2024-02-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Ryssland fyller också på. Suck det här kriget kommer pågå året ut
[...]

Kriget kommer pågå så länge det behövs för att kasta ut ryssarna. Var det så du också tänkte?
Senast redigerad av BothSidesNow 2024-02-21 kl. 18:10. Anledning: Stavfel
Citera
2024-02-21, 18:10
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Vad menar du med din kommentar?
Du har visserligen enbart kopierat från artikeln.

Jag tror att du svarade på din egen fråga nu när du tänkte efter en stund.

Citat:
Men du kanske har en tanke kring det du själv skriver.
Den är fel, din kommentar, för övrigt.
Men du får finna ut det själv.
Du får ett tips. Läsa hela artikeln till sista bokstav.

Min tanke med artikeln (se nedan) är att de flesta européer inte är särskilt positivt inställda till ukrainakriget, precis som jag är.

https://omni.se/matning-en-av-tio-i-europa-tror-pa-ukrainsk-seger/a/zEvXnK

Jo jag läste den länkade artikeln till slutet, men märk väl, de angav aldrig någon statistisk siffra utan skrev bara att svenska folket är "mera" positivt inställda till kriget (jämfört med övriga européer), och tror på en seger för Ukraina. Det säger inte något om att svenska folket är i majoritet för ett fortsatt krig i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Består din kompromiss av att Ukraina inte får anslut sig till nato eller EU och måste demilitarisera? Om inte berätt vad du tycker är acceptabla villkor i en sån fredsförhandling. Berätta jag är idel öra.

Alltså jag vill inte höra allmänna floskler utan höra DIN tanke vilka vilkor du tycker ska ingå i en fredsförhandling. Brätta.

Ja nå skulle jag kunna det, men då brukar bara inläggen tas bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Du har missat problemet, ryssen skulle aldrig satt sin fot i Ukraina. Men det struntade ryssen i, brukar inte sluta bra när man gör sådana idiotsaker.

Nej jag har inte missat något utan konstaterar sakläget och önskar få ett stopp på kriget i Ukraina, något som kostar oss svenskar ofattbara mängder pengar, och vi har egentligen inte har råd med för det skulle behöva gå till mycket vettigare saker som fattigpensionärer.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-02-21 kl. 18:13.
Citera
2024-02-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ryssland fyller också på. Suck det här kriget kommer pågå året ut minst.

https://www.reuters.com/world/iran-sends-russia-hundreds-ballistic-missiles-sources-say-2024-02-21/
Det hade det gjort ändå. Det här kriget kommer att pågå i flera år till. Ingen av sidorna verkar vara i närheten av en militär eller politisk kollaps, vilket är vad som kommer att krävas för att förlora.
Citera
2024-02-21, 18:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.

.

Med andra ord så tycker du ett förhandlingsvillkor där Ukraina ska demilitarisera, inte bli EU medlem och inte bli NATO medlem är helt rätt och avsäga sig alla skadeståndskrav.
Citera
2024-02-21, 18:45
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är så historielöst att man becknar. Kirunasvenskarna visste åtminstone inte riktigt vad de gav sig in på.

Polen som helhet har dock gjort väldigt mycket för att hjälpa Ukraina. Så vi ska inte döma resten av befolkningen. Det är dags för Tusk att ta fram den stora hammaren snart. Det är inte lätt att vara "bonde" i något land egentligen så offerkoftan passar dem ej då de dragit väldigt stora fördelar med EU de senaste 30 åren.

Obegripligt faktiskt. Jag antog att ryska symboler som hammaren och skäran var förbjudna i Polen efter ryssarnas massakrer under 2:a VK och sedan 45 år av rysk ockupation, terrorvälde & förtryck. Ryska ockupationsstyrkorna lämnade väl Polen först på 1990-talet. Värt att notera är att ryska lögnhalsarna även på den tiden kallade sina massakrer, sin terror och jämnande av polska städer för "befrielse". Likadant lögnaktigt upplägg i Estland, Lettland, Litauen och övriga länder i centraleuropa som blev "befriade" av ryssarna.

Det jag reagerar mot är hyckleriet från polackerna. Om inte jag minns fel gav Sverige polackerna tillträde till svenska arbetsmarknaden från dag 1. Svenska och tyska åkerier & bönder blockerade inte gränsen och drog visor om "polska oligarker". Stora uppoffringar gjordes för polackernas frihet och integration i Europa. De fick en gräddfil för att mjölka guldkalven i Bryssel. När ett krigsdrabbat och utsatt Ukraina försöker överleva som stat visar polackerna sin värsta sida. Jag är medveten om att ukrainska nationalister begick avskyvärda dåd och folkmord på polacker under 2:a VK, men åkarnas och böndernas sabotage är en ren ekonomisk fråga. Ukrainska nationalisters folkmord på polacker ska utredas och bearbetas i ett fritt Ukraina men det får Polen och Ukraina lösa vid ett lämpligt tillfälle. Nu är prioritet nummer 1 att länderna samarbetar så att så många ryssar som möjligt dödas.
Citera
2024-02-21, 19:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I det här inlägget visar du de vi flesta insett sen länge.

