2024-02-17, 13:31
Medlem
Passitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
XXL för kvinnor motsvarar inte 120 kg, utan ca 80 kg på en genomsnittslång kvinna. Det blir alltså många som inte kan köpa kläder på Monki, inte bara några enstaka med kraftig fetma.

Visst det är ingen rättighet att kunna köpa kläder i alla affärer, men man kan vara kritisk ändå.

Men nej? En kvinna som väger 80kg behöver definitivt inte köpa xl kläder.
Citera
2024-02-17, 13:41
Medlem
Imnshos avatar
Det är fan svårare för oss med M/L att hitta kläder, för det är alltid urplockat och slut. På galgarna hänger mest XS och XL, så både valrossar och anorektiker har gott om plagg att välja mellan.

Och även den fetaste kossa klarar sig med XL. Är man större än så har man större problem än kläder att tänka på.
Citera
2024-02-17, 13:41
Medlem
Awkwardmans avatar
Kläder i Xxxxl borde väl rimligen hjälpmedelcentralen tillhandahålla. Någon slags standardiserade kroppsstrumpa i respektive landstings officiella färger

Jag har hålfot men gråter inte om min skoaffär inte har lämpliga inlägg.
Senast redigerad av Awkwardman 2024-02-17 kl. 13:46.
Citera
2024-02-17, 13:42
Medlem
De som rasar över detta har ju uppenbarligen inte varit särskilt flitiga kunder på kedjan tidigare då det inte gått att få lönsamhet i att sälja deras storlekar, så ser inte vad problemet är.
Citera
2024-02-17, 13:46
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Flashback från sin mest högklassiga sida... har ni inte nån vän släkting etc som är överviktig o som kämpar med det? Eller är alla ni har kring er Therese Johaug???
Förstår inte detta hat. Sen glömmer ni att de flesta tjocka inte sitter och proppar i sig Pringles-rör och har som enda motion att röra sig en aning i sidled när dom spelar Far cry eller när dom ska sträcka sig efter gott och blandat påsen.
Tänker tex på min mamma som kämpar med vikten och har så gjort sedan 70-talet. Släktingar vänner...

De här tjejerna verkar lite jobbiga men generellt sätt ska väl även tjocka kunna klä sig lite fint eller moderiktigt. Att känna sig hänvisad till stor a tält eller mysbyxor kan ju inte vara så kul

Skärpning Flashback...
Känner jag....
Citera
2024-02-17, 13:48
Medlem
Mingla101s avatar
Ja alltså XXL behöver ju inte vara särskilt stort egentligen, jag använder själv kläder som är XL och jag är normalbyggd.
Men löjligt att börja gapa om det. Finns ju femtielva andra butiker att handla big size kläder på väl..
Citera
2024-02-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
XXL för kvinnor motsvarar inte 120 kg, utan ca 80 kg på en genomsnittslång kvinna. Det blir alltså många som inte kan köpa kläder på Monki, inte bara några enstaka med kraftig fetma.

Visst det är ingen rättighet att kunna köpa kläder i alla affärer, men man kan vara kritisk ändå.

80 kg på en genomsnittslång kvinna motsvarar en bmi på 29, vilket är på gränsen till fetma och en stor avvikelse mot snittet. Det är knappast rimligt att kräva att andra ska bedriva en förlustverksamhet, för en liten minoritet som oftare än inte själva är ansvariga för tillhörigheten till samma minoritet. Alternativet är att övriga får betala för kalaset, vilket är precis lika orimligt.

Och innan det börjas gafflas om det:
Jo, BMI är ett alldeles utmärkt mått i en absolut majoritet av fallen (>98% för kvinnor), och undantagen hittar du inte i fat acceptance-rörelsen.
Senast redigerad av MaskonJaskon 2024-02-17 kl. 14:00.
Citera
2024-02-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Kanske är det ett tecken på att kvinnor på senare år blivit bättre på att ta hand om sin hälsa? Annars skulle ju efterfrågan öka inte minska.

Eller så har det tvärtom gått så långt att man numera skiter både i hälsan och hur man ser ut och inte ens köper nya kläder längre.
Citera
2024-02-17, 13:55
Medlem
KjellKjellborns avatar
Känns som dålig marknadsföring då befolkningen bara blir fetare
Citera
2024-02-17, 14:02
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
"Bojkotta kroppsnazisterna på Monki"

Otroligt roligt!!! Lär väl inte bli någon större svårighet för dessa fläskberg att bojkotta Monki när deras storlekar försvinner?? Fan är alternativet? Köpa medium och vaska i högar utanför butiken?
Citera
2024-02-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Flashback från sin mest högklassiga sida... har ni inte nån vän släkting etc som är överviktig o som kämpar med det? Eller är alla ni har kring er Therese Johaug???
Förstår inte detta hat. Sen glömmer ni att de flesta tjocka inte sitter och proppar i sig Pringles-rör och har som enda motion att röra sig en aning i sidled när dom spelar Far cry eller när dom ska sträcka sig efter gott och blandat påsen.
Tänker tex på min mamma som kämpar med vikten och har så gjort sedan 70-talet. Släktingar vänner...

De här tjejerna verkar lite jobbiga men generellt sätt ska väl även tjocka kunna klä sig lite fint eller moderiktigt. Att känna sig hänvisad till stor a tält eller mysbyxor kan ju inte vara så kul

Skärpning Flashback...
Känner jag....

Visst är det så som du skriver och så tror jag nog dom flesta normalt funtade känner innerst inne, det är väl mer det här med att det blir vilda protester och att exakt allt som avviker i alla avseenden alltid ska försvaras i absurdum som stör, speciellt när samtidigt vi vita vanliga män utan någon form av problematik eller handikapp, som tidigare ansågs "normala", ska halvt om halvt hånas och förlöjligas.
Citera
2024-02-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand

Skärpning Flashback...
Känner jag....

Det handlar inte om hat, utan det handlar om att samhället inte ska uppmuntra och se det som något positivt när människor är dödligt feta.

Dessa "kroppsaktivister" vill normalisera dödlig fetma och att det ska vara något positivt - det är ta mig fan så ondskefullt det bara kan bli. Dödlig fetma innebär ett fruktansvärt lidande och tidig död för individen. Det är som att försöka normalisera heroinmissbruk(om inte värre) i samhället.

Det ska vara lite skamligt att vara dödligt fet i samhället, då skammen medför att människor reglerar sitt beteende(särskilt kvinnor).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in