2024-02-21, 22:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Typiskt ukrainskt fejk.
Det var Gerasimov som träffade ryska soldater och dekorerade dom för Avdeevka.
https://www.youtube.com/watch?v=U6F4UTszbuk

Det finns bildbevis, kamrat.
Citera
2024-02-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur relevant är BNP i detta fall? Tror du Italien har en militär styrka som kan mäta sig med Ryssland?

Helt klart är att västvärlden har avindustrialiserats i meningen existerande industrier och arbetskraft som snabbt skulle kunna ställas om till krigsmaterielproduktion. Det kan man förstås ändra på, men det tar flera år.

Om du skall berätta för oss andra om hur västvärldens industri fungerar så rekommenderar jag dig ett studiebesök först IRL. Hur många bilar tillverkar Sverige jämfört med ryssland, både lastbilar och personbilar. Bara som ett exempel. Och Italien tillverkar mycket mer än Sverige. Och Italien har stor tillverkning av verktygsmaskiner CNC både för trä och metall. Berätta om ryska motsvarigheter, när såg du senast en rysk person eller lastbil, eller kanske till och med en CNC maskin. Nä du Arnstad du skulle må bra av att komma ut från din kammare och se verkliga människor istället för dina rödvinspimplande kompisar som lever i en sagovärld där ryssland är paradiset. Att ryssland har mera vapen än Italien är väl ingen sensation, sedan Putin kom till makten har det väl i det närmaste varit krigsekonomi som har rått i ryssland, dom har det bättre än förr men långt ifrån standarden som vi har i väst.
Citera
2024-02-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Problemet är att Ryssland notoriskt har satt sig över alla ingångna avtal hitintills.
Varför skulle det vara annorlunda nu?

Det är ett problem och det är naturligtvis inte annorlunda nu. Ryzzen har visat sig vara helt opålitlig. Det finns sedan (minst) ett problem till och det problemet illustreras på ett utmärkt sätt av den vatnik du citerar.

Kul förresten att våra ryzztroll blir så kränkta över beteckningen vatnik att de måste beklaga sig i vart och vartannat inlägg. (Hej feministerna!) Det är en garanti för att i alla fall jag kommer att fortsätta använda den beteckningen när jag anser att det är befogat. Det är, som bekant, en förolämpning och den verkar ju tas emot så också så med andra ord fungerar den fint.

Nå, det var en parentes. Nu till saken. Ryzzland startade med inget Ukrainskt territorium. Sedan kom 2014 och 2022 och nu påstår ryzzen att de har annekterat delar av Ukraina. Våra ryzztroll, som E-Mac. med flera, försöker skapa ett narrativ som säger att det är en kompromiss att Ukraina är tvungna att ge upp territorium. Det kan naturligtvis aldrig vara en kompromiss eftersom ryzzland startade med noll. En kompromiss i ordets egentliga betydelse skulle vara att ryzzland ger upp territorium i utbyte mot fred. Det är klassiskt ryzzland. Ställ absurda krav och backa lite från dem och försök få det att se ut som en kompromiss.

Det måste gå uselt för ryzzen eftersom alla våra små troll är igång och bölar om förhandlingar igen. Om det är som de säger att Ukraina har slut på allt skulle Kyiv ha fallit för länge sedan men så är uppenbarligen inte fallet. Alltså finns det en anledning till bölandet och den anledningen är uppenbarligen inte att det går så väldigt dåligt för Ukraina.

Någon har tidigare illustrerat det ryzzland försöker göra och det våra små vatniks ivrigt försöker propagera för på följande sätt.

Jag knackar på hos dig och säger att jag ska ha halva din månadslön och sedan ska vi sätta oss och förhandla om hur mycket av den andra halvan du ska få behålla. Det första halvan är inte förhandlingsbar utan den är redan min. Vi ska prata om den andra halvan.

Givetvis kan ingen normalbegåvad människa kalla detta förhandlingar eller kompromisser men det är precis vad trollen försöker med.

