2024-02-21, 16:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Videon börjar med att en av dom går igenom korriodoren och tittar på lunchrummet som ser stökigt ut, han knackar sedan på hos killen som blir misshandlad och ber honom följa med till ett annat rum. Sen börjar dom slåss.
Så jag gissar på att han som fick stryk var ansvarig för städning men inte hade gjort det. Svarta snubben i början reagerar på det och tar med honom till dom andra för att dom ska förklara för honom att han ska ta sitt ansvar och där blir det bråk.
Antagligen är alla på avdelningen nöjda över det eftersom han hade smitit undan ansvar tidigare.
Han kollar att det är plitfritt - och inte på städningen är min gissning.
När någon får stryk brukar resten av avdelningen endera vara med, täcka upp korridoren eller hålla sig passiva utanför.
Det handlar troligen om något annat än städning eftersom de plockar med honom bort till en cell där några väntar. Det där är nog andra ouppklarade affärer.
Citera
2024-02-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Till och med ett miffo är med och delar ut någon liten spark (tjock och glasögonprydd).

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
vågar nog inte vara utanför

Tveksamt, kollar man på domar är han värst av alla.
Citera
2024-02-21, 18:12
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Tveksamt, kollar man på domar är han värst av alla.

Vad har pösmunken gjort?
Citera
2024-02-22, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är så bråken brukar lösas upp eftersom de flesta faktiskt lägger ner när plitarna kommer.

Nja. När jag satt inne så tryckte man på larmet och skrek inlåsning, inte alltid blev det inlåsning men batong och pepparspray var absolut nära nån gång. Ändå satt jag på klass 2 och inte klass 1. Men kanske lite annan typ av miljö med enbart människor med 4+ år.
Citera
2024-02-22, 10:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Nja. När jag satt inne så tryckte man på larmet och skrek inlåsning, inte alltid blev det inlåsning men batong och pepparspray var absolut nära nån gång. Ändå satt jag på klass 2 och inte klass 1. Men kanske lite annan typ av miljö med enbart människor med 4+ år.
Ok, jag jobbade på klass 1 och där tryckte vi larmet samtidigt som vi själv drog ut på avdelning - oftast hade intagna bildat "mur" för att hindra personal och kameror att se vilka som slog.
När vi kom ut så löstes bråket vanligen upp och vi hade samma strategi som Tidaholm - plocka undan den slagne och inlåsning blev aktuellt när springpersonalen (från styrkan och andra avdelningar) kom på plats.
Jag skulle säga att det sällan var någon som vände sig mot personalen direkt, utan de flyttade sig när man kom - men innan man hann fram var det redan över.

Vi hade inte tillgång till pepparspray på avdelningen, och batong (fanns i skåp) var inget man tog med sig ut eftersom vi hade varit chanslösa om de velat ta den ifrån oss. Styrkan hade andra resurser så klart - med det var oftast över innan de kom på plats.
Batongen var mer något som togs fram när det var upploppsstämning och man inväntade förstärkning i vaktrummet.
Det var kanske annat klientel då, eftersom det är några år sedan men det utspelade sig i stort sett som på filmen från Tidaholm - med skillnaden att vi hade fler intagna och de täckte upp korridor och kamera mycket mer effektivt.
Jag har aldrig upplevt att det varit någon direkt farlig situation för personal när de smällt på varandra - de farliga situationerna var när de vände sig direkt mot en personal eller när det var upploppsstämning/upplopp.
Citera
2024-02-22, 13:58
Medlem
Någon som har FUP, dom eller målnummer? Någon som kan identifiera personerna i filmen. Tycker han miffot är lite lik Johan Fallqvist han som är dömd för mord och våldtäkt i Fagersta 2018. Men han kan ju omöjligen sitta på Tidaholm.
Citera
2024-02-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok, jag jobbade på klass 1 och där tryckte vi larmet samtidigt som vi själv drog ut på avdelning - oftast hade intagna bildat "mur" för att hindra personal och kameror att se vilka som slog.
När vi kom ut så löstes bråket vanligen upp och vi hade samma strategi som Tidaholm - plocka undan den slagne och inlåsning blev aktuellt när springpersonalen (från styrkan och andra avdelningar) kom på plats.
Jag skulle säga att det sällan var någon som vände sig mot personalen direkt, utan de flyttade sig när man kom - men innan man hann fram var det redan över.

Vi hade inte tillgång till pepparspray på avdelningen, och batong (fanns i skåp) var inget man tog med sig ut eftersom vi hade varit chanslösa om de velat ta den ifrån oss. Styrkan hade andra resurser så klart - med det var oftast över innan de kom på plats.
Batongen var mer något som togs fram när det var upploppsstämning och man inväntade förstärkning i vaktrummet.
Det var kanske annat klientel då, eftersom det är några år sedan men det utspelade sig i stort sett som på filmen från Tidaholm - med skillnaden att vi hade fler intagna och de täckte upp korridor och kamera mycket mer effektivt.
Jag har aldrig upplevt att det varit någon direkt farlig situation för personal när de smällt på varandra - de farliga situationerna var när de vände sig direkt mot en personal eller när det var upploppsstämning/upplopp.

Mm. Kanske annan miljö på en klass etta. På tvåan jag satt så hade plitarna batong i bältet och efter kursen där de själva fick bli pepparsprayade(till oss intagnas förtjusning) så hade de pepparspray med på bältet.

Hur länge sedan var detta?
Citera
2024-02-23, 00:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Mm. Kanske annan miljö på en klass etta. På tvåan jag satt så hade plitarna batong i bältet och efter kursen där de själva fick bli pepparsprayade(till oss intagnas förtjusning) så hade de pepparspray med på bältet.

Hur länge sedan var detta?
ca 14-15 år sedan.
Citera
2024-02-23, 04:56
Medlem
Fegt och grymt att vara så många mot en. Mycket illa att vakterna tar så lång tid på sig att avbryta. Oacceptabelt. Kan sluta riktigt illa nån gång om flera kan stampa en ensam stackare i huvudet i nån minut liksom. Den som blir misshandlad behöver inte ha gjort nåt stort fel, har ju hänt att enstaka fångar misshandlats brutalt över påhittade skulder och sånt.
Citera
2024-02-23, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Vad har pösmunken gjort?
De ser ut som han som helt random tortyrmördade ett par i 55-65 års åldern.
Citera
2024-02-23, 06:53
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Fegt och grymt att vara så många mot en.
Det är bara dumskallar som är modiga. Feghet ger ofta bättre chanser att själv klara sig ur situationer helskinnad. Livet är ett spel om överlevnad. Det handlar om intelligens och taktik kontra dumhet. Den korkade/modige ger sig på en större motståndare och då är chanserna goda att han får stryk eller dör. Den fege samlar ett gäng och ger sig på en ensam motståndare och då ska det mycket till om någon i gruppen råkar illa ut på riktigt. För den som använder hjärnan är det alltid bättre att ta med ett dolt tillhygge eller några kompisar för det finns ingen heder i att kämpa väl men stupa för övermakten. I en man-mot-man-situation är det 50/50 att det är du som bärs bort med fötterna först och det är värdelösa odds.

Allting i livet handlar om att överleva. Krig, brottslighet, lagsport osv handlar hela tiden om att förbättra sina egna odds och försämra motståndarens. Det är precis det vi ser på filmen.
Citera
2024-02-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Någon som har FUP, dom eller målnummer? Någon som kan identifiera personerna i filmen. Tycker han miffot är lite lik Johan Fallqvist han som är dömd för mord och våldtäkt i Fagersta 2018. Men han kan ju omöjligen sitta på Tidaholm.

Varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in