2024-02-17, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Två st SU34 och en SU35 ska ha blivit nedskjutna enligt Ukrainska källor.
Ryska källor uppger att en SU35:a ska ha råkat ut för friendly fire men inga SU34or ska vara bekämpade.

Fighterbomber har ännu inte postat någon "eternal flight" så ingenting är bekräftat.
Han har dock varnat för att detta skulle kunna hända då Ryssland flygit relativt förutsägbart vid östra fronten på sista tiden.

Men hur i all världen lyckas Ukrainarna skjuta ner SU-34r? Dom där kostar ju nästan en halv miljar kronor styck? Vem ska ersätta dom? Inte sker det väl någon nytillverkning av dem? Läser på Wikipedia att det var tänkt att produceras 210 plan men på grund av ekonomiska svårigheter har man lyckats producera knappt hälften.

Vilket gör att det med nuvarande avmilitariseringstakt är soprent på SU-34 kring 2034.

Men det är klart, med kriget som Piss-putin startade så får man väl nya färska pengar....är det det ryzzka folkets pensionskassa som ryker?

Planet är ju konstruktionsmässigt att betrakta som en kvastfening. Men kanske kan stå sig några minuter mot morderna västplan?
Citera
2024-02-17, 13:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Ja det var ju bara en tidsfråga innan ryssarna skulle befria Avdivka. Rapporteras om svåra förluster när ukrainarna försent börjat retirera. Verkar som ryssarna kommer ta många krigsfångar, frågan är om de kommer avrätta neonazisterna i Azov om de infångas. Ser en del proukrainska analytiker som fruktar ett ryskt momentum nu när Avdivka fallit i ryssarnas händer, tydligen är det skralt med försvarslinjerna västerut.
Säkerligen kommer ryssarna att avrätta och tortera krigsfångar precis som de gjort många gånger tidigare. Du är bra slut i huvudet som hejar på våldmannen och klappar händerna när ett relativt välmående land trasas sönder av en hänsyslös fiende som inte har något att erbjuda.
Vilka är de proukrainska analytikerna? UAF har förberett nya försvarslinjer så rysslakten kommer att fortsätta i oförminskad styrka.
Citera
2024-02-17, 13:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja det var ju bara en tidsfråga innan ryssarna skulle befria Avdivka. Rapporteras om svåra förluster när ukrainarna försent börjat retirera. Verkar som ryssarna kommer ta många krigsfångar, frågan är om de kommer avrätta neonazisterna i Azov om de infångas. Ser en del proukrainska analytiker som fruktar ett ryskt momentum nu när Avdivka fallit i ryssarnas händer, tydligen är det skralt med försvarslinjerna västerut.
Fast exakt samma saker sades ju när Bakhmut till sist föll i ryska händer. Även jag befarade eller trodde på det. Vägen öppen till Slovjansk, Kramatorsk... Ingenting hände på flera månader, fram till nyligen. Nu har ryssarna avancerat några kilometer i riktning mot Chasiv Yar. Ser inte riktigt hur det skulle kunna gå så värst mycket snabbare nere i Avdiivka.
Citera
2024-02-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Det är klart att det är intressant för Putins krig i Ukraina, hur det går med/för den piss-ryzzka ekonomin. Det skrivs ju ofta att kriget (och sanktionerna) gör piss-ryzzland starkare, mer "oberoende" och att krigsekonomin får ryzzland att blomstra.

Jag skulle nog kunna räkna till åtminstone 100 inlägg som handlar om just den ryzka ekonomin, i den här tråden. Som inte modererats bort. Så, även här är du uppe på läktaren och svamlar.

Tyvärr är du så funktionsvarierad så, trots att fler än mig har försökt förklara för dig, så ramlar inte poletten ner. Men jag gör gärna ett försök till. Se det som en upplyning. Med 24/7 avses att någonting pågår dygnet runt. Som i att man övervakar en byggnad 24/7. Det pågår HELA TIDEN. Inte en gång var femtonde timme. Eller varannan dag. Eller var tredje helg. DÅ ÄR DET INTE 24/7.

Det kan väl ändå inte vara så svårt? Ta ditt eget hjärta, det kan man väl säga att det slår 24/7. Om det slutar att slå i 20 minuter är det stor risk att du är död. Eller åtminstone fått en hjärtinfarkt. Om hjärtat inte slagit på 15 timmar - då ÄR du död....

Samma sak med den 130 mil långa gränsen. Om tullen säger att de bevakar 130 mil gräns mot Finland, men egentligen bara bevakar 3 gränsövergångar, så ljuger dom. Om dina piss-ryzzar beskjuter 15 områden i Ukraina, med 10-30 mils avstånd så beskjuter man inte hela fronten. Man beskjuter ett par jävligt utvalda ställen.

