2024-02-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Du... jag försökte hjälpa dig...

Och jag uppskattar det, genuint.
Men jag berättar bara min sida av saker, hur jag ser på saken.
Säkert fel anledningar, men det behöver jag höra ifrån någon terapeut eller liknande, jag har saker att jobba på! I know
Citera
2024-02-17, 09:12
Avslutad
Men hur kan 2 missbrukare vara bra för varandra? Hur kan man ha en sund relation när man missbrukar?

Missbruka man inte av den anledning att man är olycklig? För att flyr sig själv och sina känslor? Så vad bygga man en relation på när man inte ens kan vara närvarande mentalt?

Ingen missbruka för skoj. Ingen missbruka för att man ha det bra med sig själv och kan hålla ut sina tanka. Har man det bra och kan vara i sitt eget skinn då har man ingen behov att missbruka.

Hur kan en relation vara bra när båda inte mår bra ?

Citat:
Ursprungligen postat av etunabjorn
Jag förstår inte vart allt negativt kommer ifrån?
Varför antar alla att vi har det dåligt och lever i någon misär?
Att ni ger upp så fort ni ser tecken på saker som mot oddsen inte funkar, är helt upp till er, att stanna kvar och fortsätta bygga en relation tillsammans med någon man älskar tycker jag är bättre, men som sagt det är vad jag tycker.

Alla har såklart upp och ner perioder, men bara för att man har ett missbruk behöver inte det betyda att vi inte är rätt för varandra

Sen att vi blir önskade döden genom överdos är också otroligt underbart, det märks att du inte kommit över din man sedan 2016, sitt kvar ensam du, det är nog bäst så, för alla. Stackare.
Citera
2024-02-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Men hur kan 2 missbrukare vara bra för varandra? Hur kan man ha en sund relation när man missbrukar?

Missbruka man inte av den anledning att man är olycklig? För att flyr sig själv och sina känslor? Så vad bygga man en relation på när man inte ens kan vara närvarande mentalt?

Ingen missbruka för skoj. Ingen missbruka för att man ha det bra med sig själv och kan hålla ut sina tanka. Har man det bra och kan vara i sitt eget skinn då har man ingen behov att missbruka.

Hur kan en relation vara bra när båda inte mår bra ?

Jag ser vad du säger, missbruket är inte konstant, för mig har det blivit nästan som en vana att falla tillbaka lite då och då.
Alltid kunnat sluta och ha uppehåll men kommer konstigt nog tillbaka, det mönstret hoppas jag nu bryta genom beroendeenheten.
Vi är inte konstant påverkade som många verkar tro, men helt klart vill vi båda ha en escape ibland i form av droger.
Behöver inte betyda att våran relation är dålig pågrund utav det
Vi som alla andra relationer har saker att jobba på
Citera
2024-02-17, 10:06
Medlem
Citat:
Jag ser vad du säger, missbruket är inte konstant, för mig har det blivit nästan som en vana att falla tillbaka lite då och då.
Alltid kunnat sluta och ha uppehåll men kommer konstigt nog tillbaka, det mönstret hoppas jag nu bryta genom beroendeenheten.
Vi är inte konstant påverkade som många verkar tro, men helt klart vill vi båda ha en escape ibland i form av droger.
Behöver inte betyda att våran relation är dålig pågrund utav det
Vi som alla andra relationer har saker att jobba på
Låt bli drogerna, försök kåta upp psykologen!
Citera
2024-02-17, 10:10
Medlem
Fuckwindowss avatar
Varit med om liknande saker. Ah nej vad man ska dit och göra som par undrar jag med…
Citera
2024-02-17, 13:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Även om du får det återberättat tror jag inte att psykologen säger som du beskriver, rakt ut, det är din sambos tolkning, och hon använder den som ett vapen för att få dig att sluta missbruka.
Tänkte skriva något liknande. En professionell psykolog ger inte råd på det sättet, särskilt inte vid en första träff. Däremot kanske TS sambo själv pratat om TS 95% av tiden för att slippa deala (pun not intended) med sina egna problem.