Gå inte på det! Inte riktat specifikt till dig utan en allmän uppmaning.
Citera
2024-02-21, 23:10
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Om du skall berätta för oss andra om hur västvärldens industri fungerar så rekommenderar jag dig ett studiebesök först IRL. Hur många bilar tillverkar Sverige jämfört med ryssland, både lastbilar och personbilar. Bara som ett exempel. Och Italien tillverkar mycket mer än Sverige. Och Italien har stor tillverkning av verktygsmaskiner CNC både för trä och metall. Berätta om ryska motsvarigheter, när såg du senast en rysk person eller lastbil, eller kanske till och med en CNC maskin. Nä du Arnstad du skulle må bra av att komma ut från din kammare och se verkliga människor istället för dina rödvinspimplande kompisar som lever i en sagovärld där ryssland är paradiset. Att ryssland har mera vapen än Italien är väl ingen sensation, sedan Putin kom till makten har det väl i det närmaste varit krigsekonomi som har rått i ryssland, dom har det bättre än förr men långt ifrån standarden som vi har i väst.

För min del räcker det med att se hur ryssarna lyckas i Ukraina. Du kan hålla på med vilka räkneoperationer du vill. Du vet hur det ser ut på marken.
Citera
2024-02-21, 23:12
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Är det för hammaren och skäran? Är 100% säker på att ryska förtryckarsymboler är förbjudna i Lettland. I Estland lyftes frågan i parlamentet men sen vet jag inte vad som hände. Annars har man gjort sitt bästa för att rensa i baltstaterna, ryska monument är söndersprängda.

Annars så tycker jag att ett åtal inte räcker. Det verkar som att polackerna först börjar agera när skandalösa och övertydliga bilder på proryska polacker kommit ut. Proryssar som häller ut ukrainskt spannmål borde ha gripits och dömts till böter eller fängelse. Åkare som hållit på med rent sabotage vid gränsen borde ha avlägsnats av polisen och fått sina lastbilar beslagtagna. Kommunledare har agerat populistiskt och haft uppsåt att medverka i sabotaget mot Ukraina genom att bevilja demonstrationer vid gränsen. Vill proryska polacker demonstrera så bevilja dom att göra det på torget i någon bonnhåla nära Belarus eller Kaliningrad.

På nätet sprids ett foto från en bondeprotest i Schlesien med en banderoll på en av traktorerna med texten: "Putin, gör upp med Ukraina och Bryssel och med våra härskare" och Sovjetunionens flagga. Inrikesministeriets chef Marcin Kierwiński reagerade på den skandalösa banderollen. "Polisen och åklagarmyndigheten vidtar åtgärder mot dess upphovsman. Det kommer inte att finnas något samtycke till sådana brottsliga handlingar" - meddelade han.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Framgår inte riktigt men myndigheterna reagerar trots allt åtminstone på denna individ.
Citera
2024-02-21, 23:14
Medlem
Citat:
Visst. Det klart att man kan. Och framför allt att man kunde. Men den industriella basen i västvärlden ser lite annorlunda ut i dag än 1940. Och trots krigshetsen i vår del av världen, hur realistiskt är det att ställa om till krigsekonomi på grund av en inbördeskrigsliknande konflikt i Ukraina? Och hur vettigt är det?

Är det ”inbördeskrigsliknande” som är nyordet för dagen från Kreml, vatnik? Har ni också till slut tvingats erkänna att det aldrig var något inbördeskrig?

Nu är jag genuint nyfiken, vatnik. Vad tror ni att ni ska vinna med att kalla invasionen för ”inbördeskrigsliknande”? Vi som vet att det aldrig var något inbördeskrig tycker naturligtvis inte heller att det liknar ett. Tillbaka till ritbordet. Igen.
Citera
2024-02-21, 23:17
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Problemet är att Ryssland notoriskt har satt sig över alla ingångna avtal hitintills.
Varför skulle det vara annorlunda nu?

Jag tror ett problem är att omständigheterna kring avtalen har förändrats med tiden. Exempelvis så avsattes en president i Ukraina (Viktor Janukovytj), och en västvänlig interimsregering blev insatt. Sedan började Ukraina närma sig Nato och EU. Men det har också varit långvariga konflikter i de annekterade områdena.

Jag tror man måste se helheten för att få en bättre bild.
Citera
2024-02-21, 23:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Hur relevant är BNP i detta fall? Tror du Italien har en militär styrka som kan mäta sig med Ryssland?

