2024-02-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Med risk för att bli tjatig så ÄR ju detta ett problem. Om nu Högern ser dessa som avarter i samhället och dessa ska skickas till socialen.

Det hade varit intressant att höra vilka förslag skulle man kunna tänka sig för denna grupp av människor.
(Det har högern tydligen inte tänkt på).

Ett vettigt förslag anser jag att trappan måste skrivas om och personer i 45-65 års åldern om de hamnar i utvecklingsgarantin INTE kommer att tappa 5 procent var 100 dag. Då undviker man i alla fall att dessa skickas till socialen.
Ja. Men som vanligt så kommer folk bara tiga och lida, när politikerna bestämmer något. Varför går man inte och demonstrerar, samlar namnunderskrifter och gör sig hörd på olika sätt? Folk samlas för demonstrationer mot Israel, mot Ryssland, mot utvisningar av någon/några, för klimaten, mot eller för allt möjligt. Men inte mot något som påverkar oss vanliga arbetande människor.
Citera
2024-02-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Ja. Men som vanligt så kommer folk bara tiga och lida, när politikerna bestämmer något. Varför går man inte och demonstrerar, samlar namnunderskrifter och gör sig hörd på olika sätt? Folk samlas för demonstrationer mot Israel, mot Ryssland, mot utvisningar av någon/några, för klimaten, mot eller för allt möjligt. Men inte mot något som påverkar oss vanliga arbetande människor.
Jag vet att detta har varit på tapeten vid tidigare högerregeringar. Då stod Metall för fiolerna att ordna demonstration. Var det inte ett 50 tal bussar som åkte till sthlm och demonstrerade.

Idag har vi snart inget fack värt namnet och dessa drivkrafter verkar inte finnas. Så vem som ordnar en sådan demonstration vet jag inte.
Citera
2024-02-18, 17:16
Medlem
Det finns några konsekvenser av det kommande beslutet att nästan halvera aktivitetsstödet som alla kanske inte tänker på men som det finns en listig baktanke med:

1. Tröskeln för när ett sparande blir "säkra" pengar man inte relativt lätt kan bli av med (trots tidigare försakad konsumtion) höjs. För att man skall kunna leva på den nya nivån på aktivitetsstödet så krävs nog en avkastning på sparat kapital efter skatt på runt 4 % (då har man lyckats bra) och ett kapital på runt 2 mkr. Då får man ut drygt 6600 kr/månad. Utöver detta behövs också ett kapital att ha redo för nyemissioner på högräntekonton som man kan få ut pengar ifrån omedelbart. Så jag tycker att man borde behöva ett kapital på minst 2,5 mkr. Ett kapital på, låt säga, 1 mkr räcker nog inte. Så de pengarna får man nog lov att konsumera upp och när de pengarna är slut gå till soc. Det här innebär en mer amerikansk situation där underklass och lägre medelklass inte längre tycker att det är lönt att spara även om tröskeln kanske inte blir lika hög som i USA. I USA resonerar folk i de lägre samhällsklasserna som så att eftersom man ändå förlorar allt om man blir långtidsarbetslös eller blir sjuk och får betala höga självrisker i sjukförsäkringen så är det lika bra att i stället konsumera upp alla pengar. Det här ger ett påtagligt mindre sparande i de lägre samhällsklasserna, ceteris paribus.

2. En annan sannolik likhet med USA är att folk sannolikt precis som i USA kommer att börja se sig om efter lösningar som gör att pengarna är skyddade om man tvingas gå till socialen. Jag vet att amerikanskt pensionssparande av typen 401(k) och liknande är skyddat vid personliga konkurser i USA. Det man kan tänka sig kommer att hända framöver i Sverige är att folk kommer att pytsa in pengar i den typ av pensionsförsäkringar där pengar inte går att plocka ut under en viss ålder (vet inte om det finns några där pengarna inte får plockas ut förrän garantipensionen kan plockas ut, detta är ju relevant för äldre långtidsarbetslösa). Men eftersom efterlevandeskyddet i pensionsförsäkringar brukar vara dåligt innebär sannolikt det här att många anhöriga kommer att gå miste om arvspengar. Så en pensionssparandeprodukt för folk i 60-årsåldern där pengarna inte kan plockas förrän vid 67 års ålder och där efterlevandeskyddet är bra skulle nog kunna bli populärt bland långtidsarbetslösa i 60-årsåldern. Min gissning är att det kan bli så att långtidsarbetslösa under 2025 börjar köpa pensionsförsäkringar och därmed i slutändan lämnar över kontrollen över sina besparingar till finansföretag typ Blackrock och Vanguard som är nära lierade med den politiska klassen i västvärlden.

