Citat:
Det är väl alltid ett val att delta i ett samtal? Det går ju åt båda hållen. Det är väl inte så mycket begärt att inte säga saker du inte kan stå för? Detsamma gäller ju cheferna och samtliga som deltar på möten och samtal. Lura, inte folk, ljug inte, gör inte upp om olagliga saker... osv. För mig är det trygghetsskapande att alla som deltar har möjlighet, om de vill, att hålla varandra ansvariga för vad som sägs och överrenskoms.
Nja, ingen tvingar mig såklart men i jobbet ingår ju en hel del saker jag inte kan nobba om jag vill jobba kvar. Ta en så enkel sak som ett lönesamtal. Jag står såklart för allt jag säger både som arbetstagare och som chef men jag tycker inte det är OK om de jag pratar med bandar det hela utan mitt medgivande.
Eller ta ett fackligt samtal av lite känsligare karaktär. Jag har som facklig representant pratat med medarbetare som känt sig mobbade av och rädda för vissa chefer. Det som de berättat står de såklart för men de mår ju inte bra av situationen och vill inte att deras chefer ska få veta att de gått till facket. Det finns t o m situationer där jag sagt att vi måste agera men där den utsatte inte velat det pga rädsla. Hur bra skulle de då må om de senare fått veta att jag haft min mobil på inspelning under samtalet.
Eller om man då gör något av misstag, typ som kvinnan som gick förbi en kamera utan grejer på överkroppen. Om jag då på ett möte säger något jag direkt ångrar skulle jag ju såklart tycka det var skönt att det inte fastnade på något digitalt media och jag skulle utgå från att det var just så ifall inte någon innan hade sagt att mötet skulle bandas.
Jag kan fortsätta räkna upp fler exempel. Och vad då gäller detta med att inte ljuga, fatta olagliga beslut osv. Spela gärna in alla möten så finns ju inte den risken. Men säg till innan så alla vet vad som gäller. Kan liksom inte se problemet med att göra så. Vill man att någon ska göra bort sig så att man kan sätta dit den personen?