Du är emot vårt civiliserade samhälle, du vill tillbaka till medeltiden då man tog vad man ville om man var starkare än sin granne. Personligen tror jag mer på att leva tillsammans och försöka handla med varandra och att överenskommelser skall hållas.
Men då du inte ens inser Rysslands inblandning 2014(Vilket du tydligt visade i ett borttaget inlägg) så får jag nog i inse att du enbart är en primitiv obegåvad person.

Men tack för ett tydligt inlägg var du står.

Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det är så historielöst att man becknar. Kirunasvenskarna visste åtminstone inte riktigt vad de gav sig in på.

Polen som helhet har dock gjort väldigt mycket för att hjälpa Ukraina. Så vi ska inte döma resten av befolkningen. Det är dags för Tusk att ta fram den stora hammaren snart. Det är inte lätt att vara "bonde" i något land egentligen så offerkoftan passar dem ej då de dragit väldigt stora fördelar med EU de senaste 30 åren.

Jag tycker man missar att slå två flugor i en smäll.
EU kunde köpa upp spannmålen av Ukraina och sända till de afrikanska länderna som dels får bistånd normalt men sälja billigt till länder som tar spannmål från Ryssland.
Citera
2024-02-21, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Är verkligen folk så pessimistiska? Då är det bara att öppna plånboken, fram med stålarna så att Ukrainarna kan öka sin förmåga att ta emot invällande ryzka kackerlackor, försvara sig mot missiler som skjuter ner bostadshysm förskolor, lekparker och sjukhus, skjuta av de skrikande ryzka skrälingarna när de anfaller Ukrainska befästa ställningar - och massor av HIMARS och allt vad granaterna heter så att vi får se fler klusterbomber smeta ut ryzk hjärnsubstans på insidan av pansarfordonen och skicka likdelar 150 meter upp i luften när granaterna smäller in i stridsvagnarna. Gärna fler nerskjutna stridsflygplan, också. Snittet senaste veckan är väl ett plan och två sängrökta piloter per dag?

Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vad ska du göra med pengarna? Vika papperssvalor? Problemet för Ukraina i detta krig är på sätt och vis pengar, men när pengarna finns så saknas ändå produktionskapaciteten. Man anslår en hög pengar vilka i princip är avsedda för att fylla på hyllorna med nya grejor när det gamla skickats. Problemet är att det inte går att stampa fram nya grejor ur marken. Man behöver först bygga fabriker, utbilda folk osv.

Märks att du är helt indränkt av piss-ryzkt tänkande.

"Man behöver först bygga fabriker"...?

Då BYGGER vi fabriker.

"Man behöver utbilda folk"...?

Då UTBILDAR vi folk.

Eftersom piss-ryzzen inte klarar av att inta fler än en grushög per halvår, och eftersom piss-putin har investerat hela sitt ego i den här tre-dagarsinvasionen, så kan vi se fram emot minst 10 år av fortsatt krigande.

Och en förskräcklig mängd slaktade kackerlackor och förstört ryzkt krigsmateriel. Så då gör det ingenting om vi inte har full produktion förrän framemot 2025-2026.
Citera
2024-02-21, 19:38
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jag tror att du svarade på din egen fråga nu när du tänkte efter en stund.

Min tanke med artikeln (se nedan) är att de flesta européer inte är särskilt positivt inställda till ukrainakriget, precis som jag är.

Jo jag läste den länkade artikeln till slutet, men märk väl, de angav aldrig någon statistisk siffra utan skrev bara att svenska folket är "mera" positivt inställda till kriget (jämfört med övriga européer), och tror på en seger för Ukraina. Det säger inte något om att svenska folket är i majoritet för ett fortsatt krig i Ukraina.

Nej jag har inte missat något utan konstaterar sakläget och önskar få ett stopp på kriget i Ukraina, något som kostar oss svenskar ofattbara mängder pengar, och vi har egentligen inte har råd med för det skulle behöva gå till mycket vettigare saker som fattigpensionärer.

Det är rätt talande att du inte svarar raskens på hans fråga.
Men det är vanligt att du bara slänger in påståenden och ingen back up.
Ingen ståndpunkt annat än vackra ord om fred.
Vem f-n är inte för fred?
Frågan är vilken fred som du ropar efter, som först och främst Ukraina ska acceptera, men det finns följdverkningar som vi gärna vill reda ut, innan din fred är något som kan anses rimlig.
Orimliga villkor, innebär upptrappning.
Citera
2024-02-21, 19:44
Medlem
Citat:
En nyligen gjord mätning visar att bara en av tio i Europa tror på ukrainsk seger.

Nej inte de flesta, bara några få. Vissa kan inte nyanserat på Ukrainakriget.