3. I och med att fallet blir hårdare om man blir långtidsarbetslös och sannolikt aldrig mer får ett jobb så kommer folk i högre grad att dra sig för att uttala kontroversiella ståndpunkter man kan få sparken för (som t ex att förneka Förintelsen).

Något som också slår mig är att den breda allmänheten, däribland de långtidsarbetslösa, ännu inte informerats om vad som kommer att hända med deras aktivitetsstöd under 2025. Många lär nog få en chock om inte den här informationen hittar ut till folk utanför Flashback. Svensk alternativmedia verkar inte ha upplyst om det här hittills (rätta mig om jag har fel). Det här gör att folk - de som kan - inte får tid att förbereda sig. Den som t ex kan sälja en bostad och skaffa en billig lägenhet på någon liten ort i Värmland får mindre tid att göra detta. Det blir sannolikt därför i många fall i högre grad fråga om panikåtgärder än i det fall man varit hederliga nog att informera folk om vad som faktiskt kommer att hända.

Frågan är också om det inte kommer att bli värre än befarat beträffande aktivitetsstödet för de som haft aktivitetsstöd i mer än 450 dagar. De som inte har inkomstrelaterat aktivitetsstöd får idag aktivitetsstöd i max 450 dagar. Om man nu tar bort det inkomstrelaterade aktivitetsstödet, vad händer då med de som haft inkomstrelaterad A-kassa och hittills haft inkomstrelaterat aktivitetsstöd? Kommer man månne att justera skrivningarna i 2 kap 8 § i Förordning (2017:819) om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2017819-om-ersattning-till_sfs-2017-819/

Vi vet inte detta. Och det är regeringen som tar beslut om förordningar, inte riksdagen. Försvinner aktivitetsstödet helt efter 450 dagar höjs tröskeln ytterligare för när sparandet blir "säkert". Mer pengar hamnar då sannolikt också hos Blackrock och Vanguard, vilket politikerna tycker är "bra" eftersom de är kompis med (nickedockor åt) de som styr finansförvaltare som Blackrock och Vanguard.

Ett annat alternativ är att folk helt enkelt skiter i att spara på samma sätt som många amerikaner gör numera. Detta kommer dock att skapa en större underklass helt utan tillgångar med noll förståelse för att t ex hålla nere kapitalskatterna i Sverige. Vi får alltså fler potentiella uttalade vänsterväljare. För den som är tillräckligt rik för att placera sina tillgångar utomlands spelar detta ingen roll. Även vänsterpolitiker brukar vara måna om att subventionera storföretagsetableringar för att främja sysselsättningen och liknande. De riktiga förlorarna blir folk som har ett kapital på kanske 10 millar och som klarar att leva på utdelningar under en långtidsarbetslöshet. Men med kapitalskatter på, låt säga, 70-talsnivå så går kanske inte detta. Och då får de nalla av sitt sparande allteftersom i stället. Det här är något en del övre medelklassare som röstar på moderaterna eller liberalerna kanske inte tänker på. Inte heller de övre medelklassare (några få sådana finns väl) som röstar på SD.

Apropå SD. Jag tror att ett totalt omstöpt AfS som säger så här "OK, folk vill inte ha en ekonomisk politik till höger om moderaterna och krav på att sparka ut folk som har medborgarskap så därför får vi byta innehåll på politiken till något typ hur SD var för 10 år sedan" eventuellt skulle kunna få en del röster. Jag tror också faktiskt att röster till ett sådant parti bättre skulle skydda de som har typ 5 till 30-40 millar och inte har tillräckligt med pengar för att flytta utomlands. AfS borde nog göra en sådan omsvängning innan EU-valet och sedan lämna över partiet till några andra som i högre grad i själ och hjärta känner för en sådan politik. Kanske skulle man också kunna föreslå besparingar som skulle kunna underlätta för att behålla aktivitetsstödet för långtidsarbetslösa, som t ex att hålla nere ökningarna av försvarsutgifterna (speciellt inköpen av utländska vapen) och köra mer undervisningen i skolorna via nätet (billigare om man kan använda inspelade lektioner och slipper betala hyra för lektionssalar samt trevligare om man slipper bråkiga invandrartäta skolor). Att hålla nere utgifterna går väl stick i stäv med AfS nuvarande politik men harmonierar väl med hur det högerinriktade Schweiz håller nere sina offentliga utgifter. I Sverige skulle väl dock främst vänsterväljare gilla att hålla nere försvarsutgifterna. I USA är det ekonomiskt ultrahögerinriktade libertarianer som vill hålla nere försvarsutgifterna.

