2024-02-19, 18:22
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonaden123
Fortfarande. Avslöjande kan göras via information men utan uthängning. Den är det centrala när närstående drabbas. Information är absolut nödvändig och gör tillräckligt ont för de närstående som behöver bearbeta avslöjandet i lugn och ro ,utan grannskapets kommentarer och ofredanden.
Åter, om idioterna låter bli att förnedra andra och sin familj så skulle ingen hända.
Citera
2024-02-19, 18:24
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fast det är Dumpen som chattar upp gäddan, om möjligheten fanns till en 24 åring, (Patriks smak) så skulle de välja denne i stället.
Ja men gäddan väljer att chatta med vad den tror är ett barn. DET är problemet, säg vad du vill. Bara att inte chatta med ungar så får du inga problem, bra va?
Citera
2024-02-19, 18:25
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Jo, men det tror jag nog att jag har. 😉 Jag är helt enkelt lagd åt det hållet: mer av fördragsamhet och kallt sinne, mindre av sarkasm och hetlevrat språk.

Det visade sig vara en korrekt tolkning. Jag försökte bara förklara skillnaden gentemot medieetiken. ”Handlingens art” är ett annat sätt att förklara Dumpens motiv för synen på allmänintresset, där ju varnandet utgör kärnan. Det spelar ingen roll vem gäddan är, allmänheten/folk i gäddans närhet ska varnas på grund av det gäddan har gjort.
Goda egenskaper om man ska syssla med juridik som är mer människoorienterad, garanterat.
Citera
2024-02-19, 18:28
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Förlåt, men det där är ett så otroligt ologiskt argument.

För den 10-åriga dottern kvittar det väl VARFÖR eller VEM som har gjort något så att hon blir drabbad av vad en vuxen gjort. Som att det på något vis skulle göra skillnad om det är pappa eller Göran i kassan på Ica eller vem som helst. ”Aha pappa hade ett val, då behöver jag ju inte skära upp handlederna och då behöver jag ju inte alls bry mig om vad mina kompisar skriker om mig i skolan — vad skönt!” ungefär.

Jag gillar Dumpen men har förmågan att dels hålla två tankar i huvudet, dels förstå att det finns en problematik. Science fiction för vissa, jag vet.
Ja klart det kvittar varför, men faktum kvarstår att din tioåriga dotter inte skulle utsättas för någon följd av Dumpens avslöjande om det inte fanns något att avslöja om dig.
Citera
2024-02-19, 19:35
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z..E
Ja, nu låter det så. Innan var det tvärsäkert att de var skyddade förtal.

Kollar du hemsidan så står det inte något om att dom är helt skyddade har aldrig gjort

Om du syftar på mina uttalanden så har jag sagt från början att det är en bedömning en domstol i så fall måste göra
Citera
2024-02-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Kollar du hemsidan så står det inte något om att dom är helt skyddade har aldrig gjort

Om du syftar på mina uttalanden så har jag sagt från början att det är en bedömning en domstol i så fall måste göra

Det gör du rätt i

Artikel full av tvärsäkra påståenden:
https://dumpen.se/2022/01/07/darfor-ar-det-som-vi-publicerar-pa-dumpen-lagligt/
Citera
2024-02-19, 19:46
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Du får nog läsa om mitt inlägg.
Du svarar goddag yxskaft

Jag har svarat på din fråga men visst, jag kan ge dig ett annat svar om du inte är nöjd sen skulle jag uppskatta om du avstår ifrån förolämpningar ifall du inte är nöjd

Det är klart att jag kan se en risk ifall andra grupper publicerar bilder och/eller videos på personer i andra sammanhang där de publicerade personerna inte haft för avsikt att ge sig på försvarslösa barn

Nu har inte detta blivit verklighet ännu och jag kan inte säga idag hur jag skulle ställa mig till det, jag måste nog se det först innan jag kan ta ställning till det
Citera
2024-02-19, 19:51
Medlem
Citat:
Det är en hel del jobb som kräver att man sätter sig in i juridik, och det kostar väl dryga 3000 kr i avgift bara att lämna in stämningsansökan. Det är inte som att göra en polisanmälan.

För mig känns det som en tidsfråga innan ett åtal kommer att startas. S o P tuffar på rätt bekvämt och kommer nog inte lägga av i brådrasket. Antalet potentiella anmälare ökar konstant och risken att något får en anmälan att triggas kan mycket väl dyka upp på sikt. Sara utsätter sig för en rejäl risk. Om Degerlind får skaka galler för en grov och två normalgrads är ju risken att det plötsligt blir en ketchup effekt.
Citera
2024-02-19, 19:53
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Det gör du rätt i

Artikel full av tvärsäkra påståenden:
https://dumpen.se/2022/01/07/darfor-ar-det-som-vi-publicerar-pa-dumpen-lagligt/

Man ska ha klart för sig att domstolars bedömning skiljer sig från fall till fall och två snarlika fall kan få helt olika utgång, exempelvis om du tar lindomefallet så innebär inte det att alla gärningsmän som skyller på varandra går fria utan allt handlar om hur omständigheterna i det enskilda fallet ser ut

Dumpen säger sig ha tagit hjälp av jurister och därför har lagen på sin sida, vi lär nog inte få svar förrän domstolen sagt sitt
Citera
2024-02-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan5432
För mig känns det som en tidsfråga innan ett åtal kommer att startas. S o P tuffar på rätt bekvämt och kommer nog inte lägga av i brådrasket. Antalet potentiella anmälare ökar konstant och risken att något får en anmälan att triggas kan mycket väl dyka upp på sikt. Sara utsätter sig för en rejäl risk. Om Degerlind får skaka galler för en grov och två normalgrads är ju risken att det plötsligt blir en ketchup effekt.

Absolut, det tror jag med. Så fort en vunnit kommer tiotal stå på kö.

Straffet Dagerlind fick visar tydligt att utgivningsbevis inte utgör något hinder mot det.

Faktiskt förvånad att det inte blivit något av det än.
Citera
2024-02-19, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
att göra skillnad på gäddorna pga status i samhället låter mer än efterblivet.

Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Det är ju just de här med status man vill se åka dit.

Det där var lite motsägelsefullt.

Varför blir du mer tillfredsställd av att de med status åker dit? Är det för att ditt eget liv inte är så mkt att hänga i granen och det tröstar dig lite när det går åt helvete för nån som lyckats betydligt bättre?
Citera
2024-02-19, 20:11
Medlem
Citat:
Det är en hel del jobb som kräver att man sätter sig in i juridik, och det kostar väl dryga 3000 kr i avgift bara att lämna in stämningsansökan. Det är inte som att göra en polisanmälan.

Jaha, okej. Det får väl skötas av en advokat också då för de flesta. Så 10 000 innan man lyckats lämna in den och risk att betala för rättegångskostnaderna. Lär nog inte komma under 200 000. (Hermanssons kostnader var 190 000 i tingsrätten, som de som stämde henne fick betala. Det kanske var lite mer högprofilerat. Men ändå. Förlorande parts kostnader var inte inräknade då)

Sen har man väl möjlighet att få max 10-20 000 i skadestånd.

Ingen lysande affärsidë.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in