkets hemsida så skriver de så här om Attentin och Elvanse:

10 mg Attentin = 7.34 mg Dexamfetamin
30 mg Elvanse = 8.9 mg Dexamfetamin

https://www.lakemedelsverket.se/sv/s...-10-mg-tablett

https://www.lakemedelsverket.se/sv/s...20111213000092

Jag räknade på det för att göra det enklare att omvandla, någon får gärna dubbelräkna men så här fick jag det till:

Då skulle man kunna räkna med formeln här nedan för att få ut vad Attentin motsvarar I Elvanse och vice versa:

Räkna ut vad Elvanse motsvarar I Attentin:

Dos Elvanse * 0.404 = mg Attentin

Räkna ut vad Attentin motsvarar I Elvanse:

Dos Attentin * 2.474 = mg Elvanse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här