TS, oftast brukar initiala samtal handla om det som är mest uppenbart ett problem för klienten, för att få prata av sig. Ibland kan det ta några sessioner för att sluta dansa kring det som man kan ta på och vända det inåt till sig själv. Det är ofta en skyddsmekanism.

Det kan mycket möjligt vara som Refuserad skriver att hon använder detta som ett påtryckningsmedel, men jag skulle tro att det bara är en del av det hela.

Du å andra sidan har säkert redan tänkt tanken vad som händer om din sambo lämnar dig, hur du först ska knarka ihjäl dig, sedan att det är drastiskt och att du ska kämpa ändå för att visa dem, sedan att allt bara känns ännu svårare o s v. Kort sagt, din sjukdomsvinst i denna panik just nu är att det blir synd om dig.

Det är svårt, men fokusera på en sak i taget. Ditt tillfrisknande måste stå i centrum för dig just nu. Vad som än händer, vem du än lever eller inte lever med bär inte dig och du är ensam innanför ditt skinn att lösa detta eller stjälpa dig själv.
Citera
2024-02-17, 13:56
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Om jag hade valt droger skulle jag väl inte starta ett inlägg själv?
Vi vill vara med varandra, men jag förstår från andras synvinkel hur det ser ut, men bara för att vissa saker inte går ihop, så behöver det inte nödvändigtvis betyda att det bara finns ett resultat?
Om 2 st vill samma sak, kan prata och är villiga att ändras är det väl ändå något värt att kämpa för?
Ni skriver typ ”Lämna henne och fortsätt knarka” som att det är mitt ända alternativ, har ni själva haft/har beroendeproblem?

Sluta tänka som en kärring och säg till henne att sluta slösa tid på psykologen. Du är faktiskt vuxen och kan knarka hur mycket du vill. Sluta bara om det faktiskt är vad du vill. Ditt bruk av narkotika blir mest troligt först ett problem om du åker dit.

Risken att relationen brakar ihop är större om du slutar knarka för hennes skull. Göra någonting för att blidka någon annan = svaghet = attraktionen försvinner.
Citera
2024-02-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Tänkte skriva något liknande. En professionell psykolog ger inte råd på det sättet, särskilt inte vid en första träff. Däremot kanske TS sambo själv pratat om TS 95% av tiden för att slippa deala (pun not intended) med sina egna problem.

TS, oftast brukar initiala samtal handla om det som är mest uppenbart ett problem för klienten, för att få prata av sig. Ibland kan det ta några sessioner för att sluta dansa kring det som man kan ta på och vända det inåt till sig själv. Det är ofta en skyddsmekanism.

Det kan mycket möjligt vara som Refuserad skriver att hon använder detta som ett påtryckningsmedel, men jag skulle tro att det bara är en del av det hela.

Du å andra sidan har säkert redan tänkt tanken vad som händer om din sambo lämnar dig, hur du först ska knarka ihjäl dig, sedan att det är drastiskt och att du ska kämpa ändå för att visa dem, sedan att allt bara känns ännu svårare o s v. Kort sagt, din sjukdomsvinst i denna panik just nu är att det blir synd om dig.

Det är svårt, men fokusera på en sak i taget. Ditt tillfrisknande måste stå i centrum för dig just nu. Vad som än händer, vem du än lever eller inte lever med bär inte dig och du är ensam innanför ditt skinn att lösa detta eller stjälpa dig själv.

Bra skrivet av dig!
Det mesta du skriver stämmer förmodligen, jag kommer inte att lägga mig i hennes psykologsamtal och låta det komma som det är menat, självklart kommer jag fråga hur det går, men tillägga att jag inte vill veta detaljer

Jag tror absolut inte hon använder det emot mig för att såra, hon är inte en sån person, utan hon ville helt enkelt bara dela med sig av sin första upplevelse med psykolog

Vill inte på något sätt ge mig själv en diagnos och sedan skylla något på det, dessutom är EIPS ett ganska stort spektrum och inga fall är som andra, att jag ska knarka ihjäl mig om jag blir lämnad stämmer inte och tanken finns inte, jag har bra stöd från familj om något skulle dyka upp och jag kan vända mig till dom, det har jag gjort flertalet gånger om olika saker.

