2024-02-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Inte som barn, men som vuxen. Vilket är viktigt även då. Att veta vem som är pappa och vilka som är ens eventuella halvsyskon.

Så du ljög alltså? Nyss var det väldigt viktigt för dig att barnet får veta och du ljög om att barn har den rättigheten. Nu har du ändrat dig till att så inte är fallet utan nu är det vuxna det gäller.

Som den moraliskt bankrutta halvfigur du är fortsätter du även i denna tråd med det som karaktäriserar dig bäst: flip-floppa mellan positioner, vara logiskt och moraliskt inkonsekvent och lögner.

Citat:
Det är inte vad som är avsikten vid insemination. Avsikten med insemination är att ge liv till ett barn som kommer vara hett efterlängtat och älskat.

Insemination för ensamstående innebär per definition att en far och man inte finns med i bilden. Att kvinnor ska kunna få bli förälder utan en man.

Sen kan man fråga sig varför du om och om och om igen formulerar det hela som "hett efterlängtat" i fetade bokstäver och vilken del av ditt innersta psyke du avslöjar genom att använda så pass märkliga formuleringar.
Citera
2024-02-20, 16:42
Medlem
Citat:
Nja, det där stämmer inte riktigt. Kollar man på SCB, så var det färre kvinnor som fick barn på 1920-talet än vad det är nu (men de som fick barn då, fick fler barn än de som får barn numera). Då var den genomsnittliga åldern för när kvinnor fick barn 29 år. Idag är den 31.6 år. Men fler kvinnor får alltså barn idag, än på 1920-talet.

"Vid 28 års ålder var hälften av kvinnorna som föddes 1905 gifta.

Färre kvinnor fick fler barn
Kvinnor som fick barn på 1920-talet fick färre barn än sina mammor. Under stora delar av 1800-talet fick kvinnor i genomsnitt över fyra barn. Men från slutet av 1800-talet sjönk kvinnors fruktsamhet snabbt och i början av 1930-talet fick kvinnor i genomsnitt något över 1,7 barn. Idag får kvinnor i genomsnitt knappt 1,7 barn, men födelsetalen sjunker. Vi har inte uppgifter om när kvinnorna fick sitt första barn, men den genomsnittliga åldern för när de fick barn var drygt 29 år. Idag är den genomsnittliga åldern för kvinnor som får barn 31,6 år.

Idag är det vanligaste att man får två barn. Men under 1920-talet var det vanligare att man fick antingen bara ett barn, eller fyra barn eller fler.

Samtidigt var det fler kvinnor än idag som inte fick några barn alls. På 1920-talet hade ungefär 20 procent av kvinnorna inte gift sig medan de var i fertil ålder. Då bara en liten del, ungefär 10 procent, av barnen föddes utanför äktenskapet, kan man anta att åtminstone 20 procent av kvinnorna aldrig fick några barn. Idag är samma grupp ungefär 14 procent."
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/att-vara-mamma-for-100-ar-sedan/#:~:text=Vi%20har%20inte%20uppgifter%20om%20n%C3%A 4r%20kvinnorna%20fick,%C3%A4r%20det%20vanligaste%2 0att%20man%20f%C3%A5r%20tv%C3%A5%20barn.

Så även för 100 år sedan, såg det nästan ut som det gör nu. Med skillnaden att fler kvinnor får barn nu än då. Men då i regel får kvinnor numera 2 barn.

Det krävs väl även nu hårt arbete om man vill klättra i karriären? Oavsett vilket kön man har. Gäller för båda könen att utbilda sig, skaffa jobb, visa framfötterna osv. För att kunna klättra.

Och som sagt: fler kvinnor nu än för 100 år sedan får faktiskt barn. Och i regel får kvinnor nu 2 barn. Och det absoluta flertalet av kvinnor får ju barn på naturlig väg, inte via semination.

Men de som nu inte lyckas få en man som vill ha barn med henne, kan ju numera låta inseminera sig. Så slipper dessa kvinnor stå utan barn (så som en del kvinnor fick göra för 100 år sedan). Ökar upp befolkningen gör det med.

Förr var det även vanligare med äldre mammor än vad det är numera.

"Statistiken visar att det var nästan tio gånger vanligare att 40–44‑år*iga kvinnor fick barn i början på 1870‑talet än idag och bland 1800‑talets 45–49‑år*iga kvinnor var det 20 gånger vanligare." Källa: SCB.