Jag tror att en högerpolitik som innebär att man inte ger långtidsarbetslösa något typ aktivitetsstöd de kan leva på kan funka om man inte har något befintligt överskott på arbetskraft och ser till att inte skaffa något sådant om man samtidigt, som förr i tiden, ger folk som är sjuka sjukpension (eller lägger om politiken så att nya på arbetsmarknaden måste skaffa sig en egen sjukpensionsförsäkring som kan kicka in om några årtionden). Har man en kronisk brist på arbetskraft får även den mest odugliga arbetskraften jobb. Så var det i hög grad i Sverige på 70-talet när arbetslösheten var 2-3 %. Och den som blev ratad av alla arbetsgivare och hade litet besparingar kunde alltid köpa sig en kiosk. I det högerinriktade Schweiz med minimal arbetslöshet och vana vid att skaffa sig ett privat försäkringsskydd funkar det också att ha ett socialförsäkringsskydd för arbetslösa som inte är bättre än det sossarna hade i Sverige på 70-talet. Men finns det absolut inga möjligheter för en massa långtidsarbetslösa att få ett jobb eller starta någon enklare egen verksamhet (eftersom den sektorn redan är överfull p g a alla invandrare man släppt in) så funkar inte det system vi hade i Sverige på 70-talet och i hög grad har nu i det högerinriktade Schweiz. Man måste inse detta.

Man måste också inse att även om några ur den mest oattraktiva arbetskraften, och som idag därför är arbetslösa, lyckas konkurrera ut litet mer attraktiv arbetskraft så blir inte det totala antalet arbetslösa färre. Den efterfrågan som finns i ekonomin p g a inhemskt spenderande och export ökas inte bara för att folk konkurrerar hårdare om jobben. Man måste inse detta. Det är heller inte för att öka den totala sysselsättningen man försämrar villkoren för de långtidsarbetslösa. Det finns andra bevekelsegrunder för detta. Och det är inte att man sparar speciellt mycket pengar. Det rör sig om mindre om 5 miljarder per år, alltså klart mindre än de belopp man tänkt öka på försvarsutgifterna med. Där blir det ju i jämförelse med bottennoteringen för några år sedan fråga om att öka med runt 50 miljarder kr per år
Citera
2024-02-18, 17:21
Medlem
i skuggan av nationalismen kliver höge,rn på arbetarklassen som vanligt, d.v.s över 50% av svenska folket. Försämrad A- Kassa är en direkt attack mot den etnisk svenska arbetarklassen. Nekar man detta, är man företagare, socialfall, eller hög,er finansierad
Citera
2024-02-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv

Och vad kommer du att göra själv? Försöka göra något typ att hålla liv i den Flashback-tråd där ett alternativ strax till vänster om SD diskuteras?

(FB) Tidöpartierna kommer försämra A-kassan. SD:s stora chans att tvåla till L?

(FB) Kompletterande partier till SD, AfS möjligheter, finansieringsfrågor m m

https://vansteralternativtillsd.wordpress.com/

Eller kommer du att puffa för min idé tidigare i tråden om att göra om AfS, som ändå inte får några röster med nuvarande politik, till något typ ovanstående? Jag postade nyligen ett inlägg i tråden där jag nämnde denna idé:

(FB) Tidöpartierna kommer försämra A-kassan. SD:s stora chans att tvåla till L?
Citera
2024-02-18, 17:44
Medlem
Om vi skulle försöka göra någon form av uppskattningen gällande långtidsarbetslösa i Sverige idag 2024.

Då tänker jag mig en långtidsarbetslös som hoppat ut o in i aktivitegarantin med några sketna 2 mån jobb till o från. Han är i mina ögon långtidsarbetslös. (Arbetsförmedlingen räknar på 27 veckor, det är ju ett skämt).