Som du säger, så borde jag fokusera på mitt egna tillfrisknande och hålla mig på banan, det är vad jag kommer fortsätta jobba mot.
Har gjort stora framsteg bara det senaste året men diverse saker och känner bara att jag kan bättras!
Citera
2024-02-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Sluta tänka som en kärring och säg till henne att sluta slösa tid på psykologen. Du är faktiskt vuxen och kan knarka hur mycket du vill. Sluta bara om det faktiskt är vad du vill. Ditt bruk av narkotika blir mest troligt först ett problem om du åker dit.

Risken att relationen brakar ihop är större om du slutar knarka för hennes skull. Göra någonting för att blidka någon annan = svaghet = attraktionen försvinner.

Självklart är det för min egen skull!
Det är inte hållbart att hålla på som jag gör och har gjort under min tid med droger, det har jag förstått och det blir mer och mer uppenbart, det är dags för en förändring, det är jag som vill sluta, det är mitt beslut att ta hjälp från psyk och beroendeenheten, inte för någon annans skull, för min skull
Citera
2024-02-17, 14:51
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Bra skrivet av dig!
Det mesta du skriver stämmer förmodligen, jag kommer inte att lägga mig i hennes psykologsamtal och låta det komma som det är menat, självklart kommer jag fråga hur det går, men tillägga att jag inte vill veta detaljer

Jag tror absolut inte hon använder det emot mig för att såra, hon är inte en sån person, utan hon ville helt enkelt bara dela med sig av sin första upplevelse med psykolog

Vill inte på något sätt ge mig själv en diagnos och sedan skylla något på det, dessutom är EIPS ett ganska stort spektrum och inga fall är som andra, att jag ska knarka ihjäl mig om jag blir lämnad stämmer inte och tanken finns inte, jag har bra stöd från familj om något skulle dyka upp och jag kan vända mig till dom, det har jag gjort flertalet gånger om olika saker.

Som du säger, så borde jag fokusera på mitt egna tillfrisknande och hålla mig på banan, det är vad jag kommer fortsätta jobba mot.
Har gjort stora framsteg bara det senaste året men diverse saker och känner bara att jag kan bättras!
Det låter sunt. Fortsätt fokusera på dig själv först. Det kan förstås komma andra saker i hennes terapi som inte har med dig att göra som du bör vara beredd på kan skvalpa över in i ert gemensamma liv. Sitt i båten, var där och lyssna bara.
Citera
2024-02-17, 17:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Ett av mina ex gick till psykolog. Exets käraste föreställning var att alla hennes problem berodde på att människor i hennes närhet behandlade henne fel.
Den första psykologen gav henne ryggdunkar, "you go girl", och skickade hem henne med listor på saker hon hade "rätt att kräva" av släktingar, partners av vänner. Resultatet blev kaos och ångest för både mitt ex och alla i hennes närhet.
Hon bytte till slut psykolog som hade en helt annan inställning. Han sa åt henne att hon inte kan ändra på andra människor, och att hon får skylla sig själv om hon stannar kvar hos människor som behandlar henne illa.

Själv måste jag säga att jag tusen gånger hellre blir lämnad, än att vara i ett förhållande med någon som är missnöjd med mig. För det finns ingen värre känsla är än att vara med någon som betraktar dig som sin fiende, och skaffar en massa kuratorer och psykologer som ska vara på "deras sida". Skjuter mig hellre i huvudet än står ut med det.
Citera
2024-02-17, 22:41
Medlem
Citat:
Jag är fullt medveten om mina problem, jag har självinsikt och vill ändras, men det är svårt när vi båda 2 har mer eller mindre problem med substanser.
Jag kommer ta i kontakt med en psykolog för mig själv.
Det låter bra, jag hoppas att det blir bättre för dig ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in