Jag har aldrig skrivit att jag tror på den starkes rätt, utan jag skriver hur krig alltid fungerat.
Just nu är Ryssland mera segervis och borde vara de som vinner på en fredsförhandling.
Du har väl sett i tidigare krig hur segrarna gör upp om landområden som krigsbyte.

Stämmer icke. Du kan inte skylla på mig att du inte skriver rätt och sedan läser fel.

Jag står bakom fred i Ukraina, men det har jag inte sett dig göra ännu.

Dessutom verkar de flesta européer tycka som jag att en kompromiss i Ukraina (på ett eller annat sätt) är den rätta vägen att gå.

Det är ju smart att inte vilja ha onödigt mycket krig, därför tycker jag att Sveriges regering agerar helt fel i nuläget genom att olovligt skicka massa skattepengar och stridsbåtar till Ukraina. De borde fokuser på en diplomatisk lösning istället, det är det vi har politiker till för. Svenska folket skulle behöva skattepengarna själva.

Läs dina egna inlägg?
Du var tydlig i att Ryssland inte ockuperat delar av Ukraina 2014, vilket alla med lite insikt av konflikten förstått.
Att du inre förstår vad du själv skriver är tydligt, jag skrev att de paramilitära styrkorna skapades p.g.a Rysslands ockupation och du svarade att så var inte fallet då de skapades 2014 inte 2022
Du är tydlig i att du ser den starkes rätt, i att Ryssland har rätt att invadera och anektera grannländer.

Läs på lite på de krav som Ryssland ställer för att sluta sin pågående invasion.
Knappast nåt som godtagbart för något land som vill skydda sin befolkning.

Du skriver att du vill ha fred men stöder en aggressiv politisk ledning.

Att du har en begränsad möjlighet att förstå och processa fakta kan nog de flesta förstå.
Citera
2024-02-21, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ryssland fyller också på. Suck det här kriget kommer pågå året ut minst.

Citat:
Exclusive: Iran sends Russia hundreds of ballistic missiles.

DUBAI, Feb 21 (Reuters) - Iran has provided Russia with a large number of powerful surface-to-surface ballistic missiles, six sources told Reuters, deepening the military cooperation between the two U.S.-sanctioned countries.
Iran's provision of around 400 missiles includes many from the Fateh-110 family of short-range ballistic weapons, such as the Zolfaghar, three Iranian sources said. This road-mobile missile is capable of striking targets at a distance of between 300 and 700 km (186 and 435 miles), experts say.

https://www.reuters.com/world/iran-sends-russia-hundreds-ballistic-missiles-sources-say-2024-02-21/

Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det hade det gjort ändå. Det här kriget kommer att pågå i flera år till. Ingen av sidorna verkar vara i närheten av en militär eller politisk kollaps, vilket är vad som kommer att krävas för att förlora.

Om inte bajs-Putin viker ner sig, eller ramlar ut från ett fönster, eller får åldersrelaterad prostatacancer så kan vi se fram emot många år av krigande och ett stolle-ryzzland som kommer att få en hel generation män bortskjutna.

Dessutom kommer Ukrainarna nu tydligen få nöjet att skjuta ner Iranska moppe-missiler, knappt flygfärdiga och med styrsystem och manöverdon som inhandlats på Clas Ohlson.
Citera
2024-02-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Godmiddag, din dryga onda satan, full med skit.

Irak, Iran och Nordkorea är också självständiga stater och så vill väl att de ska förbli, eller hur? Ryssland också, att förbli självständigt och inte att vara kontrollerat av USA. Så hade skett om Alxandr Navalnyj istället för Vladimir Putin hört till de mäktigaste i Ryssland.

Ryssarna är liksom inte ute efter att beröva Ukraina dess självständighet men skyddar sitt eget folk inom den ukrainska staten. Det skulle vara intressant att få se vad svenskazna tycker om det. Är de emot det så förtjänar de själva vare sig självständighet eller säkerhet. Sverige är förresten inte särskilt självständigt. Så är man inte som EU-medlem. Senast att erfara det var Ungern, som pressades av EU för att godkänna ytterligare miljardstöd från EU till Ukraina.

Om svenskarna inte går med på ryssarnas krav på säkerhet så gör ryssarna jobbet själva. Vad svenskarna tycker om det spelar ingen roll.

Om ryssarna "skyddar sitt eget folk" även om de är ukrainska medborgare, så är den korrekta jämförelsen du bör göra den att Irak eller Somalia skyddar sitt folk som befinner sig i Sverige. Skulle du uppskatta det om det skedde?

Och berövar Ukraina dess självständighet är ju just det Ryssland gör. Om Ryssland lägger sig i Ukrainas inre angelägenheter så berövar man per definition Ukraina dess självständighet.
Citera
2024-02-21, 20:24
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du som verkar ha pejl på det hela:
Vet du händelsevis vad som står på plakatet?
https://pbs.twimg.com/media/GGy_Cu-WEAAEUZv?format=jpg&name=small
”Putin ta itu med Ukraina och Bryssel
och våra styrande”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in