2024-02-21, 08:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag följer de svenska anmälningarna till den sista Skandinaviska cup-helgen i Norge om halvannan vecka (sista anmälningsdag på fredag) med stort intresse. Damernas tremil i klassiskt är nog det intressantaste loppet; just nu är bla Sofia Henriksson, Elin Henriksson, Lisa Eriksson, Lisa Ingesson och Louise Lindström anmälda till temilen, hoppas också Crüsell anmäler sig. Moa Hansson ock Alicia Persson är också anmälda men de är mer intressanta i sprinten.
Citera
2024-02-21, 09:39
Medlem
FNLSs avatar
Varken världscupen i längdskidor eller skidskytte denna vecka. Känns spontant som en bra vecka för skandinaviska cupen istället för ett avslaget Nm.
Citera
2024-02-21, 10:31
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag följer de svenska anmälningarna till den sista Skandinaviska cup-helgen i Norge om halvannan vecka (sista anmälningsdag på fredag) med stort intresse. Damernas tremil i klassiskt är nog det intressantaste loppet; just nu är bla Sofia Henriksson, Elin Henriksson, Lisa Eriksson, Lisa Ingesson och Louise Lindström anmälda till temilen, hoppas också Crüsell anmäler sig. Moa Hansson ock Alicia Persson är också anmälda men de är mer intressanta i sprinten.
Nån som hört nåt om stream? Känslan är att Norge är notoriskt dåliga när det gäller skandinavisk cup…
Citera
2024-02-21, 12:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vad känner du för de människor som förutspår att något nog kommer ske inom en snar framtid, men inte går närmare in på varför de tror det?

Jag känner att den som frågar inte läst tillräckligt:

(FB) Längdskidsäsongen 2023/2024

Citat:
Diggins tjänar väl för övrigt rätt bra med cash nuförtiden och trivs nog med att vara en vinnare, så jag gissar att hon har siktet inställt på OS 2026.

Vi får väl se.
Citera
2024-02-21, 13:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Nån som hört nåt om stream? Känslan är att Norge är notoriskt dåliga när det gäller skandinavisk cup…

Sänds på VG TV/VG+ Sport. Går eventuellt att se i Sverige på Schibsted Play (abonnemang torde i så fall krävas) men finns ingen information om det i dagsläget.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-02-21 kl. 13:07.
Citera
2024-02-21, 13:35
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Er jo denne sesongen at resultatservice med mere har vært notorisk dårlige hva gjelder skandinavisk cup. Etter et utall av innlegg hvor Norge fikk skylden for dette, så jeg meg nødt til å informere om at det ikke er vi som administrerer det lenger fra og med inneværende sesong.

"Overtar Skandinavisk Cup
I tillegg til Norge, har også Sverige, Finland, Polen, Ungarn og Kroatia nå blitt tatt inn i OPA. Det ble klart på OPAs årlige vårkonferanse, som nylig er avsluttet.
Det betyr OPA nå organiserer fire regionale cuper: I tillegg til Alpecupen, blir også Skandinavisk Cup, Slavisk Cup og Balkan Cup innlemmet i OPA-administrasjonen."

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/skandinavisk-cup-far-ny-administrasjon/
Citera
2024-02-21, 14:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Er jo denne sesongen at resultatservice med mere har vært notorisk dårlige hva gjelder skandinavisk cup. Etter et utall av innlegg hvor Norge fikk skylden for dette, så jeg meg nødt til å informere om at det ikke er vi som administrerer det lenger fra og med inneværende sesong.

"Overtar Skandinavisk Cup
I tillegg til Norge, har også Sverige, Finland, Polen, Ungarn og Kroatia nå blitt tatt inn i OPA. Det ble klart på OPAs årlige vårkonferanse, som nylig er avsluttet.
Det betyr OPA nå organiserer fire regionale cuper: I tillegg til Alpecupen, blir også Skandinavisk Cup, Slavisk Cup og Balkan Cup innlemmet i OPA-administrasjonen."

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/skandinavisk-cup-far-ny-administrasjon/

Dock knappast OPA som ansvarar för eventuell streaming från skandinaviska cupen. När det gäller Hommelvik så ingår streamingen i det paketavtal som norska skidförbundet slutit med VG.
Citera
2024-02-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har alltid förundrats över människor som är angelägna att berätta att de inte vill berätta något.
Har du tänkt tanken att hon fått en gråga av en journalist om varför resultaten på senaste tiden varit sämre?
Citera
2024-02-21, 14:40
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dock knappast OPA som ansvarar för eventuell streaming från skandinaviska cupen. När det gäller Hommelvik så ingår streamingen i det paketavtal som norska skidförbundet slutit med VG.
Nei streamingen har vel ikke fått noen kritikk denne sesongen.
Det er jo oppslagene i svensk media og utallige innlegg her på forumet ( hvorav mange er dine egne Alki ) som i ren uvitenhet, gang på gang, har hamret inn i folk hvor notorisk dårlige Norge er i alt som har med den skandinaviske cupen å gjøre som har skapt det inntrykket. Så ikke noe ideell situasjon for deg å bedrive ordklyveri akkurat i dette temaet vil jeg tro
Citera
2024-02-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Apropå Brennan så förklarade hon i intervju i Canmore sitt formtapp från period 1 med "...en rad livsomständigheter, som enskilt inte varit katastrofala men som tillsammans har gjort det svårt att behålla formen". Hon avböjde hövligt att förklara närmare.

Jag konstaterade långt före jul att Brennan trots sin ålder aldrig tagit en pallplats senare än touren, och den trenden verkar hålla i sig. Sen kan det finnas grader i det hela givetvis även fast man inte är på pallen. Exempelvis i Minneapolis gjorde hon en junioröppning hon inte var i närheten att hålla.
Citera
2024-02-21, 14:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei streamingen har vel ikke fått noen kritikk denne sesongen.
Det er jo oppslagene i svensk media og utallige innlegg her på forumet ( hvorav mange er dine egne Alki ) som i ren uvitenhet, gang på gang, har hamret inn i folk hvor notorisk dårlige Norge er i alt som har med den skandinaviske cupen å gjøre som har skapt det inntrykket. Så ikke noe ideell situasjon for deg å bedrive ordklyveri akkurat i dette temaet vil jeg tro
Otaliga inlägg från mig har det knappast varit

Men jag har framfört vad jag tycker har varit en befogad kritik mot arrangemangen kring vissa norska skidtävlingar (där jag tycker att man kan förvänta sig mer av världens bästa vintersportnation men uppenbarligen har du lägre förväntningar) även om det från och med denna säsong är OPA som har huvudansvaret för Skandinaviska cupen.

Och precis som du ansåg dig nödgad att göra vissa förtydligande ansåg jag mig nödgad att göra vissa förtydliganden (trots att du anser det vara ordklyveri från min sida).
Citera
2024-02-21, 15:18
Moderator
Hjv9s avatar
OPA bytte namn till FESA i höstas. Sen tror jag inte den organisationen har så mycket att göra med själva tävlingsarrangemangen här uppe. De ligger mer på nationella förbunden och den lokala arrangörsorten. Det nya samarbetet är mer för kunskapsutbyte och utveckling i ett bredare sammanhang, vilket framkommer i de artiklar som finns om saken.

Tävlingar i Norge har ofta haft undermålig resultatrapportering så den kritiken är absolut på sin plats. Hur streamingen är vet jag inte men tvivlar på att att den håller lika hög klass som den vi har här i Sverige från de nationella tävlingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in