Slutsats: kvinnor får barn något senare idag (vid 31.6 års ålder, istället för 29 års ålder). Fler kvinnor får barn numera än för 100 år sedan. Kvinnor får numera i regel 2 barn. Men förr var det vanligare än nu med äldre mammor.

Intressant statistik du tagit fram. Apropå de kvinnor som aldrig fick barn, födda 1905; tidigare fick inte sjuksköterskor, lärare etc gifta sig. Yrket ansågs vara ett kall. En moster till mig måste sluta sin sjuksköterskeutbildning omedelbart när hon förlovat sig. I min släkt fanns tre ogifta lärarinnor - de fick aldrig barn. En av dem som jag lärde känna lite närmare när jag var vuxen antydde att hennes liv inneburit vissa försakelser.
Citera
2024-02-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Så du ljög alltså? Nyss var det väldigt viktigt för dig att barnet får veta och du ljög om att barn har den rättigheten. Nu har du ändrat dig till att så inte är fallet utan nu är det vuxna det gäller.

Som den moraliskt bankrutta halvfigur du är fortsätter du även i denna tråd med det som karaktäriserar dig bäst: flip-floppa mellan positioner, vara logiskt och moraliskt inkonsekvent och lögner.

Insemination för ensamstående innebär per definition att en far och man inte finns med i bilden. Att kvinnor ska kunna få bli förälder utan en man.

Sen kan man fråga sig varför du om och om och om igen formulerar det hela som "hett efterlängtat" i fetade bokstäver och vilken del av ditt innersta psyke du avslöjar genom att använda så pass märkliga formuleringar.

Barnet är ju alltid ett barn för sina föräldrar, eller hur? Även om barnet är ett barn på 4 år eller en vuxen på 18 år. Men så långt tänkte du tydligen inte. Så, för enkelhetens skull kallar jag individen för "barn" och barnet får ju reda på vem som är dennes far, när barnet är 18 år.

Jag förutsätter att en kvinna eller man som skaffar barn med intentionen att själv ta hand om barnet/barnen både väldigt gärna vill ha barn och har rätt förutsättningar att ge barnet ett bra och kärleksfullt liv.

Jag läste för ett gäng år sedan om en man som skaffat barn (han fick tvillingar) via surrogatmamma och äggdonator. Dvs.: äggdonatorn var en kvinna och surrogatmamman (som bar barnen i sin livmoder) en annan kvinna. Äggdonatorn (den biologiska mamman) hade han ingen kontakt alls med efteråt, men han hade viss kontakt med surrogatmamman. Han verkade vara en kärleksfull pappa till sina tvillingar. De var hett efterlängtade och han hade inte haft turen att träffa en kvinna att få barn med på naturligt vis. Så han valde detta sätt. Är det lika hemskt enligt dig? Han "berövade sina barn en mamma". Eller är det bara när kvinnor som verkligen vill ha barn, låter inseminera sig, som det är hemskt enligt dig?
Citera
2024-02-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Intressant statistik du tagit fram. Apropå de kvinnor som aldrig fick barn, födda 1905; tidigare fick inte sjuksköterskor, lärare etc gifta sig. Yrket ansågs vara ett kall. En moster till mig måste sluta sin sjuksköterskeutbildning omedelbart när hon förlovat sig. I min släkt fanns tre ogifta lärarinnor - de fick aldrig barn. En av dem som jag lärde känna lite närmare när jag var vuxen antydde att hennes liv inneburit vissa försakelser.

Ja, väldigt intressanta siffror!

Smärtsamt det måste ha varit för dem, att välja mellan jobb eller barn. Då är det ju mycket bättre nu, när både män och kvinnor kan välja båda. Och att vi har en generös föräldraförsäkring som gör att föräldraskapet står högst av allt, inte bara för föräldrar och barn, utan även för samhället i stort.

Jag vet bara en kvinna som har inseminerat sig som ensamstående. Hela hon var som en enda stor mamma. Men hon hade varit i en långvarig relation med en man som redan tyckte han hade de barn han ville ha (från en tidigare relation). Så hon inseminerade sig senare. Bra det.

