2024-02-18, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om man är arbetslös i flera år så har man rimligen sociala eller medicinska problem, och då bör man gå på socialbidrag eller sjukersättning. Annars blir det bara på låtsas som man står till arbetsmarknadens förfogande. Jag ser det som en styrka att a-kassan är tidsbegränsad, så att den döljer en massa andra problem som då blir lämnade utan åtgärd.
Så en 50 åring som blir arbetslös och har svårt att få ett nytt jobb klassar du som att han rimligen har sociala eller medicinska problem?.
Citera
2024-02-18, 15:11
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Om man är arbetslös i flera år så har man rimligen sociala eller medicinska problem, och då bör man gå på socialbidrag eller sjukersättning. Annars blir det bara på låtsas som man står till arbetsmarknadens förfogande. Jag ser det som en styrka att a-kassan är tidsbegränsad, så att den döljer en massa andra problem som då blir lämnade utan åtgärd.
En stor del av de långtidsarbetslösa är på pappret "funktionshindrade" men det är för att bidragskåta företag ska tjäna pengar på bidrag.

Detta kommer att resultera att många de som av köparna på arbetsmarknaden anses icke-köpvärdiga på arbetsmarknaden kommer att få göra skitjobb 8 timmar om dagen på "praktik" eller "arbetsträning" med 6000 netto i aktivitetsstöd. När de sålt allt av värde så får de tigga resten av socialen varje månad, med den totala förnedring som det innebär.
Citera
2024-02-18, 15:14
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Så en 50 åring som blir arbetslös och har svårt att få ett nytt jobb klassar du som att han rimligen har sociala eller medicinska problem?.
Det tragiska är att så många tror det, tills den dagen de själva är i det läget och spottloskan plötsligt viner åt andra hållet.

När jag satt fast i Reinfeldt fas-3-skit i 4 år träffade jag så många 50+, ex-medelinkomsttagare som försökte få sin självbild gå ihop med sin förakt mot lata bidragstagare.
Citera
2024-02-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det tragiska är att så många tror det, tills den dagen de själva är i det läget och spottloskan plötsligt viner åt andra hållet.

När jag satt fast i Reinfeldt fas-3-skit i 4 år träffade jag så många 50+, ex-medelinkomsttagare som försökte få sin självbild gå ihop med sin förakt mot lata bidragstagare.

Hade ni träffar på lokala puben?
Citera
2024-02-18, 15:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey

Ja, herregud. Jag är femtio bast, och skulle jag bli uppsagd idag skulle jag ha nytt jobb inom en månad. Jag har jobbat i många år med arbetslösa, och jag kan ju direkt avslöja att det oftast inte är arbetsmarknaden som är problemet.
Citera
2024-02-18, 15:20
Medlem
Citat:

Det som är kärnan i detta spektakel är att man gått mot utvecklingen att anlita bemanningsföretag att rekrytera ny personal. Företagen vill inte prata med arbetssökande!. Det finns minimal chans för en 50 åring att bara ta sig igenom alla barriärer bemanningsföretagen har byggt. 50 år och du kommer sist i högen. Det är den krassa verkligheten.
Citera
2024-02-18, 15:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
När jag satt fast i Reinfeldt fas-3-skit i 4 år träffade jag...

Men vänta nu...hur länge var man tvungen att ha varit "arbetslös" för att kvala in där?
Citera
2024-02-18, 15:28
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ja, herregud. Jag är femtio bast, och skulle jag bli uppsagd idag skulle jag ha nytt jobb inom en månad. Jag har jobbat i många år med arbetslösa, och jag kan ju direkt avslöja att det oftast inte är arbetsmarknaden som är problemet.
En parasit hjälper en annan parasit, det kallas "kontakter" på nyspråk

Svensk arbetsmarknad är så genomkorrupt att man betalar skojare miljarder för att lära arbetslösa hur man får jobb genom vänskapskorruption. De i din "bransch gjorde bättre nytta som djurfoder eller vägfyllning. Ni skulle alla sitta i fängelse, hur känns det att vara så djupt hatad av mänskligheten?

Jag har jobbat heltid i över 10 år men hatet mot avskyvärda kräk som dig är oförminskat. Vad du och dina likar har gjort kommer du ha på ditt samvete livet ut, ditt kräk, avföring, förbannade smuts.
Citera
2024-02-18, 15:42
Medlem
Pappersvändarjobb är nog lättare att få också efter 50, men de som haft fysiskt krävande jobb har det svårare. Kroppen är också sliten och det vet arbetsgivarna. Dessutom så ska man numera orka jobba tills man är 66-67 år, innan man har en möjlighet att gå i pension. (Detta gäller alltså vanliga ARBETARE, inte tjänstemän som har haft hela livet på sig att tjäna bra och spara + få en bra pension). En 60-årig har ännu svårare att få jobb, än en 50-årig.
Citera
2024-02-18, 15:47
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Var är alla dessa lediga jobb. Vida faktiska sökesannonser istället för att referera till glädjekalkyler och propaganda från Svenskt Näringsliv.
Det söks ju massor av folk här och var.
Citera
2024-02-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Pappersvändarjobb är nog lättare att få också efter 50, men de som haft fysiskt krävande jobb har det svårare. Kroppen är också sliten och det vet arbetsgivarna. Dessutom så ska man numera orka jobba tills man är 66-67 år, innan man har en möjlighet att gå i pension. (Detta gäller alltså vanliga ARBETARE, inte tjänstemän som har haft hela livet på sig att tjäna bra och spara + få en bra pension). En 60-årig har ännu svårare att få jobb, än en 50-årig.
Med risk för att bli tjatig så ÄR ju detta ett problem. Om nu Högern ser dessa som avarter i samhället och dessa ska skickas till socialen.

Det hade varit intressant att höra vilka förslag skulle man kunna tänka sig för denna grupp av människor.
(Det har högern tydligen inte tänkt på).

Ett vettigt förslag anser jag att trappan måste skrivas om och personer i 45-65 års åldern om de hamnar i utvecklingsgarantin INTE kommer att tappa 5 procent var 100 dag. Då undviker man i alla fall att dessa skickas till socialen.
Citera
2024-02-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finliraren
Oktober 2025 ska det börja gälla. Alltså mindre än ett halvår innan valet.
Fram till valet i September 2026 kommer många av SDs kärnväljare ha drabbats hårt av försämringarna i A-kassan och SD kommer sjunka som en sten i Opinionsundersökningarna redan innan valet.

Som SD väljare själv skulle jag förstå och acceptera en försämring av A-kassan om det samtidigt infördes någon av SD:s reformer för att stoppa massinvandringen.
Men nu sviker SD sitt vallöfte i utbyte mot ingenting!
Alla SD:s reformer skall utredas och eventuellt genomföras först efter valet 2026?
I princip har knappt någonting hänt som skall minska invandringen.

Sossarna kommer 100% att jaga SD i debatter och debattartiklar och anklaga dom för att ha svikit sina egna väljare i A-kassefrågan och inte fått igen några av sina reformer.
Det jävligaste är ju att den här gången kommer sossarna ha rätt i det dom anklagar SD för.

Inför valrörelsen så kan vi plussa på det här med alla äldre svenska vanliga arbetslösa arbetare som blivit utförsäkrade eller har så låg ersättning att dom inte klarar sig längre.

Enbart en komplett idiot kan tro att detta kommer att gynna SD inför valet 2026.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-02-18 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in