Citat:
Ursprungligen postat av
Blomsoppa
Detta fall tänker jag på varje dag, vet inte varför detta är så nära mitt hjärta, kanske för att jag själv är en kvinnlig student.
Jag är så intresserad av att veta VARFÖR han valde exakt dom, varför rumskamrater inte ringde 911 och hur allting gått till på 9 minuter.
Vet någon om det kommer finnas nån amerikansk version av fup eller liknande som man får tillgång till senare?
Nej, jag tror inte att det finns något motsvarande dokument som FUP som släpps publikt. Hur som helst så är det så mycket data så det skulle bli ogörligt att hantera. Som exempel försvaret pratade ju tidigare m att de hade 53TB att gå igenom.
Jag tror dock att det kommer att skrivas många böcker om detta så det kanske är den bästa vägen att gå.
Igår så var det konferens i fallet igen. Försvaret vill ju byta rättegångsort. För att stärka sitt resonemang om att Brian inte kan få en rättvis rättegång i Latah County, så har de anlitat en kosultfirma för att göra en rapport som visar att det är så.
Sättet de ska gå tillväga är att intervjua slumpmässiga personer i Latah County och två andra countyn för att jämföra hur mycket de vet om fallet och om de har någon uppfattning.
För två veckor sedan så började konsulten med interjuerna och hade hittills intervjuat 400 personer, alla i Latah County. Detta gjorde de utan att åklagaren eller domaren visste någonting om det. Åklagarna var inte mot att det görs en undersökning men däremot så gick de i taket om vilka frågor som ställdes till de intervjuade. De kontaktade domaren som satte stopp för hela undersökningen och det var en massa tjafs om att det skedde en fredag kl 17.
Försvaret är inne på att rättegången ska flyttas till Ada County, alltså till den mycket större staden Boise (400.000 invånare).
Det slutade med att åklagarna och försvaret ska prata ihop sig om hur man går vidare med undersökningen och de ska ha en ny konferens med domaren den 10/4.
https://www.youtube.com/watch?v=Yg-J7Az4awU