Citat:
Ursprungligen postat av
raptenen
Nja. När jag satt inne så tryckte man på larmet och skrek inlåsning, inte alltid blev det inlåsning men batong och pepparspray var absolut nära nån gång. Ändå satt jag på klass 2 och inte klass 1. Men kanske lite annan typ av miljö med enbart människor med 4+ år.
Ok, jag jobbade på klass 1 och där tryckte vi larmet samtidigt som vi själv drog ut på avdelning - oftast hade intagna bildat "mur" för att hindra personal och kameror att se vilka som slog.
När vi kom ut så löstes bråket vanligen upp och vi hade samma strategi som Tidaholm - plocka undan den slagne och inlåsning blev aktuellt när springpersonalen (från styrkan och andra avdelningar) kom på plats.
Jag skulle säga att det sällan var någon som vände sig mot personalen direkt, utan de flyttade sig när man kom - men innan man hann fram var det redan över.
Vi hade inte tillgång till pepparspray på avdelningen, och batong (fanns i skåp) var inget man tog med sig ut eftersom vi hade varit chanslösa om de velat ta den ifrån oss. Styrkan hade andra resurser så klart - med det var oftast över innan de kom på plats.
Batongen var mer något som togs fram när det var upploppsstämning och man inväntade förstärkning i vaktrummet.
Det var kanske annat klientel då, eftersom det är några år sedan men det utspelade sig i stort sett som på filmen från Tidaholm - med skillnaden att vi hade fler intagna och de täckte upp korridor och kamera mycket mer effektivt.
Jag har aldrig upplevt att det varit någon direkt farlig situation för personal när de smällt på varandra - de farliga situationerna var när de vände sig direkt mot en personal eller när det var upploppsstämning/upplopp.