2024-02-20, 02:17
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Sen argumentet om att det finns ett allmänintresse väger nog tyngre när det gäller en vuxen man som sexchattar med någon hen tror (eller åtminstone kan misstänkas) vara minderårig och med hänsyn till dumpens övriga verksamhet som stöttar och hjälper utsatta barn eller vuxna som varit utsatta som barn

Det handlar om att dumpen måste kunna visa på att publiceringarna är ägnade att väcka andras missaktning, kan dumpen hänvisa då till chattloggar och påvisa att personen är farlig för barn och föra en argumentation runt det så får vi se hur långt det räcker

Men en sak är säkert, det kommer nog bli största förtalsrättegången i Sveriges historia när/om rättegången väl blir av

Ja, Dumpen måste få det till att handla om en större, viktigare kontext. Min bedömning är att det är uppförsbacke Dumpen generellt och i synnerhet detta med snoppbilder/videor - den enskilda grejen är tung för Dumpen. Men kört är det icke, det är det mycket sällan i en rättegång.

Det kommer säkert att bli den största, väldigt intressant och unikt mål skulle det bli.
Citera
2024-02-20, 08:03
Medlem
Citat:
Man ska ha klart för sig att domstolars bedömning skiljer sig från fall till fall och två snarlika fall kan få helt olika utgång, exempelvis om du tar lindomefallet så innebär inte det att alla gärningsmän som skyller på varandra går fria utan allt handlar om hur omständigheterna i det enskilda fallet ser ut

Dumpen säger sig ha tagit hjälp av jurister och därför har lagen på sin sida, vi lär nog inte få svar förrän domstolen sagt sitt
När det gäller Lindomefallet så var det en miss från åklagaren så domen var korrekt.
Det är därför åklagaren nu förtiden så gott som alltid slentrianmässigt stämmer i tillsammans och i samförstånd för att undvika ett liknade scenario. Nu finns det sk blåljusmålet som sätter ned foten vad gäller tillsammans och i samförstånd, vilket vi jurister tycker är mycket bra
Citera
2024-02-20, 10:05
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
När det gäller Lindomefallet så var det en miss från åklagaren så domen var korrekt.
Det är därför åklagaren nu förtiden så gott som alltid slentrianmässigt stämmer i tillsammans och i samförstånd för att undvika ett liknade scenario. Nu finns det sk blåljusmålet som sätter ned foten vad gäller tillsammans och i samförstånd, vilket vi jurister tycker är mycket bra

Visst, men ta avgörandet i hovrätten nyligen där en man attackerade 2 poliser men frikändes då han hävdade att han int trodde dom var riktiga poliser
Det betyder inte att alla som angriper poliser kommer frias utan det bedöms utifrån rådande omständigheter

Samma gäller förtalsmål och där utgivaren för Samnytt döms kan utgivaren för dumpen frikännas om rätten gör den bedömningen att publiceringarna kan anses försvarligt med tanke på dom rådande omständigheterna och den bedömningen måste en domstol ta ställning till
Citera
2024-02-20, 10:43
Medlem
Livmedikusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.G.
JK, justitiekanslern är det man anmäler tryckfrihetsmål till. Det hade enligt Corren kommit in 54 anmälningar i maj 2023.(Ett 50-tal har anmält Dumpen – därför drivs inte fallen). Det betyder inte 54 gäddor, men mycket mer än en handfull även om flera anmälningar behandlar samma gädda.

Enligt artikeln har ingen anmält till enskilt åtal. Förutom att man exponerar sig blir man betalningsskyldig om man förlorar (rättegångskostnader för båda parter). Det bromsar nog lite med.
Det är ändå konstigt att ingen anmält tycker jag. Kanske blir #355 den första. Det är inte omöjligt att han vinner. Så här svarade JK i artikeln om enskilt åtal mot Dumpen för förtal:

Generellt är de uppgifter som förekommer på Dumpen av sån art att det skulle kunna vara förtal, men för det krävs att det också inte skulle vara försvarligt att lämna uppgiften - och vidare att de inte varit sanna. Det är en prövning i flera led.