Jag vet att du är för dum för att fatta såna här enkla saker, så du behöver varken besvara eller citera mig. Men det kanske hjälper dig att förstå varför jag (och säkert nån till) starkt ogillar dina svepande, förrädiska, ohederliga påståenden. De är helt enkelt inte sanna. De stämmer inte överens med verkkligheten, de finns bara som förhoppningar i din maskätna hjärna.

100 inlägg om Rysslands ekonomi? Oj oj.. nu är det mycket emotionellt svammel från din sida. Jag har inte ens över 30 inlägg i denna tråd, och alla är från idag/igår, och ingen av dessa handlar om Rysslands ekonomi.

Vi kan nog lämna det här. Jag förstår att du är väldigt trög och emotionellt investerad i kriget, jag har inte läst igenom din posthistorik men gissar på att du spenderar majoriteten av din fritid på att sprida anti-rysk propaganda.

Jag förstår också att du vill bekämpa mina argument med svammel när man inte kommer på något bättre, men även ett barn kan förstå vad jag menar när jag skriver att fronten blir beskjuten 24/7.
Att du börjar svamla om några löjliga detaljer så som att liveuamap inte har en uppdatering för varje bomb som släpps vid varje tillfälle visar bara på din nivå av argument.

Ibland borde man bara erkänna att man har fel, men du väljer hellre att sitta och fortsätta att skämma ut dig själv. Det var nog mitt sista svar till just dig i denna tråd, du har gång på gång bevisat med dina inlägg att du är väldigt emotionell och kan bara repetera det du läser på flashback/väst media.

Edit: läste lite för snabbt och trodde du menade på att jag hade över 100 inlägg om Rysslands ekonomi i denna tråd, ber om ursäkt för det, och du kan bortse från den kommentaren. Men men, faktum att det fortfarande off-topic och hör inte till denna tråd, även om det finns andra som skriver om det.
Senast redigerad av onibaba 2024-02-17 kl. 13:25.
Citera
2024-02-17, 13:22
Medlem
bullbulles avatar
Vafan händer i den här tråden. Det går i vågor. Nu är den helt plötsligt nedlusad av rysstroll.

Hur räknar man på vad Ukraina behöver för att få flygövertag? Finns det en viss mängd flyg och flygbaser man i princip specat för att dra igång avgörande luftkampanjer?
Citera
2024-02-17, 13:23
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Säkerligen kommer ryssarna att avrätta och tortera krigsfångar precis som de gjort många gånger tidigare. Du är bra slut i huvudet som hejar på våldmannen och klappar händerna när ett relativt välmående land trasas sönder av en hänsyslös fiende som inte har något att erbjuda.
Vilka är de proukrainska analytikerna? UAF har förberett nya försvarslinjer så rysslakten kommer att fortsätta i oförminskad styrka.

Noenazisterna i Ukraina begick ett misstag när de tidigt i kriget la ut filmer på när de torterade och dödade ryska soldater. Man kan säga att de angav tonen då. Vad gäller krigets fortsättning så lutar det åt att den ukrainska natoarmén börjar bli slutkörd. Men än är det långt kvar till Ukrainas ovillkorliga kapitulation.
Citera
2024-02-17, 13:25
Medlem
Massiva förluster i Avdiivka enligt Kenneth Gregg. Både manskap och utrustning.

Gregg tillägger också att trots utbildning av Tyskland, Sverige, Nederländerna, UK och USA så är Ukrainas befälhavare tappade bakom en vagn.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
17.02.2024 uppdateringen.

Avdiivka har lämnats med stora förluster. Även en hel del av våra soldater har tagits tillfånga samt materiel har lämnats kvar. Vad som förvånar mig är att vi får utbildning i Tyskland, Sverige, Nederländerna, UK och USA för våra soldater och underbefäl MEN var utbildas våra officerare!!! I Finlands arme´lär man även rekryterna hur man retirerar och NÄR man bör retirera för att undgå onödiga förluster och mista materiel. Jag reagerade hårt tidigare när den finländske officeraren påstod att våra officerare är tappad bakom en vagn, MEN nu är jag benägen att hålla med honom. Han hade sett något jag inte sett. Jag vågar påstå att våra underofficerare vet mera än många av våra officerare. Detta bådar inte gott för framtiden.

Var vi kommer att ha huvudförsvarslinjen vet jag inte men en god gissning är vid Orlivka-Stepove.
Ingen munter läsning alls.
Citera
2024-02-17, 13:26
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Fast exakt samma saker sades ju när Bakhmut till sist föll i ryska händer. Även jag befarade eller trodde på det. Vägen öppen till Slovjansk, Kramatorsk... Ingenting hände på flera månader, fram till nyligen. Nu har ryssarna avancerat några kilometer i riktning mot Chasiv Yar. Ser inte riktigt hur det skulle kunna gå så värst mycket snabbare nere i Avdiivka.

