• 1
  • 2
2024-02-23, 10:27
Medlem
Jag fick ett recept på detta läkemedel för många år sedan. Eftersom jag hade läst överallt att det var ett sockerpiller lät jag bara det stå i ett skåp helt oanvända. Men jag tog en tablett för en vecka sedan och fann att det faktiskt fungerade.

Ångesten börjar ju i bröstet och arbetar sig ut i kroppen. Lergigan fungerar mot besväret i kroppen men inte så mycket till bröstet.

För att få bort obehaget i både kropp och bröst så använder jag både lergigan och inderal. Lergigan fungerar i ungefär ett helt dygn och inderal några timmar.

Vad finns det för fler läkemedel som felaktigt benämns som sockerpiller?
Citera
2024-02-23, 10:41
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Det handlar inte om rätt och fel. Det handlar om att vissa lätta läkemedel bara funkar på ett fåtal människor. Och för dom få det funkar på är det ju skitbra, skönt att slippa ta starkare tabletter!
Det är inte skitsnack för en annan bara för att du och några procent upplever en så pass bra effekt. Det är individuellt.
Citera
2024-02-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det handlar inte om rätt och fel. Det handlar om att vissa lätta läkemedel bara funkar på ett fåtal människor. Och för dom få det funkar på är det ju skitbra, skönt att slippa ta starkare tabletter!
Det är inte skitsnack för en annan bara för att du och några procent upplever en så pass bra effekt. Det är individuellt.

Jag har själv alltid haft Xanor på recept och trott att det är det enda som fungerar. Denna tråd är en motvikt mot desinformationen att vissa läkemedel är sockerpiller. Jag tror inte att det finns sockerpiller på Apoteket. Förhoppningsvis stöter andra med ångestbesvär på denna tråden när de söker på google eller Flashback och inser att det är värt ett försök att pröva så kallade lättare mediciner. Så de som inte får bensodiazpeiner utskrivet ändå kan få lite hopp.
Citera
2024-02-23, 10:54
Medlem
DeletedUsers avatar
Tog 50mg för någon dag sedan och märkte inte ett skit. Jo, för gemene man är effekten tillräckligt svag för att skrota sockerpillren.
Citera
2024-02-23, 10:55
Medlem
Lergigan hade fenomenalt bra effekt på mig första 5-10 gångerna jag tog det, men sen försvann effekten helt :/
Citera
2024-02-23, 11:03
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mars-79
Vad finns det för fler läkemedel som felaktigt benämns som sockerpiller?
Sockerpiller vet jag inte, men SSRI-preparat omnäns inte sällan som verkningslösa med mystiska biverkningar dessutom.
Men avseende dessa så fungerar olika preparat olika på samma människa samtidigt som samma preparat kan fungera olika på på olika människor.
Så man får ibland pröva sig fram och göra EXAKT som läkaren säger för att dennes utvärdering av effekt och biverkningar skall bli så säker som möjligt och på så sätt ge bästa möjlighet till att testa relevanta alternativ.
Citera
2024-02-23, 11:17
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Jag har själv alltid haft Xanor på recept och trott att det är det enda som fungerar. Denna tråd är en motvikt mot desinformationen att vissa läkemedel är sockerpiller. Jag tror inte att det finns sockerpiller på Apoteket. Förhoppningsvis stöter andra med ångestbesvär på denna tråden när de söker på google eller Flashback och inser att det är värt ett försök att pröva så kallade lättare mediciner. Så de som inte får bensodiazpeiner utskrivet ändå kan få lite hopp.

Menar du att du har trott på riktigt att det är sockerpiller? Du förstår väl att det är ett uttryck?
Citera
2024-02-23, 11:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

De flesta testar ju medicinerna. Bara du som inte gjort det. Korkat.

Dessutom är de inte lättare. De är så tröttande att man inte kan göra något annat än att ligga i sängen, man raglar och sluddrar. Vissa upplever ångestlindring av kemisk lobotomi, men långtifrån alla.
Citera
2024-02-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Menar du att du har trott på riktigt att det är sockerpiller? Du förstår väl att det är ett uttryck?

Nej, inte bokstavsligt. Men eftersom jag redan hade Xanor så såg jag ingen anledning att pröva dem.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De flesta testar ju medicinerna. Bara du som inte gjort det. Korkat.

Dessutom är de inte lättare. De är så tröttande att man inte kan göra något annat än att ligga i sängen, man raglar och sluddrar. Vissa upplever ångestlindring av kemisk lobotomi, men långtifrån alla.

Jag hade dem utskrivna som sömnmedicin ser jag nu när jag tittar på receptlappen. Jag antar att jag prövat dem för det någon gång. Som jag skrivit har jag redan haft andra mediciner för ångest.

Jag trodde att det här forumet var till för informationsutbyte. Men det verkar handla om helt andra saker. Så "godtrogna" gör sig icke besvär.
Citera
2024-02-23, 13:07
Medlem
Imriks avatar
Lyssna kanske inte på att beprövade läkemedel skulle vara sockerpiller? Det är inte lagligt att skriva ut placebo till patienter och hävda att det är verksamma läkemedel. Däremot fungerar de olika väl för olika personer. Jag finner t ex inte lergigan ett dugg ångestdämpande, däremot så håller det mig sövd som en klubbad säl i 9+ timmar om jag tar det på kvällen, då jag annars vaknar ganska många gånger under nätterna. Man är helt enkelt olika (och tur är väl det?).
Citera
2024-02-23, 13:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag hade dem utskrivna som sömnmedicin ser jag nu när jag tittar på receptlappen. Jag antar att jag prövat dem för det någon gång. Som jag skrivit har jag redan haft andra mediciner för ångest.

Jag trodde att det här forumet var till för informationsutbyte. Men det verkar handla om helt andra saker. Så "godtrogna" gör sig icke besvär.

Det är väl mer Atarax folk kallar för sockerpiller. Med det menar de så klart inte att de är riktiga sockerpiller.

Testade du Lergigan tillsammans med Xanor eller har du slutat med Xanor?

Du måste förstå att det låter konstigt att du fick Xanor som förstahandsval för ångest, när folk även förr i tiden fick testa minst 10 andra innan.

Men det är väl bra om du kan ta bort xanoren nu och bara ta Lergigan.
Citera
2024-02-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är väl mer Atarax folk kallar för sockerpiller. Med det menar de så klart inte att de är riktiga sockerpiller.

Testade du Lergigan tillsammans med Xanor eller har du slutat med Xanor?

Du måste förstå att det låter konstigt att du fick Xanor som förstahandsval för ångest, när folk även förr i tiden fick testa minst 10 andra innan.

Men det är väl bra om du kan ta bort xanoren nu och bara ta Lergigan.

Jag fick förmodligen (det är en del år sedan nu) om jag tittar i mitt medicinskåp Atarax -> Theralen -> Sobril -> Xanor. Det är lättare att få tyngre medicinering när man är inlagd.

Lergigan kör jag antingen ensamt eller med inderal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in