2024-02-17, 16:15
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Kvinnostorlekar är i regel större än män. Dvs xs för kvinnor är lika som L för män. Anledningen till storleksskillnaden är helt enkelt att kvinnor ska kunna köpa xs och känna sig smala.

Detta är ju inte det minsta sant.
Är även extremt lätt att motbevisa då måtten finns att ta del av på många sidor..
Citera
2024-02-17, 16:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Ska jag berätta en hemlis...?

De fina italienska och franska butikerna längs Birger Jarlsgatan och Biblioteksgatan mfl ställen typ Salénhuset (Mood-gallerian) har inte ens storlek XL. Och deras franska/italienska L är som en svensk M.
Citera
2024-02-17, 16:17
Medlem
Googlade för skoj skull ”stora storlekar” och 9/10 av de första träffarna var tydligt riktat mot kvinnor. Så är det några som borde klaga är det rimligtvis män, men har nog aldrig hört någon storväxt man klaga särskilt mycket med undantag från en barndomskompis som hade svårt att hitta 49-50 i skor.
Citera
2024-02-17, 16:27
Medlem
Monki säljer kläder och inte välgörenhet!

Begriper feta människor inte att de större plaggen kostar mer i tillverkning, transport/vikt o försäkring?

Om man skulle höja priserna blir det ett ännu mer liv så detta är enda alternativet, fokusera på det lönsamma och trygga sysselsättningen.

Är man fet behöver man inte vara dum, girig o egoistisk och KAN vara förstående!
Citera
2024-02-17, 16:29
Medlem
fittslems avatar
Bra gjort av Monki att uppmuntra till sundhet. Nu har dessa fläskiga damer en anledning till att gå ned i vikt.
Citera
2024-02-17, 16:34
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
"Jag kommer aldrig att handla där igen", ok bra för hur skulle det se ut med en valross iklädd storlek large?
Citera
2024-02-17, 16:40
Bannlyst
Privata bolag med vinstkrav och anställda att ta hänsyn till är fria att göra och ta de beslut dom måste ta för att gå runt.

Jag drar en gissning ur röven nu, men antagligen har detta och göra med att plagg i XL och uppåt inte säljer lika bra, stor som skräpar på hyllorna och tar plats är inte bra om man försöker driva en verksamhet
Citera
2024-02-17, 16:58
Medlem
I min släkt är kvinnorna rätt stora. Min dotter likaså. Hon har fått höra att "om du bara går 10 000 steg per dag kommer du att gå ner i vikt". Då hon går mycket i jobbet undrar man ju hur hon kommer att gå ner i vikt genom att gå hälften så mycket som hon brukar...

Och ja, en av dessa kroppspositivister är min brorsdotter. Det hon vänder sig emot är att man anses lat och korkad bara för att man är kraftig. Hon har ägnat bra mycket tid och energi åt att försöka vara smal eftersom hon inte gillar föraktet många kvinnor i vår familj möts av (den här tråden har visat detta med all önskvärd tydlighet). Att sedan behöva gå en golgatavandring från butik till butik för att möjligen mötas av "ja vi har lite oversize-kavajer där borta i hörnet". I mörka färger för tjockisar ska inte synas.

Kvinnorna i min släkt är jättevackra, inte direkt magra, men fan i mig inte feta heller. Ståtliga nordiska Amazoner som inte blåser bort i första taget (med BH storlek H (för den som inte är insatt kan jag berätta att vanliga storlekar är A, B och C)). Jag misstänker att några av våra anmödrar överlevde den sista svältkatastrofen i Sverige, kanske är det därför vi får ut så mycket av kalorierna.

Min dotter måste åka utomlands för att köpa kläder och skor eller välja herrkläder. Hur kul är det för en ung tjej?
Citera
2024-02-17, 17:01
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Problemet är att de tjocka köper inte kläder även om det finns storlekar för dem. De tänker köpa "sen när jag gått ner i vikt".
Vet en butik som försökte med stora storlekar men det funkade inte.
De tjocka kollade på kläder men köpte inte. Många sa just så, att de ville gå ner först... men det blev aldrig något.

