2024-02-18, 12:31
Medlem
KjellKjellborns avatar
Ukraina skulle ju ha vunnit för flera månader sedan? Vad hände?
2024-02-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellKjellborn
Ukraina skulle ju ha vunnit för flera månader sedan? Vad hände?
Samma sak som när ryssarna skulle ha vunnit på 4 dagar, man kan helt enkelt inte förutspå ett krig.
2024-02-18, 12:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Innan februari 2022, efter det att Ryssland attackerade Östra Ukraina, hade EU klargjort för den korrupta
terrorregimen i Ukraina att de inte på något sätt uppfyller målen för medlemsskap.
Ukraina kritiserades hårt av väst och även Sverige.
Men efter februari 2022 vände det genast. Helt plötsligt var det landet som kämpade för fred och frihet..

Korruption och mutskandaler har även efter 2022 fortsatt i hög grad.
Zelenskyj har avsatt och sparkat folk, men det fortsätter..
Det är också en av anledningarna till att förtroendet för Zelenskyj drastiskt sjunkit genom åren.

Hur man behandlat den rysktalande minoriteten i östra Ukraina är också ett exempel.

Senast nu i januari uppdagades korruption för ca 400 miljoner inom försvaret, se länk.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://sverigesradio.se/artikel/korruptionsskandal-avslojad-i-ukraina&ved=2ahUKEwiAmI3-4LSEAxW_DRAIHYhgABMQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw3vY6uiRVf BasVwCig9Pz1G

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.svt.se/nyheter/utrikes/korruptionen-en-fraga-om-liv-och-dod-for-ukrainarna&ved=2ahUKEwjBx9Gv47SEAxUnJxAIHQo-Cu8QFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw2SRjjDTs78Tk5RFejeu4WA

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.europaportalen.se/2021/09/revisorer-eu-stod-till-ukraina-rar-ej-pa-korruptionen&ved=2ahUKEwiYkdXG47SEAxXXDhAIHa6aBBIQ FnoECB8QAQ&usg=AOvVaw1cg3697HKsCCsqQQObm7Dj

Nu tror jag vi avlägsnar oss från frågan om Avdiivka. Emellertid kan ett land samtidigt vara korrupt och kämpa för landets frihet. Jag tillhör väl inte de som anser att Ukraina skall bli medlem i EU särskilt snart, men vi behöver likafullt stödja Ukraina mot Moskoviten. Det ligger i vårt egenintresse, liksom det alltid ligger i vårt intresse att ha ett svagt och splittrat Ryssland i öst.
2024-02-18, 12:41
Medlem
KjellKjellborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Samma sak som när ryssarna skulle ha vunnit på 4 dagar, man kan helt enkelt inte förutspå ett krig.

Nej men Ukraina skulle ju verkligen vinna under alla omständigheter enligt all media i väst och NATO-generalerna här på Flashback
2024-02-18, 12:46
Medlem
Citat:
Nej men Ukraina skulle ju verkligen vinna under alla omständigheter enligt all media i väst och NATO-generalerna här på Flashback
Det är en definitionsfråga sett ur olika perspektiv. Om man ser det ur Rysslands perspektiv har Ukraina redan vunnit, Ryssland nådde inte målet att ockupera Kiev och störta regeringen, och de kommer inte att att kunna nå det. Ser man det ur Ukrainas perspektiv har de förlorat ännu mer territorium och har på så vis redan förlorat. I så fall förlorade de redan 2014.
2024-02-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ja det kan ju fortfarande ske. Ryssen kan hur som haver aldrig vinna detta. Vinner dom så kommer dom vara översittaren som gav sig på en lite grabb, förlorar dom så är dom översittaren som fick stryk av en liten grabb. Inget av dessa alternativ kommer placera ryssen som någon slags vinnare.
2024-02-18, 12:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nu tror jag vi avlägsnar oss från frågan om Avdiivka. Emellertid kan ett land samtidigt vara korrupt och kämpa för landets frihet. Jag tillhör väl inte de som anser att Ukraina skall bli medlem i EU särskilt snart, men vi behöver likafullt stödja Ukraina mot Moskoviten. Det ligger i vårt egenintresse, liksom det alltid ligger i vårt intresse att ha ett svagt och splittrat Ryssland i öst.

Jag anser att man i första hand ska se hela situationen från en neutral sida.
Har skrivit ett antal gånger att jag inte anser Ryssland som något föredöme.

Just nu är det ensidig pajkastning från väst.

Låt Ryssarna vara är nog mitt koncept.
Det har fungerat bra.
En bred majoritet av Ryssarna stödjer dessutom Putin.

Vi har betydligt viktigare saker att ta tag i än att stödja en korrupt regim.
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Grovt räknat har Ukraina ca. 500k anställda i försvaret. Av dessa 500k är ca. 200k anställda för fältverksamhet. Detta alltså på en befolkning med ~44 miljoner. Med frivilliga utifrån som flockats från hela världen, hela förband från vissa regioner som förtrycks eller förtryckts av Putler likt Ryssland, Vitryssland, Tjetjenien, Georgien m.m.

"Vet inte var de ska rekrytera ifrån", är du en idiot? På allvar. När det kommer till träning står det flera länder i väst med baser och kompetens redo att ta emot nya rekryter. Det är möjligt att Ukraina kan komma att behöva mobilisera mer aktiv personal, men att man inte skulle veta var denna mobilisering skulle komma ifrån är en sån idioti att det gränsar till surrealism.

Du är en idiot och dessutom verklighetsfrånvänd. Det flockas inte frivilliga från hela världen. För bara några månader sedan målade Valery Zaluzhny upp det som kris.

"The prolonged nature of the war, limited opportunities for the rotation of soldiers on the line of contact, gaps in legislation that seem to legally evade mobilization, significantly reduce the motivation of citizens to serve with the military,”

Bara i dina våta fantasier står massor av frivilliga i kö för att slåss och dö för Ukraina.
Medlem
Ratads avatar
Katastrofen står ryssarna för som bränt tid, utrustning och trupp på denna sönderbombade skithåla men visst "Grattis till vinsten" till orchledaren!
2024-02-18, 12:51
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Har du någon källa på att personer inom NATO sagt att kriget skulle vara slut på vintern 2024? Jag har aldrig sett en sådan uppskattning, tvärtom.
2024-02-18, 12:54
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:

Vi får invänta våroffensiven.
2024-02-18, 12:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Jag anser att man i första hand ska se hela situationen från en neutral sida.
Har skrivit ett antal gånger att jag inte anser Ryssland som något föredöme.

Just nu är det ensidig pajkastning från väst.

Låt Ryssarna vara är nog mitt koncept.
Det har fungerat bra.
En bred majoritet av Ryssarna stödjer dessutom Putin.

Vi har betydligt viktigare saker att ta tag i än att stödja en korrupt regim.

Min objektiva bedömning är att Ryssland måste i grunden besegras. Jag har tidigare förklarat att Väst bör driva ut Ryssland från Kaliningrad och om möjligt också dela upp landet i minst två delar.

Men, de resonemangen ligger bortom konsekvenserna av striderna i Avdiivka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in