2024-02-20, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Partiell
Om jag utgår från mig själv så kändes det mer på riktigt när jag började må illa 😅 Innan jag började må illa var jag stressad över varför jag inte hade symptom, när illamåendet kom var livet inte så kul längre 😂 För mig var det som värst ungefär i veckan som Fanni är i nu och veckan innan, då kunde inte min partner sätta sig bredvid mig i soffan, och jag mådde illa av "skumpandet" när jag gick. Så jag tror att Fanni absolut kan må väldigt illa och att det är jobbigt, även om hon antagligen är glad över det också.
Jag tror hon spelar på människors känslor. Visst finns det många som mår väldigt dåligt i början av graviditeten. Det har jag också gjort. Men hon är väldigt beräknande och vet hur hon ska dra trafik.
Lite lätt illamående har hon nog Men inte mer
Mycket hon gör är kraftigt överdrivet och jag tror att många har genomskådat henne. Om inte annat gör dom det snart. Hon kan inte skriva om barnlöshet längre och då håller hon på så här istället.
Citera
2024-02-20, 10:55
Medlem
Smultronvisslares avatar
Jag säger inte att Fanni inte överdriver och känner efter mycket men jag tycker inte det är så konstigt att hon känner sig illamående och då från då det var plus på stickan. Det är ju pågrundav den ökade produktionen av HcG som man får graviditetssymtom, vilket även är det som används i för att påvisa en graviditet genom ett graviditetstest, och att dessa två då går hand i hand är inte så underligt. Jag fick t.ex. molvärk den dagen jag fick plus på stickan. Och jag är inte en person som var desperat efter att bli gravid utan tog det mer som det kom.

HcG ökar i enorm takt den första trimestern. Kroppen pumpar i princip ut hormonet och det är varför många har så mycket symtom i början av en graviditet. Jag hade molvärk, ömma bröst och illamående de första veckorna som sedan avtog när de berömda spökveckorna (veckorna där HcG inte längre pumpas ut utan ökar men i en mindre intensitet) gjorde entré. Efter v. 14 hade jag inga som helst symtom kvar och det höll i sig till v. 24 då jag började känna sparkarna. Därefter ingenting. Jag vet t.ex. folk som har haft foglossningar från v. 7 🙃

Som sagt, jag säger INTE att Fanni inte känner efter mycket men jag tror att det är en kombination av att faktiskt må illa och att hon vill känna symtom och letar efter det.
Citera
2024-02-20, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronvisslare
Jag säger inte att Fanni inte överdriver och känner efter mycket men jag tycker inte det är så konstigt att hon känner sig illamående och då från då det var plus på stickan. Det är ju pågrundav den ökade produktionen av HcG som man får graviditetssymtom, vilket även är det som används i för att påvisa en graviditet genom ett graviditetstest, och att dessa två då går hand i hand är inte så underligt. Jag fick t.ex. molvärk den dagen jag fick plus på stickan. Och jag är inte en person som var desperat efter att bli gravid utan tog det mer som det kom.

HcG ökar i enorm takt den första trimestern. Kroppen pumpar i princip ut hormonet och det är varför många har så mycket symtom i början av en graviditet. Jag hade molvärk, ömma bröst och illamående de första veckorna som sedan avtog när de berömda spökveckorna (veckorna där HcG inte längre pumpas ut utan ökar men i en mindre intensitet) gjorde entré. Efter v. 14 hade jag inga som helst symtom kvar och det höll i sig till v. 24 då jag började känna sparkarna. Därefter ingenting. Jag vet t.ex. folk som har haft foglossningar från v. 7 🙃

Som sagt, jag säger INTE att Fanni inte känner efter mycket men jag tror att det är en kombination av att faktiskt må illa och att hon
vill känna symtom och letar efter det.
En kombination av lätt illamående och känna efter. Ja det håller jag med om. Samtidigt tror jag att hon har väldigt mycket ångest och är livrädd att förlora det. Hennes psykiska ohälsa ställer nog till med mycket. Sen är vi flera stycken som genomskådat hennes taktik. Så en ihopblandning av detta tror jag.
Ligger man och känner efter så påverkar det precis som du säger också
Senast redigerad av tindraninni 2024-02-20 kl. 11:16.
Citera
2024-02-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Precis Hon vet och kan allt tror hon. Hon skrev nyss i sin story att illamåendet är tillfälligt. Nej Fanni,det vet du inte. Det finns kvinnor som mår illa under stora delar av graviditeten.