Du har så rätt, tack för klargörandet.
Citera
2024-02-20, 10:55
Medlem
Livmedikusens avatar
Vidrigt att läsa hur vederbörande blir intresserad och frågvis när barnet berättar att hon har blivit sexuellt utnyttjad av en anhörig. Man märker att många gäddor blir mer intresserade när det är barn som sitter på HVB, familjehem eller har det dåligt ställt hemma. Precis som att det blir ett lättare byte, barnet har ingen backup hemifrån på samma sätt. Fy fan.
Personligen har jag flera anhöriga som arbetar inom Försvarsmakten, både civilt och på fält och på flera ställen i landet, och samtliga säger att majoriteten av officerarna har ett välförtjänt rykte om sig att vara svin och utnyttja sin maktposition. Jag minns för ca 15 år sedan så var det en känd generalmajor som hade förvarat kvalificerat hemligt material i sin bostad, och dessutom hade misshandlat och våldtagit hustrun. Både ett svin och en säkerhetsrisk alltså.
Blir sjukt lack på #375 att han riskerar rikets säkerhet genom sina handlingar, det hade varit ett tacksamt mål för utpressare. Tur att det var Dumpen denna gång. Blev faktiskt förvånad över hur "medgörlig" och talför han var.
Citera
2024-02-20, 11:47
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.G.
JK, justitiekanslern är det man anmäler tryckfrihetsmål till. Det hade enligt Corren kommit in 54 anmälningar i maj 2023.(Ett 50-tal har anmält Dumpen – därför drivs inte fallen). Det betyder inte 54 gäddor, men mycket mer än en handfull även om flera anmälningar behandlar samma gädda.

Enligt artikeln har ingen anmält till enskilt åtal. Förutom att man exponerar sig blir man betalningsskyldig om man förlorar (rättegångskostnader för båda parter). Det bromsar nog lite med.
Det är ändå konstigt att ingen anmält tycker jag. Kanske blir #355 den första. Det är inte omöjligt att han vinner. Så här svarade JK i artikeln om enskilt åtal mot Dumpen för förtal:

Generellt är de uppgifter som förekommer på Dumpen av sån art att det skulle kunna vara förtal, men för det krävs att det också inte skulle vara försvarligt att lämna uppgiften - och vidare att de inte varit sanna. Det är en prövning i flera led.

Kan tänka mig det att dom måste sitta i rätten och försvara sina handlingar skrämmer dom flesta från att driva enskilt åtal

Sitta och beskriva i rätten hur man sexchattande och/eller försökte förmå ett barn att mötas upp för att kunna begå en våldtäkt tillsammans med allt massmedialt utrymme det kommer att få är nog inte värt processen för dom flesta
Citera
2024-02-20, 12:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Kan tänka mig det att dom måste sitta i rätten och försvara sina handlingar skrämmer dom flesta från att driva enskilt åtal

Sitta och beskriva i rätten hur man sexchattande och/eller försökte förmå ett barn att mötas upp för att kunna begå en våldtäkt tillsammans med allt massmedialt utrymme det kommer att få är nog inte värt processen för dom flesta
Inte ens för en miljon eller två.
Citera
2024-02-20, 12:38
Medlem
Citat:
Visst, men ta avgörandet i hovrätten nyligen där en man attackerade 2 poliser men frikändes då han hävdade att han int trodde dom var riktiga poliser
Det betyder inte att alla som angriper poliser kommer frias utan det bedöms utifrån rådande omständigheter

Samma gäller förtalsmål och där utgivaren för Samnytt döms kan utgivaren för dumpen frikännas om rätten gör den bedömningen att publiceringarna kan anses försvarligt med tanke på dom rådande omständigheterna och den bedömningen måste en domstol ta ställning till
Jag är inte helt klar över vad du menar. Men den värderingen gör man alltid vid förtalsmål och den som åtalas uppger väl alltid att publiceringen var försvarlig, vilket jag svårligen kan se att Dumpens uthängade av icke dömda är.
Citera
2024-02-20, 12:43
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Jag är inte helt klar över vad du menar. Men den värderingen gör man alltid vid förtalsmål och den som åtalas uppger väl alltid att publiceringen var försvarlig, vilket jag svårligen kan se att Dumpens uthängade av icke dömda är.

Jag menar bara att Samnytts utgivare nyligen dömdes behöver inte nödvändigtvis betyda att dumpens utgivare kommer göra det, dom jobbar på helt olika sätt och deras verksamhet ser helt olika ut
Citera
2024-02-20, 12:43
Medlem
Citat:

Det är inte den som förtalats som skall försvara sitt handlande. Det är den som förtalats som skall, givet att det väcks enskilt åtal, som skall bevisa att Dumpens utgivare har förtalat.
Väljer åklagare att väcka åtal är det hans eller hennes jobba att föra bevisning om det.
Sedan tror jag inte att någon som skickat kukbilder och sexchattat skulle vilja driva ärendet även fast det inte är olagligt skicka kukbilder till någon som ber om det.
Citera
2024-02-20, 12:45
Medlem
Citat:
Jag menar bara att Samnytts utgivare nyligen dömdes behöver inte nödvändigtvis betyda att dumpens utgivare kommer göra det, dom jobbar på helt olika sätt och deras verksamhet ser helt olika ut
Delar helt din uppfattaning.
Citera
2024-02-20, 12:51
Medlem
Citat:

Så Sara kan luta sig tillbaka med andra ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in