2024-02-21, 15:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det här är ju intressant. Kanske har vi här förklaringen till varför han i hela friden sprang omkring med en jättepuffra. Jo, för att han normalt sett hade den på jobbet (eftersom han inte ville ha den hemma) och nu inte vågade lämna den kvar över semesterveckan.

Mycket intressant.

Jag fattar inte den tänkta logistiken med det påhittade mordvapnet. Om SE använde den fiktiva revolvern som personligt skydd borde han väl ta hem den varje kväll han jobbade över och de nätterna borde väl det påhittade vapnet befunnit sig i villan i Täby?

Har polisens blodhundar letat vapenfett och vapendelar på fel plats?
"Alla vet" att vapen liksom "barrar" vapendelar varhelst de förvaras. Detta går att läsa i förhör med nästan riktiga poliser på Skandia.
Citera
2024-02-21, 15:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Pluspoäng för Schrödinger.
Tillgång fanns i nära bekantskapskrets och det skall inte förringas.

Jag tycker vi ser ut att kunna ta detta framåt. Frågan är nu bara när och varför vapnet i så fall kom från vapensamlaren till SE.

Jag kan tänka mig ett scenario:

Fest hos vapensamlaren. Han visar SE samlingen. Salongsberusad säger han till SE att han inte har någon användning av ett vapen så han vill gärna skänka det till SE som en fin gest att han gillar SE. SE blir överväldigad av denna generositet och tar emot det men säger inget om det till sin fru. SE bestämmer sig för att förvara det på jobbet för att slippa oroa henne. Vapen, speciellt en magnumrevolver, kan ju göra vem som helst orolig.

Vapnet tas hem över semestern då han inte vågar ha det kvar en vecka utan övervakning. Det kan möjligen vara så också att man planerade städning, målning, renovering eller något annat, av rummet under den veckan då han var bortrest (har vi någon info på det?). Det händer ju att större arbeten på kontor görs under semester. Han kände då att han var tvungen att flytta vapnet.

Mordet är en impulshandling som genomförs med dåligt omdöme pga alkoholpåverkan. Han skåpsöp ju ibland på jobbet.

Efter mordet har vapensamlaren sina misstankar förstås men håller tyst för att inte bli inblandad (och kanske även för att han ogillade OP och gillade SE).

Det är också fullt tänkbart att vapenhandlaren visste att elfenbenskolven på det fiktiva vapnet var tillverkad efter förbudsdatumet någon gång på 40-talet och helt enkelt inte gick att göra legalt.

För att skydda sitt anseende kan WG därför tänkas dumpat "det heta" vapnet på den aningslösa snackpåsen SE. Att inneha objekt av elfenben bearbetade efter 40-talet någon gång är ett brott.

WG var besatt av amerikanska polisvapen (källa TP) och skickade säkert med lite ammunition "med eXtra prutt i" när han lurade på den salongsberusade grafikern det fiktiva mordvapnet.
Citera
2024-02-21, 15:40
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag fattar inte den tänkta logistiken med det påhittade mordvapnet. Om SE använde den fiktiva revolvern som personligt skydd borde han väl ta hem den varje kväll han jobbade över och de nätterna borde väl det påhittade vapnet befunnit sig i villan i Täby?

Har polisens blodhundar letat vapenfett och vapendelar på fel plats?
"Alla vet" att vapen liksom "barrar" vapendelar varhelst de förvaras. Detta går att läsa i förhör med nästan riktiga poliser på Skandia.

Jag har INTE ens insinuerat att det skulle vara personskydd. Teorin jag presenterade var att han fått revolvern i gåva av vapensamlaren men inte velat visa det för sin fru och därför förvarade det i låst förvaring samt låst dörr på jobbet. Men något kan ha fått honom att just den kvällen känna sig tvingad att flytta vapnet. Exempelvis på grund av renoveringsarbete eller införande av nya kontorsmöbler då han är på semester.
Citera
2024-02-21, 15:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har INTE ens insinuerat att det skulle vara personskydd. Teorin jag presenterade var att han fått revolvern i gåva av vapensamlaren men inte velat visa det för sin fru och därför förvarade det i låst förvaring samt låst dörr på jobbet. Men något kan ha fått honom att just den kvällen känna sig tvingad att flytta vapnet. Exempelvis på grund av renoveringsarbete eller införande av nya kontorsmöbler då han är på semester.

Känner vi till något om man bytte kontorsmöbler inne på Skandia på sportlovsveckan?

SE kan väl också fattat misstankar mot den snokande PH som verkar haft sin näsa i blöt överallt. SE kanske tog hem det fiktiva mordvapnet för att undvika PHs snokande.
Citera
2024-02-21, 16:01
Medlem
quggels avatar
Citat:
Känner vi till något om man bytte kontorsmöbler inne på Skandia på sportlovsveckan?

SE kan väl också fattat misstankar mot den snokande PH som verkar haft sin näsa i blöt överallt. SE kanske tog hem det fiktiva mordvapnet för att undvika PHs snokande.

Vet inte vem PH är men visst. Och det vore ju oerhört värdefullt att få veta om det gjordes något större arbete eller förändring på jobbet den semesterveckan, som kan ha fått honom att vilja flytta vapnet.

För i så fall kan vi ha en "förklaring" (nåja, teori) kring varför han gick omkring med en revolver. Det skulle förklara mycket.

Men hur får vi reda på det? Trist att Skandia inte har något arkiv över sådant, vilket jag antar.
Citera
2024-02-21, 16:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det kommer kanske som en kalldusch för dig, men fiktiva personer som inte har levt kan inte "återuppstå".