Jag har inte fått intrycket av att hon verkar veta och kunna allt? Hon frågar om tips på snacks, hon skrev att hon inte visste att det fanns olika lergigan. Och så skriver hon att det oftast är tillfälligt, vilket det ju är för de flesta.
Citera
2024-02-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurrish
Blir så irriterad. Det är ingen rättighet att få barn. Man får alltså flera statligt finansierade försök OCH man kan spara själv under tiden OM det inte skulle gå med de försöken. Har man inte råd att skaffa barn kommer man inte heller ha råd när barnet väl föds och ska växa upp. Det är inget annat än tiggeri inlindat i gråt och spela på folks känslor.

Men precis!
Sen kan jag tycka att ivf-vården kan jobba på lite för snabbt, den här Linn har avverkat alla sina försök på mindre än ett år. Och likadant med FD, bara tjoffar in försök efter försök utan att lyckas.

Min bror och hans tjej är i ivf-svängen och efter deras första försök hittade de ett myom i livmodern som behövde opereras bort, varför kollar man inte sånt innan? De hade kunnat spara deras första försök om de hittat detta innan första insättningen.
Citera
2024-02-20, 11:54
Medlem
Bara så att jag förstår vad som diskuteras här nu. Är det tvivel på om F verkligen mår illa eller inte? Vore väl inte så konstigt om hon mår illa i början av graviditeten och får utskrivet medicin som kan dämpa det? Hade hon inte skrivit något om sin graviditet alls hade det väl också varit konstigt.

Vad önskar ni att hennes inlägg på instagram ska handla om? Förutom något om hennes sambo då. Vad skulle göra er nöjda? Jag är genuint nyfiken. Tycker det är kul och bra att hon ens uppdaterar, om nu livet är tufft på annat håll.
Citera
2024-02-20, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashlash
Jag har inte fått intrycket av att hon verkar veta och kunna allt? Hon frågar om tips på snacks, hon skrev att hon inte visste att det fanns olika lergigan. Och så skriver hon att det oftast är tillfälligt, vilket det ju är för de flesta.
Det har oftast märkts i kommentarerna.
Men håller med om att hon frågar om tips och även det med Lergigan
Citera
2024-02-20, 12:03
Medlem
Citat:

Som sagt, jag säger INTE att Fanni inte känner efter mycket men jag tror att det är en kombination av att faktiskt må illa och att hon vill känna symtom och letar efter det.

Jag själv fick vissa gravidsymptom innan jag kunde plussa på sådana där känsliga tester 😅 Fick enorma och väldigt ömma bröst 8 dagar innan jag skulle ha fått mens, så jag tog ett test (den känsliga varianten) 4 och 6 dagar innan beräknad mens, och testet fyra dagar innan beräknad mens blev svagt positivt. Sen dröjde illamåendet till veckan efter utebliven mens. Kan inte säga något om hur det är för Fanni, men det är absolut inte omöjligt att känna mycket i veckan hon är i nu, och det är inte konstigt att symptom uppkommer omkring tiden man plussar. HcG ökar snabbt i början av graviditeten (som du säger), och iallafall jag kände det väldigt tydligt 😅
Citera
2024-02-20, 12:24
Medlem
Smultronvisslares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partiell
Jag själv fick vissa gravidsymptom innan jag kunde plussa på sådana där känsliga tester 😅 Fick enorma och väldigt ömma bröst 8 dagar innan jag skulle ha fått mens, så jag tog ett test (den känsliga varianten) 4 och 6 dagar innan beräknad mens, och testet fyra dagar innan beräknad mens blev svagt positivt. Sen dröjde illamåendet till veckan efter utebliven mens. Kan inte säga något om hur det är för Fanni, men det är absolut inte omöjligt att känna mycket i veckan hon är i nu, och det är inte konstigt att symptom uppkommer omkring tiden man plussar. HcG ökar snabbt i början av graviditeten (som du säger), och iallafall jag kände det väldigt tydligt 😅

Verkligen. För mig var de första veckorna värst av alla. Så jag tror faktiskt att Fanni kan må så dåligt som hon gör, för det är inte ovanligt. Det är snarare tvärtom, väldigt vanligt att känna symtom och då rätt tydliga och kraftiga tidigt i graviditeten.