Samtliga kvinnor jag känner som inte har barn, är väldigt moderliga... De blir ändå som mammor, fast de är frivilligt/ofrivilligt barnlösa. De hade givetvis blivit fina mammor, om de låtit inseminera sig, nu när de inte fann någon man att få barn med naturligt.
Citera
2024-02-20, 17:28
Medlem
Citat:
Barnet är ju alltid ett barn för sina föräldrar, eller hur?

Och nu börjar TomatKungen, sin vana trogen som det bottenlösa kräk han är, slingra sig som en orm. Du påstod att barn hade den rättigheten och du ljög. Så var det med det.

Ingenting av det du säger är vare sig logiskt eller moraliskt konsekvent.

Citat:
hett efterlängtade

Du är en sjuk man. Vem förutom en sjuk man använder sig av formuleringen "hett efterlängtad" om och om igen när det handlar om barn?

Citat:
Är det lika hemskt enligt dig? Han "berövade sina barn en mamma". Eller är det bara när kvinnor som verkligen vill ha barn, låter inseminera sig, som det är hemskt enligt dig?

Ja, och det är till och med snäppet ännu värre, eftersom att han utnyttjade en annan kvinnas livmoder för sina ändamål. Han skadade alltså inte bara barnet som han berövar en förälder ifrån, utan även kvinnan, som kommer få leva med ett trauma av att få se sitt biologiska barn ryckas ifrån hennes armar och kidnappas efter födseln av denna man.

Nu är det dock som så att surrogatmödraskap är olagligt i Sverige, och det är helt rätt. Det ska vara förbjudet men problemet är ju att insemination av ensamstående INTE är olagligt efter 2016.

Det är dock inte av omtanke för barnet det är olagligt, för i Sverige skiter vi i barns bästa, utan det är för att i feminismens Nordkorea så eftersom att en kvinna far illa av surrogatmödraskap(den biologiska mamman) så ska det givetvis förbjudas enligt feminismens logik och att barnet far illa är inte ens med i ekvationen. När det gäller insemination av ensamstående så gynnas en kvinna och då är det per automatik bra enligt feminismens logik trots att barnet far illa.

Citat:
Jag vet bara en kvinna som har inseminerat sig som ensamstående. Hela hon var som en enda stor mamma. Men hon hade varit i en långvarig relation med en man som redan tyckte han hade de barn han ville ha (från en tidigare relation). Så hon inseminerade sig senare. Bra det.

Lögn och åter lögn. Du känner ingen sådan person. Du är en mytoman. I varenda tråd du härjar i har du alltid något anekdotiskt exempel du har ljugit ihop - utan undantag.
Senast redigerad av Reiwa 2024-02-20 kl. 17:35.
Citera
2024-02-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ja, väldigt intressanta siffror!

Smärtsamt det måste ha varit för dem, att välja mellan jobb eller barn. Då är det ju mycket bättre nu, när både män och kvinnor kan välja båda. Och att vi har en generös föräldraförsäkring som gör att föräldraskapet står högst av allt, inte bara för föräldrar och barn, utan även för samhället i stort.

Samtliga kvinnor jag känner som inte har barn, är väldigt moderliga... De blir ändå som mammor, fast de är frivilligt/ofrivilligt barnlösa. De hade givetvis blivit fina mammor, om de låtit inseminera sig, nu när de inte fann någon man att få barn med naturligt.

Så kan det vara. En av de ogifta lärarinnorna blev rektor för "vanartiga flickor". Hon höll kontakt med "sina" flickor åratal efter att de flyttat från internatskolan. Breven finns bevarade, lär nu användas som inspiration till kommande bok.
Citera
2024-02-20, 18:18
Avslutad
Att dejta på tinder hjäper inte, svårare att hitta en partner ju äldre man blir eftersom flera gifter sig.
Citera
2024-02-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ennyhet
Att dejta på tinder hjäper inte, svårare att hitta en partner ju äldre man blir eftersom flera gifter sig.

Tja, inte få skiljer sig.
Citera
2024-02-20, 19:29
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Och nu börjar TomatKungen, sin vana trogen som det bottenlösa kräk han är, slingra sig som en orm. Du påstod att barn hade den rättigheten och du ljög. Så var det med det.

Du är en sjuk man. Vem förutom en sjuk man använder sig av formuleringen "hett efterlängtad" om och om igen när det handlar om barn?