Det glädjer mig att Ålandsmaggan lyckats lura upp dig på läktaren, även de korttänkta måste ju hitta sin plats tänker jag.

Det var ett bildligt eller litterärt koncept. Men sådant kanske herrn inte greppar? Livet på läktaren är åtminstone trivsamt. Utsikten är god.

Sällskapet är gemytligt, snarare än bittert.

Hur står det till nere i den grop som Holmér började trampa, där JÅS misstogs för SE?
Citera
2024-02-21, 17:36
Avslutad
Citat:
Ingen pekar ut SE som GM på mordplatsen.
Det finns gott om utrymme för SE att stå och prata lite med HO inne i receptionen på Skandia när mordet sker.

Ingen såg gm ansikte/utseende. De såg en man som sprang in i gränden en sen vinterkväll under x antal sekunder (en del från bilar, en del berusade, en del från långt avstånd m.m.). SE gick direkt ut eller bara bytte några ord med väktarna när han gick ut. Fanns gott om tid att döda Palme vid Dekorimahörnet 60 meter bort kl 23:21+ 20-30 sekunder.
Citera
2024-02-21, 17:38
Medlem
Citat:
Pluspoäng för Schrödinger.
Tillgång fanns i nära bekantskapskrets och det skall inte förringas.

Jag tycker vi ser ut att kunna ta detta framåt. Frågan är nu bara när och varför vapnet i så fall kom från vapensamlaren till SE.

Jag kan tänka mig ett scenario:

Fest hos vapensamlaren. Han visar SE samlingen. Salongsberusad säger han till SE att han inte har någon användning av ett vapen så han vill gärna skänka det till SE som en fin gest att han gillar SE. SE blir överväldigad av denna generositet och tar emot det men säger inget om det till sin fru. SE bestämmer sig för att förvara det på jobbet för att slippa oroa henne. Vapen, speciellt en magnumrevolver, kan ju göra vem som helst orolig.

Vapnet tas hem över semestern då han inte vågar ha det kvar en vecka utan övervakning. Det kan möjligen vara så också att man planerade städning, målning, renovering eller något annat, av rummet under den veckan då han var bortrest (har vi någon info på det?). Det händer ju att större arbeten på kontor görs under semester. Han kände då att han var tvungen att flytta vapnet.

Mordet är en impulshandling som genomförs med dåligt omdöme pga alkoholpåverkan. Han skåpsöp ju ibland på jobbet.

Efter mordet har vapensamlaren sina misstankar förstås men håller tyst för att inte bli inblandad (och kanske även för att han ogillade OP och gillade SE).
Tog han med det från kontoret vid hypotesen om impulsdåd så tror jag mer på att det var för personskydd. Alt lite udda förslag är som personskydd i Idre mot björnar och vargar.
Citera
2024-02-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nagon av Grandmannen,Korvkioskmannen,Tensonmannen,Dekorimam annen är med all teoretisk säkerhet mördaren.
Stig Engström kan enligt uppgifterna i materialet inte vara nagon av dessa.
Stig Engström mördade inte Olof Palme..glöm det,liksom den stora majoriteten gjort.
Korvkioskenmannen är han inte. Dom andra möjliga.
Citera
2024-02-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Korvkioskenmannen är han inte. Dom andra möjliga.

Fel.
Grandmannen vid Sandins möbelaffär är en omöjlighet.
Liksom Tensonmannen eller Dekorimamannen(Dekorimamannen tror jag är brus).
Citera
2024-02-21, 18:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Skärp dig och bidra till en konstruktiv dialog istället för att peka finger och gnälla om omvänd bevisbörda o.s.v.!
Det är du och dina gelikar här som för teorin om en statsministermördare i grafikern Engström!

Jag har tvivel och framför detta. Möjligheter för att SE ändå skulle kunna vara ett vittne.
Ni är alla likadana oavsett teori.

Och till sak:
Självklart är det antaganden då vi pratar om vittnesmål!
Precis som dina antaganden för att försöka göra honom mer misstänkt.
Allt står inte i de fragmentariska uppslagen.

Dina numrerade problem som "jag skulle ha" är jag fortsatt genuint intresserad av.

Ditt sista stycke handlar om minuterna då avspärrningen sattes upp och då SE återvände till Skandia, kanske 23:35. Något jag inte alls tagit upp, men där du vill försöka påstå omöjligheten i SE's uppgifter på något sätt?

Jag känner mig helskärpt och levererar klockrena analyser som har stöd i materialet på löpande band i mitt Wallraffande. Det verkar göra dig svarslös, istället för tacksam av någon anledning.

Var nu konstruktiv och svara på mina frågor istället, när det gäller din teori om hur det gick till när IW sprang iväg och lämnade ett första signalement mitt framför fötterna på SE, alldeles innan han gav sig i väg tillbaka till Skandia. Teorin om IW som nekade SE skaver så in i Norden och innehåller så många materialförvrängningar att man häpnar.
Citera
2024-02-21, 19:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag känner mig helskärpt och levererar klockrena analyser som har stöd i materialet på löpande band i mitt Wallraffande. Det verkar göra dig svarslös, istället för tacksam av någon anledning.

Var nu konstruktiv och svara på mina frågor istället, när det gäller din teori om hur det gick till när IW sprang iväg och lämnade ett första signalement mitt framför fötterna på SE, alldeles innan han gav sig i väg tillbaka till Skandia. Teorin om IW som nekade SE skaver så in i Norden och innehåller så många materialförvrängningar att man häpnar.

Så är det. Ser att de stämt av SE:s påstående även med Hermansson, som ledde LJ tillbaka till Sveavägen, och befälet Östling. Frågan är vilken polis Anér syftar på 1989
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in