2024-02-22, 19:55
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Precis. Tänk dig chocken när fakturan för 5 dagars IVA, lite akut operation, rehab osv damp ner efter bilolyckan. Någon miljon eller så. "Vafan får jag för pengarna".

Ja men där har vi ett exempel på att det skulle kunna få en positiv effekt på skatteviljan. Som sagt är det ju så på tandläkarräkningen, dock är det ju mycket större del än patientavgiften man betalar själv där. Samma sak är det med läkemedel. Tror man får en räkning med hela kostnaden om man hamnar på sjukhus i EU, men som man sedan skickar till svenska myndigheter (kan minnas fel men trlor det är så om man ej har det där eu-kortet)
Citera
2024-02-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ta med Fora oxå 6,1% som skall läggas ovanpå lönen.

Jo den skall vara med!
Citera
2024-02-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Så är det nog. Står det i en klump eller står tex löneavgift osv specifikt ?
I mitt fall står det en klumpsumma
Citera
2024-02-22, 20:11
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).
Så var det förr har jag för mig och ja det är väl ett bra förslag (att återinföra isåfall).
Citera
2024-02-22, 20:14
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).
Klockrent! Detta har säkerligen Sossarna motarbetat i alla år.
Citera
2024-02-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Arbetsgivaravgifterna redovisas redan på de flesta lönebesked. TS baseras tydligen på en tweet som E Svantesson har gjort. Den var kanske inte helt genomtänkt.

Tidigare har det funnits ett förslag inom borgerligheten att rättspraxis för vad som är avtalad lön ska ändras så att begreppet avtalad lön är lön inklusive arbetsgivaravgift. Det verkar inte vara det hon syftar på och i så fall är detta förmodligen nonsense.

Avtalad lön syftar i Sverige i praktiken på lönen efter att ca hälften av den anställdes skatter har betalats av arbetsgivaren. Det är ett synnerligen förvirrande begrepp och kommer tydligen att förbli så.

Jag betalar ca 67% i skatt på min lön inklusive arbetsgivaravgift och sociala avgifter eller vad det nu kallas. Jag får alltså ut lite mer än 30%.

Personligen skulle jag föredra en platt skatt på 20% på allt och sluta kalla det arbetsgivaravgifter och annat trams. Arbetsgivaren betalar mig min lön och jag betalar 20% i skatt. Om jag säljer min bil så betalar jag 20% i skatt. osv.
Citera
2024-02-22, 20:18
Medlem
Klaisans avatar
Min arbetsgivare gör detta redan
Citera
2024-02-22, 20:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ska det även framgå vad det är för avgift/skatt eller kommer det bara stå skatt? Sedan tycker jag det hela är en rätt stor icke fråga, har arbetat på företag där man redovisat detta och det har inte precis ökat skattediskussionerna i fikarummet.
Citera
2024-02-22, 20:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Precis. Tänk dig chocken när fakturan för 5 dagars IVA, lite akut operation, rehab osv damp ner efter bilolyckan. Någon miljon eller så. "Vafan får jag för pengarna".
Gött för den som går på bidrag kanske, men vi som betalar skatt hade kunnat lägga pengarna på en försäkring istället. Det finns enbart en grupp som är vinnare på den "svenska modellen" och det är de som är improduktiva och inte bidrar till samhället.
Citera
2024-02-22, 20:32
Medlem
Ett litet steg i rätt riktning. Nästa steg vore att förenkla systemet så att allt kallas för skatt och blir synligt. Det ger ett annat intryck om marginalskatten sägs vara 65% istället för 50%. Förhoppningsvis kommer folk få större motivation att skära ned på bidragsinvandringen då.
Citera
2024-02-22, 20:57
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Va???
Arbetsgivaravgifter står ju redan på spec,
iaf om man jobbar inom kommunal
verksamhet.

Brukar stå längst ner,liten text där skatten
står,typ:Varav arbetsgivaravgift och %
på den.
Citera
2024-02-22, 20:57
Medlem
Skillnaden mellan en skatt och en avgift är generellt sett att en avgift tas ut för att täcka en kostnad där staten har för att utföra en viss tjänst. Skatt går till statskassan utan krav på direkt motprestation. Häxan Svantesson är så utstuderat vidrig att hon glömmer av lagstiftningen.

Arbetsgivaravgift
Löntagarna har avstått löneutrymme för att staten ska försäkra dem i händelse av sjukdom, arbetslöshet och andra risker.
Senast redigerad av Browser 2024-02-22 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in