Citat:
Helt sanslöst att medicin som Elvanse skrivs ut så lättvindigt som det görs. Jag menar, hur svårt är det egentligen att få en ADHD/ADD-diagnos idag när var och varannan människa visar symptom på det?
Visst funkar livet enklare då man tillför extra energi men det är inte hållbart och särskilt inte i längden. Många inklusive jag själv hamnar i ett svajigt mående av att medicineras eftersom hjärnan inte längre naturligt kan reglera dopamin etc.
ADHD/ADD är en kombination av personlighetstyp och obearbetade trauman. Jag har nu frigjort mig från i stort sett alla trauman och är nu inte alls i tankarna särskilt mycket längre. Inte fan hade jag fått en ADD-diagnos idag om jag gått en utredning.
Pga okunskap och lobbyism från läkemedelsindustrin fortsätter man lura i sig själva och patienterna att ADHD/ADD är en kronisk funktionsnedsättning. Och för att hantera denna ordinerar man rent amfetamin, även till barn. Totalt jävla vansinne.
Ni som står på denna medicin bör tänka en extra gång vad ni gör med er kropp och det psyke som bryts ner i allt snabbare takt av amfetaminet. 1000x bättre att djupdyka i sig själv, söka terapi om så krävs, möta sina demoner och släppa taget om dom.
Är idag mer (men mer naturligt) energisk än jag var på Elvanse/Attentin och kan säga att det är otroligt skönt att slippa sitta i läkemedelsindustrins klor.
Visst funkar livet enklare då man tillför extra energi men det är inte hållbart och särskilt inte i längden. Många inklusive jag själv hamnar i ett svajigt mående av att medicineras eftersom hjärnan inte längre naturligt kan reglera dopamin etc.
ADHD/ADD är en kombination av personlighetstyp och obearbetade trauman. Jag har nu frigjort mig från i stort sett alla trauman och är nu inte alls i tankarna särskilt mycket längre. Inte fan hade jag fått en ADD-diagnos idag om jag gått en utredning.
Pga okunskap och lobbyism från läkemedelsindustrin fortsätter man lura i sig själva och patienterna att ADHD/ADD är en kronisk funktionsnedsättning. Och för att hantera denna ordinerar man rent amfetamin, även till barn. Totalt jävla vansinne.
Ni som står på denna medicin bör tänka en extra gång vad ni gör med er kropp och det psyke som bryts ner i allt snabbare takt av amfetaminet. 1000x bättre att djupdyka i sig själv, söka terapi om så krävs, möta sina demoner och släppa taget om dom.
Är idag mer (men mer naturligt) energisk än jag var på Elvanse/Attentin och kan säga att det är otroligt skönt att slippa sitta i läkemedelsindustrins klor.
Synd då att psykiatrin verkar avvecklat psykologi-delen helt och helt gått in på att dela in folk i facken autim, adhd, eller annat.
Satalsterapi och hjälp att "se in i sina djup" eller vad du sa. Det blir per automatik så att då du får diagnoserna görs allt i en som människa till ett medicinskt problem. Anses du ligga på autismspektrat bryr de sig på vissa håll inte ens om att låta dig försöka. Har du adhd likaså. Man kan få medicin. Sen ska samhället hitta nån "aktivitet" för en.
Att det blivit såhär måste ju bero på att det är billigare för dem. Medicin är billigare än ett individuellt bemötande av varje patient. Jag är övertygad många som likt jag fått slaskdiagnnoser som "atypisk autism" fast vi helt saknar alla diagnoskriteier för autism. Vi borde istället få hjälp att bearbeta trauman och få hjälp av samtalsstöd,psykosociala insatser riktade mot arbetslivet osv.
Men det är billigare att sätta folk i en npf-låda och skriva ut piller.