Ja, och det är till och med snäppet ännu värre, eftersom att han utnyttjade en annan kvinnas livmoder för sina ändamål. Han skadade alltså inte bara barnet som han berövar en förälder ifrån, utan även kvinnan, som kommer få leva med ett trauma av att få se sitt biologiska barn ryckas ifrån hennes armar och kidnappas efter födseln av denna man.

Nu är det dock som så att surrogatmödraskap är olagligt i Sverige, och det är helt rätt. Det ska vara förbjudet men problemet är ju att insemination av ensamstående INTE är olagligt efter 2016.

Det är dock inte av omtanke för barnet det är olagligt, för i Sverige skiter vi i barns bästa, utan det är för att i feminismens Nordkorea så eftersom att en kvinna far illa av surrogatmödraskap(den biologiska mamman) så ska det givetvis förbjudas enligt feminismens logik och att barnet far illa är inte ens med i ekvationen. När det gäller insemination av ensamstående så gynnas en kvinna och då är det per automatik bra enligt feminismens logik trots att barnet far illa.

Lögn och åter lögn. Du känner ingen sådan person. Du är en mytoman. I varenda tråd du härjar i har du alltid något anekdotiskt exempel du har ljugit ihop - utan undantag.
Om du tänker tanken att tomatkungen inte är en man så förstår du varför du får dessa idiotsvar.
Citera
2024-02-20, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ennyhet
Ja, och helt ärligt så vill faktiskt inte alla ha en partner. Jag vill inte det t ex. Nu har jag redan barn, men om jag inte hade haft det. Skulle jag låta det få bli avgörande?

Dock blir detta orättvist mellan könen.
Senast redigerad av Roxic 2024-02-20 kl. 19:41.
Citera
2024-02-20, 20:08
Medlem
Citat:

jag är närmre 50 bast. och jag är fortfarande mina föräldrars barn, trots min ålder. Och jag vet ju vilka mina föräldrar är. Den rättigheten är väldigt viktig: att veta sitt ursprung/veta vem som är ens föräldrar. Oavsett om man får den när man är myndig eller tidigare.

Ja, man ska ju inte utnyttja män som spermadonatorer, kvinnor som äggdonatorer eller kvinnor som surrogatmammor. Men det finns ju de män som gärna sprider sin säd (genom att donera den) till kvinnor som vill bli mammor/par som inte kan få barn på annat vis osv. Och det finns äggdonatorer som gärna sprider sina gener till ensamstående kvinnor eller par som inte kan få barn på annat vis. Och det finns kvinnor som gärna lånar ut sin livmoder och kropp för ett/flera växande barn till en ensamstående man eller ett par som inte kan få barn på annat vis. Och då är det inte fråga om utnyttjande.

Den kvinnan verkar inte lida av det. Hon hade ju när den artikeln skrevs fortsatt kontakt med mannen och barnen. Det märkliga var väl att äggdonatorn inte hade någon kontakt alls: hon var ju ändå biologisk mamma till donatorbarnen han är pappa till. Men tydligen fanns där ett starkare band mellan pappan och surrogatmamman. Och det är klart: hon har ju burit hans barn i sin mage och fött dem.

Du känner inte mig, så det är en lögn av dig att påstå att jag ljuger. Märkliga människa.
Jag känner många människor. Och det är väl för fasiken inget konstigt att då känna en enda som har inseminerat sig? Eller är det helt otänkbart för din del att man som nästan 50 bast råkar göra det? Som sagt: du är bra märklig.

Det är ett vedertaget uttryck när man skriver "hett efterlängtad". Det visar på att något är väldigt önskat. Och det är bra för barn att födas önskade. Det gagnar givetvis deras fortsatta liv.

Varför ska inte hett efterlängtade donatorbarn få komma till? Är deras liv inget värt för dig?
Citera
2024-02-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Så kan det vara. En av de ogifta lärarinnorna blev rektor för "vanartiga flickor". Hon höll kontakt med "sina" flickor åratal efter att de flyttat från internatskolan. Breven finns bevarade, lär nu användas som inspiration till kommande bok.

Många kvinnor tycks ha det där moderliga i sig. Omhändertagande. Måhända har män det också, men kvinnor har massivt av det är min uppfattning. Så får de inga barn, vill de ta hand om andra. Kan vara människor, djur eller växter. De behöver få utlopp för sitt omhändertagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in