Statistik över antal långtidsarbetslösa, det vill säga individer som varit arbetslösa i minst 27 veckor, visar att nivån är förhållandevis hög sett i ett historiskt perspektiv. Fjärde kvartalet 2023 uppgick antalet till 137 000 personer i befolkningen mellan 20 och 64 år, vilket motsvarar 2,6 procent av arbetskraften.

Kan det vara ca 30 000 - 40 000 människor som man ska skicka till soc med den nya reformen eller är det mer eller mindre?.
Citera
2024-02-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, herregud. Jag är femtio bast, och skulle jag bli uppsagd idag skulle jag ha nytt jobb inom en månad. Jag har jobbat i många år med arbetslösa, och jag kan ju direkt avslöja att det oftast inte är arbetsmarknaden som är problemet.
Vad gör du om du blir sjuk då?
Får en stroke eller hjärtinfarkt?
Får du nytt jobb då också?
Utköpt och utskickad snarare!!!!!
Citera
2024-02-18, 19:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Vad gör du om du blir sjuk då?
Får en stroke eller hjärtinfarkt?
Får du nytt jobb då också?
Utköpt och utskickad snarare!!!!!

Får jag en stroke eller hjärtinfarkt (har faktiskt haft det senare), så är jag sjukskriven tills jag är klarar ett arbete igen. Det kan hända att jag inte klarar samma sorts arbete igen, men då får jag skaffa ett annat.
Citera
2024-02-18, 19:36
Medlem
Citat:
Får jag en stroke eller hjärtinfarkt (har faktiskt haft det senare), så är jag sjukskriven tills jag är klarar ett arbete igen. Det kan hända att jag inte klarar samma sorts arbete igen, men då får jag skaffa ett annat.

Om du får en rejäl stroke så försäkrar jag att du inte klarar ditt jobb. Inte om du får en demenssjukdom heller. Alla kan bli sjuka och då måste det finnas ett skyddsnät.
Citera
2024-02-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ja, herregud. Jag är femtio bast, och skulle jag bli uppsagd idag skulle jag ha nytt jobb inom en månad. Jag har jobbat i många år med arbetslösa, och jag kan ju direkt avslöja att det oftast inte är arbetsmarknaden som är problemet.

Stämmer. Människor som skattas högt på mörka triaden-drag har lättare för att skaffa jobb.
Citera
2024-02-18, 20:52
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Sedan att dem petar i ersättningarna är ju en typisk moderat fråga i grunden då dem anser A-kassan är ett bidrag i deras ögon men det är en försäkring och problemen ä många då dem petar i den
En försäkring finansieras med inbetalda premier från försäkringstagarna. Utnyttjas försäkringarna i hög grad höjs premierna.
Det kanske hade varit en bra lösning. Ska man ha a-kassa i ett helt år får mån vara beredd att betala ett par tusen i månaden i premier. Kunder som vill utnyttja det så länga bör i så fall betala extra mycket för att täcka sin del. Nöjer man sig med 3-månadersförsäkring blir premien lägre.

Nu funkar det dock inte så utan merparten kommer i form av rent bidrag ifrån statskassan.

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Var är alla dessa lediga jobb. Vida faktiska sökesannonser istället för att referera till glädjekalkyler och propaganda från Svenskt Näringsliv.
174 222 jobb utannonserade just nu enligt arbetsförmedlingen.
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser
Till dem kommer alla jobb som tillsätts utan att de annonseras ut där.
Senast redigerad av ksv 2024-02-18 kl. 21:07.
Citera
2024-02-18, 22:00
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Detta kommer nog innebära enorma problem för samtliga. Ännu ett säkerhetsnät som försvagas. Inte direkt så att dessa som inte jobbar efter lång tid kommer automatiskt försvinna. Finns risk att folk blir mer deprimerade och folk kommer in på arbetsplatser dom inte vill, dålig situation för samtliga. Sen att lönerna riskeras att sänkas generellt.
Du menar att folk kommer börja komma ut i arbetslivet, istället för att sitta hemma och rulla tummarna eller om dom uppbär försörjningsstöd?
Om man till exempel inte har så mycket arbetslivserfarenhet eller varit aktuell på arbetsmarknaden under en längre tid. Är inte det bra att folk kommer ut snabbare och behöver ta det jobb som erbjuds? Låter som att du kan vara en av de som drabbas?
Varför skulle det vara en dålig situation för alla menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in