Ja det är möjligt att ryssarna inte kommer rycka fram fortare än i snigelfart. Klart är dock att utnötningen fortgår, sakta men säkert.
Citera
2024-02-17, 13:27
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Noenazisterna i Ukraina begick ett misstag när de tidigt i kriget la ut filmer på när de torterade och dödade ryska soldater. Man kan säga att de angav tonen då. Vad gäller krigets fortsättning så lutar det åt att den ukrainska natoarmén börjar bli slutkörd. Men än är det långt kvar till Ukrainas ovillkorliga kapitulation.
Nej, det var naziryssarna som angav tonen när de alltsedan 2014 började invadera och terrorisera Ukraina. I synnerhet sedan februari 2022 har den ryska våldsorgien med oerhörda och mångtaliga brott mot Ukraina exploderat med otroligt många vidrigheter. Låtsas inte bry dig om några nasseryssar.
Om en våldsman bryter sig in i mitt hem för att mörda mig och min familj skulle jag också använda övervåld för att oskaliggöra mörkermännen.
Citera
2024-02-17, 13:28
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Massiva förluster i Avdiivka enligt Kenneth Gregg. Både manskap och utrustning.

Gregg tillägger också att trots utbildning av Tyskland, Sverige, Nederländerna, UK och USA så är Ukrainas befälhavare tappade bakom en vagn.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
17.02.2024 uppdateringen.

Avdiivka har lämnats med stora förluster. Även en hel del av våra soldater har tagits tillfånga samt materiel har lämnats kvar. Vad som förvånar mig är att vi får utbildning i Tyskland, Sverige, Nederländerna, UK och USA för våra soldater och underbefäl MEN var utbildas våra officerare!!! I Finlands arme´lär man även rekryterna hur man retirerar och NÄR man bör retirera för att undgå onödiga förluster och mista materiel. Jag reagerade hårt tidigare när den finländske officeraren påstod att våra officerare är tappad bakom en vagn, MEN nu är jag benägen att hålla med honom. Han hade sett något jag inte sett. Jag vågar påstå att våra underofficerare vet mera än många av våra officerare. Detta bådar inte gott för framtiden.

Var vi kommer att ha huvudförsvarslinjen vet jag inte men en god gissning är vid Orlivka-Stepove.
Ingen munter läsning alls.

När t.o.m Grägg rapporterar så här då vet vi att det är illa för de ukrainska styrkorna. Sett en del ryska filmer och det är ren o skär slakt vi talar om.
Citera
2024-02-17, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Självklart. Men just i detta fall verkar Putin både mer kompromissvillig ocb sökande av dialog, förhandlingar, sätt att avsluta kriget utan att förlora ansiktet, än den Ukrainska ledningen. Han påstår ideligen att han önskar dialog i frågan, såväl med Ukraina som USA, väst. Så varför inte syna detta, och seriöst försöka med möten, diplomati, dialog istället för enbart mer missiler,, och totalt orealistiska uppsatta mål med kriget från Ukraindkt håll?

Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Precis ingen är sådär lättlurad och naiv. Putin är varken kompromissvillig eller en möjlig fredspartner.
Framförallt är han inte pålitlig och en "fred" idag där hans kriminella beteende belönas bäddar för ett större krig längre fram. Putin och Ryssland har kastat masken och det närmaste vi har en garant för en långvarig fred är att se till att stoppa Putin. Vi får en helt ny orolig säkerhetsordning om erövringskrig lönar sig och potentiellt många fler krig och konflikter om auktoritära regimer ska lösa gammalt historisk groll med krig. Såhär i efterhand är det ingen som ifrågasätter att man stoppade Hitler när det begav sig.

Kriget är extremt kostsamt för kolossen Ryssland som bränner sin stora krigskassa och med konstgjord andning friserar ekonomin. Till slut kollapsar Ryssland också, precis som Sovjet.

Det enda språket som Putin och de andra piss-ryzzka dårar förstår, är missiler.

"Peace through superior fire power".

Och en jäkla massa förstörd utrustning, förmodligen lite sönderbombade hus i Moskva och St Petersburg.

Att ta död på flera hundra tusen människor, i ett grannland, enbart för sitt eget ego, skulle ju naturligtivs vilken tänkande människa som helst, som inte är helt empatilös, tycka är förjävligt. Vidrigt, helt enkelt. Och man måste vara helt störd, helt verklighetsfrånvänd om man börjar söka orsaker, om man söker hitta förklaringar till Putins genomvidriga beteende.

Alltså, vi pratar om flera hundratusen döda människor, på mindre än två år. Lemlästade, våldtagna, söndersprängda människor.

Helt i onödan.

Och Putins förklaring?

"-Dom skulle ju ändå dö. Bättre de för i fält än super ihjäl sig".

OCh den dåren hyllar våra vatniks i tråden?
Citera
2024-02-17, 13:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja det är möjligt att ryssarna inte kommer rycka fram fortare än i snigelfart. Klart är dock att utnötningen fortgår, sakta men säkert.
Ja, slakten fortsätter med stort manfall på båda sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in