Citat:
Ursprungligen postat av
Dengubbengerinte
▶Vet inte ännu vilka prover det är, tror det är S-testosteron, S-shbg prolaktin bland annat, dom tas på vårdcentral.
▶Tack så mycket för ditt svar på min tidigare i dag ställda fråga till dig.
💭
🙏 Jag tänkte att du och jag skall diskutera lite grann just vad beträffar ( Hypogonadism )
▶Men❗... Först och främst, och just i detta inlägget, så skall jag förklara lite grann för dig om vad Ordet (Hypogonadísm) egentligen betyder och, hur ordet grammatiskt är uppbyggt och sammansatt.
▶Grékiskan:s så kallade Pré-Position [ Hypó ]
och, som kan placeras före ett så kallat Huvud-Ord och, även användas vid sammankoppling med ett Huvud-Ord ➡ [ Hypo- ] och står då i betydelsen ( Under, Lägre och Nedanför ) samt mest i betydelsen ( Under )
▶Det Grékiska Ordet [ Gón-os ] är ett Génus Mascúlinum och, [ Gón-ä ] är ett Génus Femíninum samt att [ Gón-on ] är ett Génus Neútrum, det vill säga, Orden:s Grammatiska Ord-Kön ➡ [ Ord-Génus ]
▶Ordet [ Gón- ] står i betydelserna (Maskulínt Säd
och, Generation)
▶Det Grékiska Ordet [ Gón- ] får en ny Nominatív-ändelse med hjälp av ändelsen [ -AS ] och, hos den Genitíva Ord-Formen övergår Dentál-konsonanten ( -S ) till Déntal-konsonanten som i detta fallet är ( -D ) ... var god se förklaring nedan sett.
▶Nominatív Singuláris ➡ Gon-ÁS och Genitív Singuláris ➡ Gon-ÁD-os ... Ord-Stam och Böjnings-Stam är i detta fallet ( -D- )
▶Det Grékiska ordet ( Gon-ÁS ) står i betydelsen
[ Testikel-Körtel ] det vill säga, att Testiklarna kallas inom det Svenska Språket för Gonáder. ➡ En Gonád och Två Gonáder.
▶Det Grékiska Ord-tillägget, vilket tillfogas ett ord i slutet är i detta fallet [ -Í-SM-OS ] och står i betydelsen (Att vara benägen för något, eller att ha benägenhet för något)
▶Ett ord-exempel följer till ovan skrivet. Det Latínska ordet [ Cáp-ut ] vilket betyder Ett Huvud och, den Genitíva Ord-formen i detta fallet är [ Cap-ít-is ] vilket har en Ord-Stam och Böjnings-Stam på konsonanten ( -T- )
▶Cap-it-ál-is och skrivet inom det Svenska Språket som ( Kap-it-al ) och till detta ordet:s slut, kan till-kopplas
( -Í-SM-OS ) och vi har då fått inom det Svenska Språket ordet som blivit ändelse-löst, det vill säga, (Kap-it-al-i-sm)
▶Uppdelning av det Grékiska ordet som i detta fallet är (Hypogonádism-os) och är som inlånat ord i det Svenska Språket ändelse-löst.
▶Ordets uppdelning och enligt nedan visat.
▶Hyp-o-Gon-AD-Í-SM ( Hypogonádism-os )
Obs❗... I nästa inlägg går jag in lite djupare om vad
Hyp-o-Gon-AD-Í-SM innebär.
▶Extra tillägg till det ovan skrivna samt beträffande tillägget av [ -Í-SM-OS ] ... det vill säga, till olika ord-slut.
▶Egentligt sagt, så är tillägget beträffande
[ -Í-SM-OS ] normalt [ -I-SMÉ-OS ] och, själva Huvud-Ordet är ( SMÉ-OS ) men❗mycket ofta tog man bort inom den Grékiska Ord-Grammatiken Huvud-Ordet:s Slut-Vokal när den Nominatíva Ord-ändelsen började med en Vokal, det vill säga, att ordet som i detta fallet
är ( Hyp-o-Gon-AD-I-SMÉ-OS ) fick en Vokal-bort-tagning av Huvud-Ordet [ -SME- ] och blev därefter i stället [ -SM- ]
▶Enligt det ovan skrivna skall tilläggas, att inom, den Grékiska Ord-Grammatiken, togs oftast en Vokal bort ifrån ett Huvud-Ord:s slut, detta gjordes med anledning av att kunna höja snabb-heten hos ett ord:s Prononcéring, Grékiskan är ett mycket snabb-talande språk och, vilket resultat har uppnåtts inom den Grékiska Ord-Grammatiken genom så kallade Vokal-bort-taganden, men❗allt detta har skett efter stränga Grammatiska Regler och Lagar.
▶1. ) Hyp-o-Gon-AD-Í-OS
▶2. ) Hyp-o-Gon-AD-Í-(SM)-OS
▶3. ) SMÉ-OS ➡ Fallenhet för något.
✔ Fråga: Har du förstått de ovan skrivna förklaringarna och beträffande just ordet Hypogonadism ... ?
Mvh/
🌐Joker👤Mannen/
Inlägget är nu genomläst samt färdig-redigerat och sålunda klart för läsning/◀