Men som sagt. Jag tror också det är en kombination av bägge delarna hos Fanni. Hon verkar ju vara en person som oroar sig mycket vilket jag faktiskt kan förstå med hennes bakgrund gällande alla graviditeter, år utan att lyckas bli gravida och sedan tre misslyckade återföringar (+ hennes bipoläritet). Men det finns människor som är med om mindre setbacks när de försöker bli gravida som är oroliga när de sedan äntligen lyckas. Så det är nog rätt naturligt. Sedan är det ju en annan sak hur man väljer att hantera denna oro.

Jag tror hon skulle må bättre om hon faktiskt hittade en sysselsättning, såsom ett jobb eller en hobby. För en graviditet är lååååååång. Jag minns hur jag upplevde det som att veckorna sakta rullade framåt och jag hade(har) ändå ett jobb att gå till som tog upp mycket av min tankeverksamhet och tid. Jag tror det skulle vara nyttigt och bra för henne att komma ut och leva lite utanför hemmets fyra väggar.
Citera
2024-02-20, 12:44
Medlem
Citat:
Verkligen. För mig var de första veckorna värst av alla. Så jag tror faktiskt att Fanni kan må så dåligt som hon gör, för det är inte ovanligt. Det är snarare tvärtom, väldigt vanligt att känna symtom och då rätt tydliga och kraftiga tidigt i graviditeten.

Men som sagt. Jag tror också det är en kombination av bägge delarna hos Fanni. Hon verkar ju vara en person som oroar sig mycket vilket jag faktiskt kan förstå med hennes bakgrund gällande alla graviditeter, år utan att lyckas bli gravida och sedan tre misslyckade återföringar (+ hennes bipoläritet). Men det finns människor som är med om mindre setbacks när de försöker bli gravida som är oroliga när de sedan äntligen lyckas. Så det är nog rätt naturligt. Sedan är det ju en annan sak hur man väljer att hantera denna oro.

Jag tror hon skulle må bättre om hon faktiskt hittade en sysselsättning, såsom ett jobb eller en hobby. För en graviditet är lååååååång. Jag minns hur jag upplevde det som att veckorna sakta rullade framåt och jag hade(har) ändå ett jobb att gå till som tog upp mycket av min tankeverksamhet och tid. Jag tror det skulle vara nyttigt och bra för henne att komma ut och leva lite utanför hemmets fyra väggar.

Verkligen. Det ska bli intressant att se om barnet blir lika isolerat som Hannas sen. Jag förstår inte hur man kan välja att leva sådär stillsamt och ständigt vara hemma. Det roligaste med mammaledigheten tyckte jag var att gå ut på promenader och hänga på öppna förskolan. Både för att barnet uppskattade nya miljöer men även för en själv att prata och lära känna andra föräldrar. Jag hoppas att HT vågar sig ut till en lekpark åtminstone till sommaren
Citera
2024-02-20, 12:45
Medlem
Smultronvisslares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullkaka
Bara så att jag förstår vad som diskuteras här nu. Är det tvivel på om F verkligen mår illa eller inte? Vore väl inte så konstigt om hon mår illa i början av graviditeten och får utskrivet medicin som kan dämpa det? Hade hon inte skrivit något om sin graviditet alls hade det väl också varit konstigt.

Vad önskar ni att hennes inlägg på instagram ska handla om? Förutom något om hennes sambo då. Vad skulle göra er nöjda? Jag är genuint nyfiken. Tycker det är kul och bra att hon ens uppdaterar, om nu livet är tufft på annat håll.

Jag håller faktiskt med. Det har ju varit radiotystnad från F de senaste veckorna med lite eller ingen uppdatering kring hennes graviditet eller något och nu väljer hon faktiskt ta upp saker som sker i hennes graviditet.

Jag menar, hon är en influencer som fokuserar på sin kamp att bli gravid och det är ju det hennes content kommer bestå av. Jag tycker det är bra att hon skapar content av sitt illamående, vare sig det är mycket eller lite, för det är ju det hennes kanal fokuserar på just nu: graviditeten. Och då faller det rätt naturligt att man tar upp symtom och sedan får tips och idéer från andra som man sedan kan sprida vidare (som hon just nu gör). Vare sig dessa symtom är milda eller ej så har hon ju gått ut med att hon jobbar med sin IG och då måste hon ju skapa något för att kunna göra detta...
Citera
2024-02-20, 12:46
Avslutad
Citat:

Hon skulle må mycket bättre om hon hade någon hobby eller jobb ett par timmar om dagen. Precis som du säger så blir det annat att göra och tar bort alla tankar Samtidigt som hon får daglig kontakt med andra människor i riktiga livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in