Så innehavaren slutade ta in stora storlekar efter en tid. Det gick helt enkelt inte.
Jag tänker lite samma sak - speciellt bland kvinnor som är storkonsumenterna av kläder. En hyggligt fit 25-åring tycker det är kul att ha trippelset av gymkläder och strandklänningar utöver vardagskläderna. Det säljs nog väldigt lite trendiga träningstights i storleken XXXXL. Färre plagg i färre kategorier.
Citera
2024-02-17, 17:04
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
I min släkt är kvinnorna rätt stora. Min dotter likaså. Hon har fått höra att "om du bara går 10 000 steg per dag kommer du att gå ner i vikt". Då hon går mycket i jobbet undrar man ju hur hon kommer att gå ner i vikt genom att gå hälften så mycket som hon brukar...

Och ja, en av dessa kroppspositivister är min brorsdotter. Det hon vänder sig emot är att man anses lat och korkad bara för att man är kraftig. Hon har ägnat bra mycket tid och energi åt att försöka vara smal eftersom hon inte gillar föraktet många kvinnor i vår familj möts av (den här tråden har visat detta med all önskvärd tydlighet). Att sedan behöva gå en golgatavandring från butik till butik för att möjligen mötas av "ja vi har lite oversize-kavajer där borta i hörnet". I mörka färger för tjockisar ska inte synas.

Kvinnorna i min släkt är jättevackra, inte direkt magra, men fan i mig inte feta heller. Ståtliga nordiska Amazoner som inte blåser bort i första taget (med BH storlek H (för den som inte är insatt kan jag berätta att vanliga storlekar är A, B och C)). Jag misstänker att några av våra anmödrar överlevde den sista svältkatastrofen i Sverige, kanske är det därför vi får ut så mycket av kalorierna.

Min dotter måste åka utomlands för att köpa kläder och skor eller välja herrkläder. Hur kul är det för en ung tjej?

Hur ser kosten ut?
Tårta till frukost?

Monki är ett företag och varför skall dom fortsätta sälja något som dom går i förlust med?

Vilket företag gör det?
Blir så less på gnällfetton...
Citera
2024-02-17, 17:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Flashback från sin mest högklassiga sida... har ni inte nån vän släkting etc som är överviktig o som kämpar med det? Eller är alla ni har kring er Therese Johaug???
Förstår inte detta hat. Sen glömmer ni att de flesta tjocka inte sitter och proppar i sig Pringles-rör och har som enda motion att röra sig en aning i sidled när dom spelar Far cry eller när dom ska sträcka sig efter gott och blandat påsen.
Tänker tex på min mamma som kämpar med vikten och har så gjort sedan 70-talet. Släktingar vänner...

De här tjejerna verkar lite jobbiga men generellt sätt ska väl även tjocka kunna klä sig lite fint eller moderiktigt. Att känna sig hänvisad till stor a tält eller mysbyxor kan ju inte vara så kul

Skärpning Flashback...
Känner jag....

Nu är ju inte din mamma facit på att ALLA överviktiga ”kämpar med vikten”. Många av dagens överviktiga influencers kämpar inte alls för att gå ner i vikt, snarare tvärtom. De har gjort sin fetma till ett varumärke, något de är stolta över och vill upprätthålla. Exempel på detta: Linda Marie Nilsson och Margareta Grääs.
Senast redigerad av BombaySaphire 2024-02-17 kl. 17:09.
Citera
2024-02-17, 17:11
Medlem
ColinBomberHarriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
- Bör Monki fortsätta sälja XXL, XXXL och XXXXL för att blidka feministernas vrede?
- Var ska kvinnor på över 120 kg nu köpa sina kläder?

1) Bör och bör. Antar att det finns en riskanalys här kring hur eventuellt problematiskt det vore att sluta sälja större storlekar. Är de Monki-handlande plussize-ivrarna tillräckligt många så lär väl kedjan kursa.

2) Finns det en efterfrågan finns det någon som är beredd att svara på den. Monki verkar mena att det inte är tillräckligt stor efterfrågan hos dem, så då är det väl så att tjockisar redan nu handlar någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in