Helt klart är att västvärlden har avindustrialiserats i meningen existerande industrier och arbetskraft som snabbt skulle kunna ställas om till krigsmaterielproduktion. Det kan man förstås ändra på, men det tar flera år.
Hur ser det ut med Rysslands kapacitet att skala upp sin produktion av eldrör?
För det ser ut som ni kanaliserar draget artilleri.
Citera
2024-02-21, 23:25
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Ukrainska soldater: Brist på folk vid front

"Flera ukrainska soldater som nyhetsbyrån Reuters har pratat med vittnar om sjukdomar, trötthet och personalbrist vid fronten. Vädret är regn, snö, regn, snö. Folk blir sjuka i influensa eller angina. De försvinner och ingen kan ersätta dem, säger en kompanichef."

https://www.svt.se/text-tv/webb/130

Hur länge kommer de kunna skicka soldater till fronten för det verkar inte som om ukrainarna är så pigga på att försvara sitt eget land? Och pengarna vi skickar till det genomkorrupta Ukraina kommer garanterat hamna i någons ficka istället för att gå till något bra för landet.

Jag utvidgar även frågeställningen med att fråga varför inte ni som är för ett fortsatt krigande mot Ryssland åker ned och hjälper dem eller skickar ner era söner (eller döttrar för den delen) för att kämpa nu när de så uppenbart har brist på soldater?
Citera
2024-02-21, 23:27
Medlem
Citat:
För min del räcker det med att se hur ryssarna lyckas i Ukraina. Du kan hålla på med vilka räkneoperationer du vill. Du vet hur det ser ut på marken.

Du antyder hela tiden, som Putin, att ryssarna krigar mot hela västvärlden. Väst går inte ens på sparlåga skulle dom börja på allvar skulle Igor sitta hemma på utedasset och huttra igen om inte spärrtrupperna hade ändat hans miserabla fylleliv innan.
Inse fakta!
Du kanske kan hjälpa mig med lite räkneoperationer. Hur lång ledtid tror du att en mekanisk verkstad har för att ställa om produktionen till en ny artikel.
Citera
2024-02-21, 23:31
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Jag tror ett problem är att omständigheterna kring avtalen har förändrats med tiden. Exempelvis så avsattes en president i Ukraina (Viktor Janukovytj), och en västvänlig interimsregering blev insatt. Sedan började Ukraina närma sig Nato och EU. Men det har också varit långvariga konflikter i de annekterade områdena.

Jag tror man måste se helheten för att få en bättre bild.
Jag blir nyfiken.
Kan du beskriva de "långvariga konflikterna" i t.ex. Krim, Cherson och Zaporizjzja?
Vilka var de allvarligaste incidenterna där innan invasionen startade? Länka gärna de 2-3 värsta enligt dig (som motiverar ett anfallskrig och annektering).

Sedan kan du förklara med vad det innebär att omständigheterna kring avtalen har ändrats?
Så när Ryssland t.ex. erkände Ukrainas okränkbara gränser i utbyte mot deras kärnvapen så fanns det med ett villkor hur Ukrainas inrikespolitik skulle utvecklas? Något finstilt tillägg som trädde i kraft vid val av en viss president? Är det så du menar?
Citera
2024-02-21, 23:38
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Även Putin har väl målat in sig i ett hörn? Han har ju annekterat fler områden än Ryssland kontrollerar, så om han skulle acceptera nuvarande gränser i en fredsöverenskommelse så har han ju förhandlat bort en del av Ryssland - i ett krig som han säger sig ha vunnit. Hur ska han förklara det?

Det stämmer. Båda sidor har haft en oförsonlig retorik, det bådar inte gott. För att lösa svåra problem som dessa behövs det eftergifter från båda sidor av kriget, annars får man inte ihop ekvationen. Skicklig diplomati behövs också, men det har blivit prestige från både Ryssland och Ukraina/USA runt kriget, och det är så mycket pengar och människoliv som gått förlorat, så ingen tycker att de kan göra några eftergifter.

Men hur skall det då sluta? Tredje världskriget är det ingen som önskar så jag vet inget annat än (ev. långvarig) diplomati.

Jag tror de flesta i Europa och USA vill ha fred på något sätt, någon form av kompromiss, för folket blir fattigare och fattigare medans de rika blir ännu mera rika av utnötningskriget, och för vad, bomba en grushög? Nej, det måste till något nytt här nu, inte mera skattepengar, vapen och ammunition.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-02-22 kl. 00:11. Anledning: Korrekturläsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in